Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nokia carkit

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

nokia carkit

Bericht door Gaas »

Dag allemaal,

Ik heb een carkit op de kop getikt en wil deze gaan inbouwen in mijn T4.
Volgens de verkoper kan ik het geheel zo aansluiten op de radio. Het geluid gaat via de speakers van de radio.

Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik het beste verder te werk kan gaan. Waar kan ik het beste de telefoonhouder plaatsen (zit hulpstukje bij). Wat is de makkelijkste route van de bekabeling?Waar moet ik de antenne neerleggen? Waar moet ik het microfoontje plaatsen ( om piepen te voorkomen). Hoe kan ik diverse delen van het dashboard even losmaken? (Ik zie nergens schroefjes).

Kortom heel veel vragen omtrend deze actie.
Natuurlijk is aanvullende info van harte welkom.

Ik lees het wel weer.

Alvast bedankt.

gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: nokia carkit

Bericht door keescv »

ik zelf de houder aan de rechterkant van de midden roosters geplaast en de speaker onder het dashboard aan bij de stijl aan de rechterdeur.

daar zit een schroef waar je hem zo aan vast kan maken ,de mute aansluiting kan je rechtstreeks achter het dashboard naar de radio lozen en de stroom voorziening kan je van de zekeringskast halen.

de microfoon zou ik zelf bij de binnen verlichting monteren ,want aan de de raamstijl wil het nog wel eens storen met windgeruis.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nokia carkit

Bericht door Roger B. (11)61 »

Microfoon:

Ideale plek is bij de binnenverlichting. Afhankelijk van het bopuwjaar van je T4 en (dus) welke verlichtingsunit er in zit is demontage anders. Na demontage van de binnewnverlichting stekkertje van microfoon doorsteken naar de voorkant van de hemel.
A-stijl rechts demonteren (let op is vrij stug en hard kunststof, niet te ver proberen te buigen) bij transporters (zonder b-c stijlbekledingen) handgrepen losschroeven, in bovenhoek achter dopje schroef verwijderen, kapje achteraan bovenaan bij de b-stijl losschroeven (onder dopje) eventueel (als nodig) zonneklep losschroeven en verwijderen en gehele A-stijl bekleding verwijderen. (terugplaatsen in omgekeerde volgorder, hierbij opletten dat je de haak onderaan achter het dashboard goed inhaakt anders past het niet)
Je kunt de microfoonkabel met een paar stukjes tape vastzetten aan de A-stijl en door het gat tusse na-stijl en dashboard naar beneden steken.

Houder:

Afhankelijk van de geleverde dashmount op daartoe bestemde plek monteren, als je geen dashmount hebt zul je moeten schroeven, kies dan een plek naar wens en probeer zo dicht mogelijk in de buurt een plek voor de kabel te vinden (bijvoorbeeld door hoekje uit nep-schakelaar te vijlen)

Geluid:

Als je een losse speaker monteerd, zoek een plek waar je hem weg kunt bouwen en toch het geluid niet te veel hindert

Als je een music mute hebt (kastje dat tussen stekkers van de auto en de radio komt) prik je deze in de radio en de contra stekkers steek je op de stekkers van de auto. Het geluid gaat dan via de radiospeakers. Vaak zit hier ook al een voedingskabel aan voor de carkit.

Voeding:

Achter de radio vind je 12volt constant en 12 volt geschakeld en massa en je kunt daar ook de gele draad op de mute van de radio aansluiten. Gebruik GOEDE kabelverbinders met een GOEDE tang of soldeer de door nokia geleverde knijpverbinders NIET gebruiken!!

(nokia rood=12v constant, blauw=12v geschakeld, geel=mute, zwart=massa en indien aanwezig groen =accessoires (niet gebruiken))

Bij de CK7W is er ook nog een button bij, die plak je op een goed bereikbare plaats en waar je de kabel makkelijk weg kunt werken (op een nepschakelaar bijvoorbeeld)

Eventueel kun je het dashboardvak (rechts onder) demonteren schroefjes zijn allemaal zichtbaar) dan kun je gemakkelijk met je hand achter de radio komen en zie je wel plek zat om de centrale eenheid van de carkit ergens te bevestigen, achter dit vak komt ook je microfoonkabel naar beneden.


