Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter 2.5 TDI AJT

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: Roetfilter 2.5 TDI AJT

Bericht door Adrie 260 »

Over zijn leeftijd ga ik niet in discussie.
Ik ben wel een paar keer op het corus terrein geweest, en volgens mij gelden daar de normale verkeersregels, of ik heb altijd te hard gereden. Ben overigens nooit :politie op het terrein.
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Roetfilter 2.5 TDI AJT

Bericht door Oskar 725 »

Hoi allemaal,
alle gekheid op een stokje maar het is echt zo dat een roetfilter zichzelf "reinigt" bij hoge(re) temperaturen en een constante belasting over langere tijd.
Lekker algemeen, maar wanneer komen we daar aan? Als we één keer per jaar naar de wintersport "blazen" ?(voor de welgestelde onder ons) :bifun
De rest van het jaar staan we in de file, geen doorblazen dus.
En hoor ik nu weetjewellers denken: daar heb je die azijnz**ker weer? JA!!
Het is een simpel natuurkundig verhaal: Geen hogere belasting---dus geen hogere temperatuur---ook geen verbranding van roetdeeltjes, dus opslag. Waar?? in het roetfilter dus verstopping!!
Zijn alle roetfilters dus waardeloos? Nee!! :happy
Maar retrofit (achteraf inbouw) in de meeste gevallen wel, in ieder geval in Nederland.
De overheid: "leuker kunnen we het niet maken, ook niet beter, maar wel en vooral duurder". :boos
Blijf kritisch en waakzaam, op het moment dat er echt iets komt dat werkt om fijn stof en roet deeltjes te onderdrukken zonder dat we onze bussen slopen of op grote kosten gejaagd worden monteer ik het op/onder/ of aan mijn bus, maar dan alleen als bewezen is dat het ook echt werkt!! :yes
Ik ben GEEN proef konijn. :vraagteken geloof ik. :groteogen Wil het in ieder geval niet zijn.
Groet, Oskar.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Roetfilter 2.5 TDI AJT

Bericht door koos 890 »

Misschien een simpele vraag , maar waar blijven die roetdeeltjes als het filter zelfreinigend is en je één maal in de zoveel tijd door kan/wil blazen :ikrij (in een emmertje wat er onder hangt) ?????? :muur :muur :muur :bonk :bonk
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Roetfilter 2.5 TDI AJT

Bericht door Oskar 725 »

Hoi Koos,
dat is nou het mooie van het verhaal: Die worden de lucht ingeblazen. :groteogen
De een zegt dat we beter af zijn met de schadelijke roet deeltjes omdat deze "zwaar" zijn en dus op de grond blijven liggen en met het regen water wegspoelen en dat dit dus minder schadelijk is dan het fijn stof uit de roetfilters wat blijft zweven en wat we daarna inademen waarna het in je longen blijft plakken. :alarm
De ander roept dat roet deeltjes meer schadelijke stoffen bevatten, ook al krijg je er minder van binnen, dan het fijn stof uit de roetfilters. :gekte
Wat het roetfilter doet is de schadelijke roet deeltjes bij hoge temp. afbreken in kleinere onschadelijke deeltjes (fijn stof).
De systemen af-fabriek werken samen met de motor computer, deze laat onder bepaalde rij-omstandigheden extra brandstof inspuiten waardoor de temp. in het roetfilter stijgt en de deeltjes verbranden.
Dit proces wordt helemaal gemeten, gecontroleerd en door de motor computer gestuurd. En nu moet een los enkel filter het zelfde gaan bereiken? :nuts
Maar wie het echt weet mag het zeggen :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetfilter 2.5 TDI AJT

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat je een azijnzeiker bent.....(die bevestiging zocht je toch????)


