Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

carterplug

vragen over de T4
shah
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2008, 17:59

carterplug

Bericht door shah »

Beste mensen ik volg al een hele tijd het forum en heb er veel van opgestoken.
Maar nu heb ik een probleem dat ik nog niet voorbij heb zien komen.Bij mijn T4 TDI 102 pk krijg ik de carterplug niet meer los ik ben ook bij een garage geweest maar daar durfde ze het niet aan omdat ze bang waren dat de
carterpan zou scheuren. Mogelijk dat iemand dit ook heeft meegemaakt er een oplossing voor heeft.
Bij de garage zeiden ze dat ik de olie er via de peilstok uit kan zuigen maar ik twijfel of er dan alle olie uitgaat.
vr. gr. Ton
Gebruikersavatar
drikje
Berichten: 208
Lid geworden op: 18 okt 2007, 21:12
Locatie: Hoogezand-Sappemeer

Re: carterplug

Bericht door drikje »

:zwaai Hallo,
Als het er niet via de stop uit wil kun je ook overwegen om eventueel de carterpan te verwijderen om eventuele schade te voorkomen :gif het is maar een idee
Succes
Gr, Drik :T44EVER
VW Caravelle Highline 180PK DSG- Black Magic.LWB
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: carterplug

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je een grotere moer op de bout lassen,
zodat je hem met een grotere dop en steeksleutel kunt losdraaien?

Of de bout een beetje inspuiten met WD40 of kruipolie?
Misschien helpt het?

Wees er zeker van, dat als je een nieuwe/andere bout terugplaatst,
dat je een nieuwe koperen afdichtring plaatst.
En het hoeft niet zeer vast.
Als het genoeg afdicht na het vullen,
dan is het al genoeg.

Succes met je probleem, kan namelijk erg lastig zijn :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: carterplug

Bericht door René »

Bij mij wilde die ook niet los, heb toen samen met me zwager er wat op gevonden, zeskantige dop 16mm op geslagen (wel met beleid) en hierna kon ik hem wel losdraaien.
Wel alvast ff nieuwe halen!!
René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: carterplug

Bericht door j.d.hukema »

Je kan bij autozaken vacuumpompen kopen .Ze zijn er van drie en vijf liter.Gaat inderdaad via je pijlstok invoer.Ik heb er zelf ook een en mijn ervaring is dat je er alles uit zuigt.Wel eens getest.Heb de proef op de som genomen en via pomp olie er uit gehaald en daarna de plug los gedraaid.Je moet de slang goeg doordrukken helemaal naar onderen. Dat is belangrijk.In de jachtwereld worden ze veelvuldig gebruikt omdat je daar niet bij de onderkant van je motor kunt komen.Er zijn zelfs motoren die een standaard pompje op de motor leveren.Deze zou je ook op een automotor kunnen plaatsen.De plug gaat er dan uit onder in de carterpan er word dan een dop ingeplaatst en daar op aangesloten een leiding die naar de pomp loopt.Zo kun je ten alle tijden zelf je olie verversen.Gaat niet snel maar wel schoon.Hoef je geen bodemplaat te verwijderen.Je kan het voor de deur doen.

Dick :ikrij :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: carterplug

Bericht door Tinus »

M'n zoon heeft er ook wat op gevonden ... hij nam een bout (die krap in de imbus van de carterplug paste)
draaide daar een 4 tal moeren op strak tegen elkaar...
Tikte zacht maar doel treffend deze moerkop in de carterplug en na enkele "klappen" met een hamer er op een keer tegendraads draaien en toen de andere kant op en...
tadaaaa :jump was hij los..

Nu ligt deze zelfgemaakte plug standaard bij mij in de bus :lach :T44EVER
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: carterplug

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat is er mis met een Inbus-dop???? als je hem niet in huis hebt kun je erwat op maken, maar als je zelf aan je bus werkt is een dop toch niet zo'n ontzettend dure investering?

passende dop gebruiken (of gewone inbus) en enkel tikjes met een hamer om het los te tikken wil ook weleens helpen.