Als je nog vragen hebt hoor ik het wel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: nokia carkit

Bericht door Gaas »

Jooow, wat ben ik blij met de informatie. Roger B en Keescv bedankt. Jullie lezen het t.z.t. wel of het gelukt is.

vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: nokia carkit

Bericht door freek »

Hoi,
het toeval wil dat ik vandaag ook een Nokia carkit heb gekocht, de CK-15W (online bij de carkitstunter.nl), dus dit topic komt zeer goed van pas! Nu wordt er in de inbouwhandleiding gesproken over de blauwe draad met 1A zekering die aan de ' IGNS-draad van de auto moet worden aangesloten. Deze zorgt ervoor dat de carkit uitschakelt als je de motor uitzet. Vraag: is dat de '12 Volt geschakeld' die ook aan de autoradio zit die Roger noemt? Of is het toch wat anders?
Groet
Freek
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nokia carkit

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor alle carkits van nokia geldt het zelfde:

Zwart = massa

Rood = permanente voeding 12 volt

Blauw =geschakelde voeding 12 volt (als de auto het heeft het accessoire contact (waar radio, klokje e.d. mee aangaat) anders op het "contact" (=ignition) de tweede stand van het contactslot (waar al je controlelampjes aan gaan.

Geel = Mute singaal (massa) deze draad wordt met massa verbonden als de carkit geluid produceert.

Bij de oudere modellen (ck91 bijvoorbeeld) zit er soms nog een groene draad, hiermee kun je een accessoire schakelen (sirene of zwaailamp) ik heb altijd begrepen dat deze draad alleen tijdens het "rinkelen" geschakeld wordt.


Voor de CK15W nog een inbouwtip

Helaas kan het voetje niet van het display omdat de draad er doorheen gaat. Ik monteer het display vaak op een dashmount door het boetje met twee tyraps met de achterkant tegen de dashmount aan te trekken, ik verwijder dan het kleefband aan de onderkant van het voetje.
Bij de T4 kun je eventueel ook gaatjes in een schakelaardop boren en het voetje daar tegenaan trekken met tyraps door die gaatjes (of het voetje met de achterkant er tegenaan lijmen)
De CK15W is een mooie carkit, alleen doodzonde dat ze die bedienknop zo joekelig lomp gemaakt hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: nokia carkit

Bericht door Gaas »

Roger B.,

Wat is een goede plaats voor de antenne ( zo'n platte strip)? Kan ik deze gewoon onder het dashboard laten liggen of is het beter deze elders te plaatsen. Het gaat bij mij trouwens over een carkit voor de 6310 met music-mute.

vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nokia carkit

Bericht door Roger B. (11)61 »

de 6310 moet in de ck91, hierbij is een externe antenne nodig omdat het toestel zijn eigen antenne uitschakeld op het moment dat ie de carkit registreert, eht antennesignaal gaat dan volledig via de stekker in de houder (bovenaan) en de externe antenne (vergeet niet het rubber stopje uit je telefoon te halen zodat de stekker van de houder in de "rug" van je toestel kan.)

De antenne die je beschrijft is een inside onglass antenne, standaard plek is midden boven langs de rand van de ruit, of langs de A-stijl.

In mijn T5 had ik de antenne (insige onglass) aan de onderkant tegen het dashboard geplakt en dat werkte prima (stuk ducktape eroverheen om zeker te zijn dat de antenne er niet afdonderd)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: nokia carkit

Bericht door Gaas »

Bedankt, ik ga hem dan ook onder het dashboard plakken. Lekker uit het zicht!
Ik ga er binnenkort mee aan het stoeien.

vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: nokia carkit

Bericht door freek »

Vanavond lekker geknutseld in de T4 en het resultaat mag er zijn: alles mooi weggewerkt en de radio gaat ook op mute als de telefoon wordt gebruikt. Met speciale dank aan Roger B! De display heb ik inderdaad met een tyrap op een schakelaardop gemonteerd en de afstandsbediening heb ik ook op zo'n dop gemonteerd. Kortom: heel handig zo'n forum
Groet, Freek
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nokia carkit

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen dank ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: nokia carkit

Bericht door Gaas »

Heey Roger B.

De carkit zit er in. Alles werkt prima. Bedankt voor je duidelijke uitleg!!

vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Plaats reactie