Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chippen

vragen over de T4
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

chippen

Bericht door Rico »

Hoi!

Wie heeft er ervaring met een gechipte TDI die normaal gesproken 102 pk levert? Ik zit toch te denken om m'n bussie te laten chippen. Maarrrr, hij is van 2002 en heeft er 170000 km op zitten. Is dat verantwoord? De motor verbruikt vrijwel geen olie. Ook maakt hij sinds ik hem in het bezit heb zelden een koude start, heb een standkachel in laten bouwen (over laten zetten vanuit m'n Vivaro).

Heb op de site van Marja gekeken. Wat ik bij hen het nadeel vind is dat je een andere motorcomputer krijgt. Krijg je dan evt. ook niet de ellende die een ander er al mee gehad heeft? Ik heb nul komma niks electronische problemen gehad en dat wil ik wel graag zo houden.

M'n vorige auto heb ik ook laten chippen (Opel Vivaro). Daar overleed bij 170000 km de versnellingsbak van, maar ik moet bekennen dat de versnellingsbakken van die bussen vreselijk slecht zijn. Je hoort zelfs mensen die na 30000 km al aan een andere bak toe zijn (ongechipte auto's). Dus dan heb ik nog mazzel gehad. Ik ga er trouwens van uit dat de T4 een stuk beter in elkaar zit wat dat betreft.

Behalve Marja, wie zijn nog meer goede chiptuners?

Groet,

Rico
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: chippen

Bericht door Paulus »

Heb goede ervaring met Jeroen Dik in Lochem.Is heel goed thuis met VAG.Heeft een vermogensbank waar diverse tuningen
uitgebreid getest zijn.Heeft ook diverse programma's,bv andere uitlaat,EGR afgeblind,kat.verwijderd,of alles aangepast.
Je houd je eigen computer,tuning dmv OBD of plaatsen van een eprom.

Paulus :ikrij
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: chippen

Bericht door bas caravelle »

Ik heb mijn 102 pk van 1997 ook laten chippen bij marja, toen had hij 225.000 km gelopen. Sindsdien rijdt hij nog lekkerder dan daarvoor. De rekeneenheid wordt eerst gecontroleerd of er geen fouten in zitten, vooradt de jongens van marja overgaan op omruilen. Misschien kunnen ze die van jouw wel gewoon van nieuwe software voorzien zodat je je eigen behoudt.

Marja is zeker een aanrader. :toppie

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
wattmanneke
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2008, 14:54

Re: chippen

Bericht door wattmanneke »

Ik rij met een t4 van '99 met 240.000 km op de teller,deze had 88 pk en in derde een trekkracht om mee te lachen,
heb ze laten chippen bij tunex.nl. Nu heeft ze er ong 30 pk meer en een pak meer Nm (ongev 55 a 60).zijn zeer vakkundige mensen,
supervriendelijk. je krijgt er 30 dagen niet goed geld terug garantie en 5 jaar garantie.. Met deze jongen zen t4 houden ze nu wel rekening :-)
Ben super tevreden over de prestaties en t is natuurlijk wel zo dat je alles stuk krijgt als je gaat overdrijven, het is en blijft een bus en geen racewagen.
Kan zeggen dat ze zuiniger is en dat ze vlotter rijdt...
wattmanneke
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2008, 14:54

Re: chippen

Bericht door wattmanneke »

hoja, nog vergeten te zeggen,
er is nu een aktie bij deze mannen,€ 225 ipv €445....
tunex. nl voor wie er interesse mocht voor hebben..
mvg
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chippen

Bericht door Rico »

Wat een snelle reacties zeg! Bedankt zover.

Ik heb o.a. contact gehad met Datatechnic in Goor Op zich wel handig, ik woon in Goor. Men zegt daar al een paar honderd T4's gechipt te hebben. Het is bij hen overigens geen klassieke chiptuning. Het is een programmeerbaar kastje dat wordt geplaatst. Echter, men claimt dat je het niet mag vergelijken met een powerbox, want een powerbox wil ik absoluut niet. Hun kastje neemt een deel van de motorsoftware over, dus vergelijkbaar met chippen. Aangezien ze toch bij mij in Goor zitten, ga ik er wel even langs om gewoon effies te kijken.

