Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Thermostaat?

vragen over de T4
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Thermostaat?

Bericht door Lars »

Waar op het motorblok kan ik de thermostaat precies vinden? Ik vind 'm niet in mijn Workshop Manual. Ik heb 'n T4 met motorcode AAB, een 2.4 Diesel maar mijn temperatuurmeter is dood. Omdat ook brandstofmeter haperde heb ik het hele klokje in het dashboard vervangen. Voor de brandstofmeter betekent dat een verbetering maar de temperatuurmeter blijft dood. Dan blijven er volgens mij twee mogelijkheden;

- thermostaat overleden (eerst maar checken dus)
- een kabelbreuk

Wie helpt?

Groet,
Lars
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Thermostaat?

Bericht door René »

Even uitlezen met Vagcom, weet je alles

René
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Re: Thermostaat?

Bericht door Lars »

Uitlezen, dat kan een VW-garage dan neem ik aan. Maar ook met een 2.4D van 1991? Daarin zit toch geen computer? Excuus als ik iets vraag wat algemeen bekend is, maar ik zou erg geholpen zijn met 'n werkende temperatuurmeter en ben iemand die dingen graag eerst zelf probeert op te lossen (soms met enige hulp).

Groet,
Lars
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Thermostaat?

Bericht door Harry 341 »

Temperatuurcensor stuk.Zit als je voor de auto staat beetje aan de linkerkant van het blok,tussen de verstuivers van de eerste en tweede cilinder.
Als je 'm niet kan vinden maak ik wel even een foto van de mijne.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Thermostaat?

Bericht door René »

Weet niet waar je vandaan komt, maar uitlezen kan ik ook ( auto hoeft geen computer te hebben zoals TDI) Ook de oudere auto'kun je hiermee uitlezen.
Heb zelf VagCom en kom uit noordholland

Afbeelding

René
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Re: Thermostaat?

Bericht door Lars »

Bedankt voor de verhelderende foto René! Noord-Holland is helaas flink uit de buurt, ik rijd langs de VW garage in de buurt om eens te laten uitlezen. Maar de sensor lijkt me toch niet heel moeilijk te vervangen daar, of moeten er delen van de motor worden uitgebouwd?

Groet,
Lars
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Thermostaat?

Bericht door René »

Zorg dat de motor koud is,

De stekker losnemen en wig die voor de borging zorgt verwijderen. De koelvloeistof zal er nu beginnen uit te stromen. Om de hoeveel heid te minimaliseren die er uitkomt meteen de nieuwe sensor erin proberen te plaatsen. (dus klaar houden in je hand, en let op de O ring dat die er ook uitkomt)
Nieuwe sensor dus plaatsen met nieuwe O ring.
Kunstof wig weer plaatsen als borging.
Stekker weer terug drukken
Koelvloeistof weer op nivo brengen.
Testen maar.

Vervang gewoon de sensor, voor uitlezen van de storingen ben je ook 20,- euro kwijt. Dan weet je wel meer, maar dan komt de sensor er alsnog bij.

René
Gebruikersavatar
Rino van Uden
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mei 2007, 18:46
Locatie: uden

Re: Thermostaat?

Bericht door Rino van Uden »

zou het niet kunnen zijn dat het gewoon het probleem is wat je hier onder via de link beschreven staat.
had ik laatst ook weer voor de derde keer ff door solderen en klaar is kees, suc6
Greetzzzzzzzzzzzzzzzz Rino :yes

http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... gelaar.htm
ik ben met niks begonnen, en het meeste heb ik nog.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Thermostaat?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou allereerst de motorbeschermingsbak aan de onderzijde van de auto verwijderen,
en dan de stappen die rené beschreven heeft, volgen.

Anders kom je er niet bij namelijk.
Of je moet wel erg lang zijn :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Thermostaat?

Bericht door René »

2.4d heeft geen keienvanger (onderbak) en hier kun je er vanaf de bovenkant bij

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Thermostaat?

Bericht door Multivan Generation »

vergeef me mijn domheid maar :nuts
Een 2.4 D hangt toch net zo diep in de motorruimte als een 2.5 TDI?

Ik kon er namelijk vanaf de bovenzijde niet bij, bij mijn auto...
Het zat voor mij gewoon te diep,
daarom zou ik het vanaf de onderzijde uitvoeren.

Maar anyway, het blijft een rare zaak, dat VW zulke slechte temperatuursensors levert/inkoopt,
vele andere types hebben er namelijk ook last van :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Thermostaat?

Bericht door René »

Ja, ben ik met je eens, zwarte temp sensoren zijn slechte dingen, heb inmiddels in me bus een ander in zitten, im de seat moet ie nog vervangen worden. Wordt dus ook een groene.
Blok zou net zo laag kunnen hangen, maar je hebt veel meer ruimte als bij een TDI. De sensor steekt ook meer opzij als bij de TDI, die moet je dacht ik vanaf de onderkant in die pijp zien te krijgen(weet het niet meer), dan is idd van onder af makkelijker.
2.4d hebben geen keienvanger, zijn pas later onder de auto's gekoemn, ook weer niet bij alle auto's denk dat het ook weer een optie was ofzo??

René
Lars
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 apr 2007, 10:48

Re: Thermostaat?

Bericht door Lars »

Mijn 2.4D is wel voorzien van een beschermkap onderlangse de motor, echter voor stenen tegen het oliecarter maakt dit niet veel verschil. De temperatuursensor is gelukkig wel goed bereikbaar van bovenaf, al zie ik dat het gemakkelijker werkt even de radiator los te halen en naar voren te zetten.

Wat is het verschil tussen zwarte en groene temperatuursensoren? Of is 'n zwarte gewoon 'n groene die al even in het motorruim zit :bonk

Groet,
Lars
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Thermostaat?

Bericht door Harry 341 »

Zwarte is het oude type.Als je nu een nieuwe koopt krijg je (als het goed is!) een groene.
Als ze je toch een zwarte willen geven ....lekker om een groene vragen!Zijn gewoon beter.
En kan inderdaad gewoon bovenlangs hoor,even de radiateur naar voren en ruimte zat.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
ruud57
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 dec 2007, 11:51
Locatie: Z-Limburg

Re: Thermostaat?

Bericht door ruud57 »

Vandaag heb ik ook een nieuwe sensor gehaald en dat is een blauwe? Was 18,85 incl btw. Ga hem zondag inbouwen.

gr ruud
Carpe Diem
Plaats reactie