Maar wel een hele toffe.... :toppie :bifun :bifun :bifun

Gewoon een argwanende consument, die zich eerst wil laten overtuigen, en daar is niets mis mee, toch? :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Roetfilter 2.5 TDI AJT

Bericht door Oskar 725 »

En zo is het maar net Peter! :toppie :zwaai
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Re: Roetfilter 2.5 TDI AJT

Bericht door kleijntje »

koos 890 schreef:Misschien een simpele vraag , maar waar blijven die roetdeeltjes als het filter zelfreinigend is en je één maal in de zoveel tijd door kan/wil blazen :ikrij (in een emmertje wat er onder hangt) ?????? :muur :muur :muur :bonk :bonk
Diesel bestaat uit verbindingen van koolstof en waterstof. Als deze goed verbrand ontstaat er dus water en kooldioxide. Helaas is de verbranding niet ideaal, o.a. verbrand de koolstof niet allemaal. Deze niet verbrandde koolstof vormt de roetdeeltjes. Een gesloten roetfilter vangt deze deeltjes volledig op, een halfopen filter vangt maar een gedeelte van de roet op. Als de temperatuur in het filter boven een bepaalde temperatuur komt dan verbrand de roet alsnog tot kooldioxide. Bij een gesloten filter zorgt de motorcomputer voor deze temperatuur als het filter vol is. Bij een halfopen filter gebeurt dit als er flink gas gegeven wordt.
In beide gevallen neemt de roetuitstoot af.

Wim
Gebruikersavatar
gascona
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Roetfilter 2.5 TDI AJT

Bericht door gascona »

Ik moet hier ook ff op reageren.

Zoals we allemaal weten draait het bij de minister van financien enkel en alleen om de financien.
bij de minister van economie draait het enkel en alleen om de economie ( deze gaat dus hand in hand met eerder genoemde) bij de minister van onderwijs draait het enkel en alleen om het onderwijs. Bij de overige minister geld een zelfde eenvoudige stelling. Echter als het financiele plaatje van een departement in het geding komt dan gaat het maar om 1 ding.................
Heel goed van jullie de pegels, centen, doekoe.

Welnu, wij nederlanders hebben een welvarend land. We hebben allemaal eten, drinken en een dak boven ons hoofd.(uitzonderringen daargelaten, deze bevestigen alleen maar de regel en dat is een heel andere discussie) We verrichten allemaal arbeid en krijgen daarvoor een vergoeding (salaris).
Onze overheid heeft een paar honderd jaar geleden bepaald dat mensen die een inkomen hebben er maar belasting over moeten gaan betalen, zodat dit gebruikt kan worden om het koninkrijk te besturen. Zo zijn er in ons land nog talloze belastingen en accijnsen die we MOETEN betalen.
Heb ik geen probleem mee, onze wegen, ondewijs, zorg, sociaal vangnet enz kosten enorm veel geld.
Maar als ik ons kleine huishouden (of die van andere mensen) eens ga vergelijken met een land of een bedrijf.
Als ik als particulier in de maand januarie salaris heb ontvangen, en na drie weken is al mijn geld op, en ik dus mijn rekeningen niet kan betalen, dan heb ik dus teveel uitgegeven.
Als ik als directeur van een bedrijf aan het eind van het jaar een negatief saldo op mijn balans heb staan, dan heb ik dus teveel uitgegeven.

Ik kan hier op 3 manieren iets aan. Minder uitgeven, zorgen voor meer inkomsten, of een combinatie van deze twee. Wat onze (huidige) overheid doet is maar 1 ding ..................

Zorgen dat er meer geld binnen komt. De vraagt is hoe gaan we dat doen? Door te zorgen dat de burger meer gaat uitgeven. En hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? maak de burger wijs dat het allemaal voor het milieu is, dat slikken ze als zoete koek. En op deze onwaarheden worden we dus met z'n allen voorgelogen en bestolen.

Tot slot wil ik nog en leuk verhaaltje aan jullie kwijt.
In de middeleeuwen was er een koning en een bisschop. De koning zei tegen de bisschop: hou jij het volk dom, dan hou ik het volk arm.
Ondanks alle techniek en kennis denk ik dat we weer in de middeleeuwen zijn beland.

gr Martin
Afbeelding
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurentie
Plaats reactie