Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gloeibougies 5-cilinder vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

gloeibougies 5-cilinder vervangen

Bericht door freek »

Sinds een week start onze t4 2.5 alleen als je gas geeft tijdens het starten. Hij start dan met een forse roetwolk, maar loopt dan wel mooi rond. De auto is van 2003 en heeft 80000 gelopen. Nu schijnen er grofweg 3 oorzaken te kunnen zijn: het relais, de zekering en de gloeibougies. Ik moet het nog controleren maar ik vrees dat een gloeibougie het begeven heeft. Het vervangen hiervan schijnt bij de 5 cilinder een hels karwei te zijn. Nu ben ik een ervaren sleutelaar, maar een blik onder de motorkap schrikt inderdaad af: je ziet ze niet eens zitten. Vermoedelijk is dit met het front in de servicestand wat beter, maar goede tips zijn welkom!
Groet,
Freek
Gebruikersavatar
chris bkm
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:53
Locatie: lage zwaluwe NB
Contacteer:

Re: gloeibougies 5-cilinder vervangen

Bericht door chris bkm »

freek schreef:Sinds een week start onze t4 2.5 alleen als je gas geeft tijdens het starten. Hij start dan met een forse roetwolk, maar loopt dan wel mooi rond. De auto is van 2003 en heeft 80000 gelopen. Nu schijnen er grofweg 3 oorzaken te kunnen zijn: het relais, de zekering en de gloeibougies. Ik moet het nog controleren maar ik vrees dat een gloeibougie het begeven heeft. Het vervangen hiervan schijnt bij de 5 cilinder een hels karwei te zijn. Nu ben ik een ervaren sleutelaar, maar een blik onder de motorkap schrikt inderdaad af: je ziet ze niet eens zitten. Vermoedelijk is dit met het front in de servicestand wat beter, maar goede tips zijn welkom!
Groet,
Freek
ik ben ook benieuwd
ik ben ook aan de beurd :muur
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Met front in service stand is het best goed te doen.
Heb een 2.5 tdi acv motor 102 pk en heb de bougie's vorig jaar vervangen.
Vond dat het best goed te doen was is er 1 waar je mindert goed bij kunt maar daar moet je dan maar de uitdaging van in zien.
Als ik het me goed herinner was het klusje met een uurtje of zoiets geklaard.


suc6



:T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: gloeibougies 5-cilinder vervangen

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef:Sinds een week start onze t4 2.5 alleen als je gas geeft tijdens het starten. Hij start dan met een forse roetwolk, maar loopt dan wel mooi rond. De auto is van 2003 en heeft 80000 gelopen. Nu schijnen er grofweg 3 oorzaken te kunnen zijn: het relais, de zekering en de gloeibougies. Ik moet het nog controleren maar ik vrees dat een gloeibougie het begeven heeft. Het vervangen hiervan schijnt bij de 5 cilinder een hels karwei te zijn. Nu ben ik een ervaren sleutelaar, maar een blik onder de motorkap schrikt inderdaad af: je ziet ze niet eens zitten. Vermoedelijk is dit met het front in de servicestand wat beter, maar goede tips zijn welkom!
Groet,
Freek
Een andere oorzaak zou ook kunnen zijn dat de timing vd pomp (riem) niet meer 100% staat.
Gezien de kilometerstand is deze binnen 10.000km toch aan de beurt , dus het kan best dat de timing iets of wat een beetje verkeerd staat , en dan kun je ook startproblemen krijgen...
theMONKEY
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jan 2007, 15:52
Locatie: scHELLe belgium
Contacteer:

Bericht door theMONKEY »

Een andere oorzaak zou ook kunnen zijn dat de timing vd pomp (riem) niet meer 100% staat.
Gezien de kilometerstand is deze binnen 10.000km toch aan de beurt , dus het kan best dat de timing iets of wat een beetje verkeerd staat , en dan kun je ook startproblemen krijgen...
klopt idd

mijn bus starte de laatste dagen ook (zeer) slecht met koude motor ....deze morgen zo erg dat ik er reeds aan dacht touring( ANWB ? ) te verwitigen ..... :ie
deze namiddag de bus maar is laten uitlezen en was de timing van de pomp totaal verlopen was .
was op 30 minuten terug buiten en starte daarjuist onmiddelijk (koude motor) :ikrij

groeroetjes
Wim
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

ook een temp. zender kan dit veroorzaken!!!!

Bericht door bas caravelle »

Wat ook zeer goed mogelijk is , is dat de temp. zender G2 ( 2polig ) of G62 ( 4 polig ) dit veroorzaakt. Deze temp. zender zit tussen de eerste en tweede cilinder in het water mondje. Deze zender regelt bij een ACV o.a. de gloeitijd ( lengte in tijd ) en ook de computer gebruikt deze waarde voor de koudstart instellingen. In tegenstelling tot een 1.9 en 2.4. Deze hebben een gloeitijd relais die dit regelt. Bij een 2.5 Tdi is het gloeirelais enkel een maakrelais die de spanning schakeld. De ECU regelt.
Vergelijkbaar probleem had ik ook. Door een zendertje van 15.- euris opgelost. Laat bij het vervangen van de snaar ( bij 90.000 km ) wel de timing goed controleren want deze heeft ook een zeer groote invloed.

gr. Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Bericht door freek »

Even een terugmelding:
Erg bedankt voor de waardevolle tips! Heb vorige week de dealer opgebeld voor een prijsopgave voor het vervangen van de bougies: 30,- per stuk en 1,5 uur werk. Kortom 300,-. Gisteren besloten om het zelf te doen met de gok dat het inderdaad de bougies zijn. Bij de automaterialenzaak was ik voor hetzelfde type bougies 75,- kwijt. De eerst 75,- had ik dus al verdiend. Toen de klus zelf. Het was even slikken (ik ben citoens gewend, mn CX, en die staan toch bekend als moeilijk, maar dit is toch wat erger..). Door alle slangen van airco, intercooler ,etc moet het front echt naar voren worden gedwongen. Heb er maar een stuk hout tussengezet. Met een pijpsleutel 10 kreeg ik er 3 van de 5 makkelijk uit. Hierna toch maar een lange dop en een kniestuk gekocht. Voor de andere 2 (rechter als je er voor staat) heb ik ook even de brandstofleidingen losgemaakt). Toen gingen die ook. De nieuwe zaten er toen ook snel in. Wel is het aan te raden om zowel een lange grijparm en een magneet op een flexibele stang bij de hand te hebben voor alles wat je laat vallen (deze gereedschappen kosten bijna niks en zijn heel erg handig) vooral omdat alles wat valt in de bak onder het blok terechtkomt. Alles weer netjes gemonteerd en klaar. Al met al op je gemakje zo'n 3 uur werk. Vanmorgen gestart en direct lopen: het waren dus inderdaad de bougies. Kortom: veel voldoening en even 150,- verdiend.
Groet, Freek
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Veel start plezier !! :happy
boomingbus
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:56
Locatie: nijmegen

Bericht door boomingbus »

probleem opgelost
LIFE IS LIKE A DREAM
groentje
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2007, 14:54
Locatie: alkmaar

Bericht door groentje »

de eenvoudigste manier is : t4 2.4 91 in service stand + bodemplaat ( van onderaf) bougie 1 wisselen - bougie 2 wisselen- bougie 3 wisselen maar bij 3 het moertje voor de koperen strip even laten voor het laatst . dan leiding 4 en 5 van boven (verstuiverkant) lossen en voorzichtig met beleid een beetje opzij buigen ( of boven en onder lossen als je buigen niet ziet zitten) dan 4 uitnemen ,dan distributie kap verwijderen = 2 bouten .daarna van rechts tussen dist riem moertje van 5 kwartslag lossen.
dan steek 12 idem op 5 gloei en lossen .doordat de koperen strip op 5 blijft zitten kan je hem zo wegtrekken. wisselen: monteer 5 op de koperen strip, zorg dat het moertje bijna vast zit en borg met een elastiekje oid
manouvreer met de koperen strip 5 in het gat en sleutel van rechts tussen dist riem 5 vast ( als je nu geen elastiekje hebt gebruikt is het kut moertje er linksom afgelopen vandaar) daarna moertje vastzetten, dit is vanboven net te zien achter pomp. dan 4 inzetten, strip en moer erop en bij 3 de moer.mooier kan ik het niet maken, en zo wordt je er teminste niet knettergek van
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: gloeibougies 5-cilinder vervangen

Bericht door willemvanbenthem »

Heb ze alle vijf vervangen met front in servicestand. Is best goed te doen in een dik uur. IK moest alleen een langere pijpsleutel en een langere dop 10 aanschaffen.
Overigens was er maar één defect, bleek later.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Plaats reactie