Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gierend geluid bij starten

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Gierend geluid bij starten

Bericht door wimd »

Ik heb regelmatig bij het starten van mijn T4 2,5 TDI uit 1996 kort een gierend geluid. Het komt niet altijd voor, zeg maar 1 op de 3 keer. Het lijkt een beetje op een toeter van een jaren 20 auto of zo, mijn dochter vindt het meer op een hinnekend paard lijken. Het duurt misschien net een of twee seconden. Als je voor het motorcompartiment staat lijkt het uit de rechterkant te komen, dus de kant van de distributieriem.
De multiriem is onlangs vervangen (de garage dacht dat dat de oorzaak zou kunnen zijn). Gek genoeg is na die reparatie het geluid ook even weg geweest, maar helaas. Zou dit geluid veroorzaakt worden door mijn startmotor (het is alleen bij starten) of moet ik het ergens anders in zoeken ?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Wim van Drunen
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Gierend geluid bij starten

Bericht door Leo45 »

Dat is waarschijnlijk de startmotor, de bendix(?) hoort bij het starten van de motor van de startkrans terug te schieten, dat duurt eventjes en dus wordt je startmotor even opgeduwd door de motor.
Had mijn vorige busje ook en die rijdt er nog steeds mee rond, je kan ook de startmotor losmaken en proberen er een drupje olie tussen te doen zodat het wat soepeler gaat.
Volgens VW-dealer kon het geen kwaad en komt het vaker voor

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
erikt4
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 mei 2007, 23:12
Locatie: maarssen

Re: Gierend geluid bij starten

Bericht door erikt4 »

heb ik ook gehad een paar jaar terug,ik heb toen vlak voor mijn vakantie mijn startmotor na laten kijken.het bleek toen dat mijn startmotor hierdoor zo heet was geworden dat het tin er uitgeslingerd was en de startmotor niet meer te repareren.als je er op tijd bij bent kost het je alleen maar een lagertje.mijn startmotor destijds vervangen door een nieuwer type startmotor zonder toplager.
groetjes erik
van alles wat ik in mijn leven ben kwijtgeraakt,mis ik mijn verstand het meest
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Gierend geluid bij starten

Bericht door René »

Ik zou hem er zsm afhalen, kan geen kwaad misschien, maar zoals de melder hierboven al meldt, het kan nog erger worden, en is nu nog te repareren. Andere/nieuwe startmotor kan altijd nog.
Kosten zullen nu ook wel meevallen.
René
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: Gierend geluid bij starten

Bericht door wimd »

Ik zal de startmotor aanstaand weekend eens demonteren en goed nakijken. Ik vond een mooie beschrijving op dit forum hoe ik die kan demonteren (en eventueel vervangen) dus dat moet gaan lukken. Maar nu weet ik in ieder geval zeker dat ik het in de startmotor moet zoeken.

Bedankt voor de reacties !

Wim van Drunen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Gierend geluid bij starten

Bericht door matje86 »

kan ook je hitte plaat zijn welke rechts boven zit(kan wel eens los zitten) en maakt een vreemd geluid
Afbeelding
ff vast zetten en geluid weg
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: Gierend geluid bij starten

Bericht door wimd »

Dit weekend m'n startmotor gedemonteerd. Een verschil ten opzichte van de handleiding startmotor vervangen van René: bij mij zit er nog een kunststof bsechermkap tegen het motorhuis. Pas als je die weghaalt kom je bij de startmotor. kan te maken hebben met motorblokverwarming die er schuin onder zit. De bovenste inbusbout van de startmotor is trouwens lastig te bereiken, je hebt er inbus dop voor nodig, met een gewone inbussleutel kun je er niet bij.
M'n startmotor was in het verleden nogal heet geworden, de verf van de bovenkant was gebobbeld en het kunsstof op de aansluitingen van de magneetschakelaar was zo broos geworden dat bij het losdraaien de schroefdraad van de electra aansluiting compleet uit het huis brak. Weinig nog aan te repareren dus.
Inmiddels heb ik de startmotor vervangen en ben ik m'n gierend geluid kwijt, maar start m'n bus ook een stuk soepeler, hij slaat sneller aan.

Wim van Drunen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Gierend geluid bij starten

Bericht door René »

Nou, in ieder geval mooi dat het opgelost is. :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap

René
Plaats reactie