Er zijn twee versies van het kastje. De eerste levert (uitgangsmotor 102 pk) 126 pk en 310 Nm, de tweede versie 142 pk en 330 Nm.

Trouwens, bij Ringsleutel Autotechniek wordt bij sommige motoren ook met zo'n programmeerbaar kastje gewerkt. Dus het idee is niet nieuw

Wat is jullie indruk? Ik sta er zelf namelijk nogal blanco tegenaan te kijken.....

Groet,

Rico
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Re: chippen

Bericht door Peter Coddens »

Ik ben vorige week met mijn bus bij marja langsgeweest om hem te laten chippen.

Ik heb een 102 pk en ze hebben de mijne gewoon via de stekker getuned. Mijn computer is dus nog steeds de originele.
Een vermogensbank hebben ze daar niet, maar ze beweren dat ik nu 132 pk heb.

Ik heb 350 euro betaald.

Peter
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: chippen

Bericht door henkru »

Ik heb mijn T4 2jaar geleden laten chippen bij Marja, en je wil nooit anders meer.
Perfect zoals de motor loopt.
Echt een aanrader.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: chippen

Bericht door Paulus »

Ben zelf geen voorstander van "kastjes",alle functie's worden hierin niet in meegenomen.Als je wil tunen,dan in de computer
dit is het "hart" van je motor.

Paulus :ikrij
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: chippen

Bericht door m.c van den berg »

Hoi Rico

Bij Marja kan je je eigen motorcomputer gechipt weer terug er in krijgen. dus tijdelijk krijg je een gechipte er in.
dat hebben wij ook gedaan met de auto van vrouw tdi golf nu +- 150pk weinig km gelopen. na 1 jaar nog steeds veel plezier.
de bus ook gechipt en wil niet anders meer,je krijgt ook meer koppel
doe je voordeel er mee
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: chippen

Bericht door carl »

Ik wil hem ook nog Chippen maar weet ook nog niet bij wie en hoe. Chip in de computer is oke maar moet hij open gemaakt worden Hmmmmmm....... OBD stekker er op veranderen wat, maar als je bij de dealer komt geeft hij een fout melding en wissen ze alles, weg 380,- euro

Dus wat raden jullie aan: CHIP of OBD ?????????
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: chippen

Bericht door René »

Gewoon obd chippen, computer hoeft er niet voor open, en je merkt het meteen. Laat hem wel zo amken zoals jij wilt en niet zoals de chipper het wilt. (het is tenslotte jouw auto en jij weet waar je het vermogen wanneer wilt hebben.)

Rene
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: chippen

Bericht door carl »

Hee Rene maar als je dat doet en gaat naar de dealer wissen ze dat dan niet???
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: chippen

Bericht door René »

De delaer wist zoiets niet, sterker nog, ze nemen eerst contact op met VW Duitsland alvorens zij iets doen met chippen.
Als zij niet beschikken over de originele software kunnen ze ook niets wissen en weer terugzetten. De meeste dealers beginnen er niet eens aan, daar zij de kennis niet in huis hebben. Dat een dealer dus iets wist lijkt mij dan ook zeer sterk. Er zal wel iets anders aan de hand zijn. (iets met afstelling??)
Ben ook al diverse keren bij de dealer geweest ivm uitlezen, maar nog nooit wat gehoord van het chippen. Ik snap je angst, maar dat is in mijn ogen niet terecht. Een goede chipper bewaard ook je oude gegevens op cd op iets dergelijks. Marja in deze is dus zo iemand en stelt hem zo af als jij wilt. Een chipper met rollenbank is natuurlijk nog beter, maar zelf rijden en zo testen is in mijn ogen het best, want jij kent je auto ook alleen maar van rijden op de weg en niet op een rollenbank. ( heb je wel meteen een vermogen test :nuts )

René
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chippen

Bericht door Rico »

Dank zover voor de info. Heb Marja inmiddels gemaild met een zwikkie vragen.
Plaats reactie