Kijk goed of de schroefdraad van carter en dop nog onbeschadigd zijn!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: carterplug

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Heb bij mijn bus van 1992 zelfde probleem gekend. Binnenkant van plug was vernield.
Om de carterplug paste een moer van M20. Deze erop getikt en vastgelast. Sindsdien makkelijk te verwijderen met dop 30, ratel en een stukje pijp van een halve meter.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: carterplug

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef:wat is er mis met een Inbus-dop???? als je hem niet in huis hebt kun je erwat op maken, maar als je zelf aan je bus werkt is een dop toch niet zo'n ontzettend dure investering?

passende dop gebruiken (of gewone inbus) en enkel tikjes met een hamer om het los te tikken wil ook weleens helpen.

Kijk goed of de schroefdraad van carter en dop nog onbeschadigd zijn!
Imbus?????,
mijn carterbout is zeker weten geen imbus hoor, of zijn er verschillende uitvoeringen?
De bout kost bij de dealer iets van 7 euro, de koperen afdichtring iets van 0,30 euro
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: carterplug

Bericht door GerJol 716 »

Vreemd, ik heb gewoon een boutkop plug die je met sleutel/dop 19 losdraait, en weer vastzet met 30 Nm.
Wel een nieuwe ring ertussen, krijg je altijd weer los. Is een 1.9 TD ABL motor.


@ Peter Ik was laatst bij Cartal en vroeg ook naar die ring, kreeg ik een complete bout en ring ineen mee voor 1 euro.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: carterplug

Bericht door koos 890 »

Mijn heren nooit van een linkse tap gehoord ??? Dat is speciaal voor deze doeleinde uit gevonden!!
Men boren een gaatje doen daar een linkse tap in deze moet voor +/- de helft in het boorgat passen .
Geef een zachte tip op de tap zodat deze vast zit en draaid de tap linksom de tap vreet zich vast en de bout los.
Ole even een nieuwe bout en koperen ring halen en NIET meer te vast draaien he.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: carterplug

Bericht door Rotor »

Wel leuk zo,n linkse tap........zeker als je een gaatje moet boren, en dan nog die tap erin moet draaien :nuts ik denk dat je dat dan moet doen tegen 5 december....kun je gelijk voor zwarte piet gaan spelen.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: carterplug

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Heb me inderdaad vergist. De schroef met vierkant gat, geen imbus, was van een Renault-express.
Schroef van T4 1992 was gewoon zeskant, maar die was rondgesleten. Hierover de M20 moer gelast.
Sorry,

Groet,
Herman744
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: carterplug

Bericht door freek »

Hoi, ik heb bij de vorige oliewissel hetzelfde probleem gehad. Dacht even de olie te verversen...De plug bleek muurvast te zitten.
Maar het is toch gelukt met de volgende truc: neem een heel goed passende 6! kantige dop met een half duims aansluiting(bij meerkantige loop je een groot risico dat je er toch overheen schiet) een bijpassende greep en een flinke stevige buis (ruim 1 m) die over de greep past. Plaats de dop op een greep. Krik de auto op met een hydraulische krik en plaats de dop met greep op de plug en schuif de buis over de greep. Zorg ervoor dat als je de auto nu voorzichtig laat zakken de buis de grond raakt in een flauwe hoek waardoor een hefboom ontstaat (de plug moet linksom draaien dus de buis moet naar de passagierzijde van de auto wijzen). De kracht (het moment) die nu op de dop komt te staan wordt door het gewicht van de zakkende auto geleverd. Dit gewicht is zo groot natuurlijk dat de plug loskomt. In mijn geval geen gescheurd carter en zelfs geen beschadigde schroefdraad. Ik kon hem er zo weer met de hand indraaien. Succes dus verzekerd!
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: carterplug

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
Roger B. schreef:wat is er mis met een Inbus-dop???? als je hem niet in huis hebt kun je erwat op maken, maar als je zelf aan je bus werkt is een dop toch niet zo'n ontzettend dure investering?

passende dop gebruiken (of gewone inbus) en enkel tikjes met een hamer om het los te tikken wil ook weleens helpen.

Kijk goed of de schroefdraad van carter en dop nog onbeschadigd zijn!
Imbus?????,
mijn carterbout is zeker weten geen imbus hoor, of zijn er verschillende uitvoeringen?
De bout kost bij de dealer iets van 7 euro, de koperen afdichtring iets van 0,30 euro
Ik reageerde op het bericht voor het mijne, daar had men het over imbus waar een zeskans van een bout ingezet werd...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie