Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

distributieriem.

vragen over de T4
bop570
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:18

distributieriem.

Bericht door bop570 »

Graag technisch advies:
Ik liet de distributieriem vervangen (incl waterpomp en andere riemen). Na 1400km rijden geen vermogen meer, witte rook, onregelmatig draaien, zo goed als onmogelijk nog te starten. Dit ter hoogt evan Burgos :jump :jump . T4 werd gerepatrieerd. Nu zegt de garage dat de oorzaak was: distributieriem één tand versprongen tgv vuil (?): kan dit?
Na herstel draait motor nu regelmatig doch nog steeds een vreemd tikkend geluid. BIj koude start en wegrijden zwarte rook.
In de garage zeggen ze dat dit zal beteren...
Wie heeft hier ervaring mee?
Betreft T4 2.4D 5cyl.
FastFWD
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2008, 23:52

Re: distributieriem.

Bericht door FastFWD »

brandstofpomp niet op tijd..
Gebruikersavatar
gascona
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: distributieriem.

Bericht door gascona »

Tikken kan de vacuumpomp zijn. een veel voorkomend euvel bij de T4. Trap bij draaiende motor een aantal keer je rempedaal in, als het tikken is verdwenen is het de vacuumpomp. Echter het tikken zal terugkomen. Als het de vacuuumpomp is dan kun je dat verhelpen. Bij tips en trucs staat ergens een handleiding incl foto's.

Zwarte rook duid op een onvolledige verbranding. Kan dus zeker een brandstofpomp zijn die niet op tijd staat.

gr Martin (gascona #89)
Afbeelding
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurentie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributieriem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me stug dat de riem verspringt door vuil, zeker niet binnen 1400km zonder gekke dingen die (erg grof) vuil in je distrubutiekap kunnen verklaren... Ik denk eerder aan losgelopen spanrol oid...maarja, dat zal de garage liever niet toegeven....

Slechte pomptiming en daarop duidend roken gaan mijns inziens zeker niet vanzelf weg.... of de pomp moet nu te vroeg staan en het rekken van de riem zou dat iets moeten verminderen..... maar dan nog hoort ie na de reparatie gewoon goed op tijd te staan...

Als het tikken er voor het probleem niet was kan het veroorzaakt worden door inwendige schade (klep die zuiger geraakt heeft) die opgetreden is door het verspringen van de riem. Lijkt me niet iets waar je als garage van moet zeggen "dat gaat vanzelf weg"....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stefandeckers
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:33

Re: distributieriem.

Bericht door stefandeckers »

Hallo
Ook problemen gehad door een stukspringende riem (waterpomp)en is er een stukje tussen de distributieriem gekomen en is deze
een tand verplaatst.Na het vernieuwen van de riemen ook problemen gehad met de timing van de dieselpomp met dezelfde symtomen zoals bij u.Nu alles ok.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: distributieriem.

Bericht door stijnh »

ik heb eerder het gevoel dat die distributieriem verkeerd geplaatst is in de garage
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: distributieriem.

Bericht door frank884 »

stijnh schreef:ik heb eerder het gevoel dat die distributieriem verkeerd geplaatst is in de garage
een riskant stukje techniek die distributieriemen van VW
al wat daar al allemaal over is geschreven op dit forum in al die jaren!!!!
dan ben je al bang om hem naar een garage te brengen die dat maar eens af en toe doet bij deze motoren.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributieriem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Zie het probleem niet zo.....(alleen ervaring met TDI)
Kwestie van goed opletten hoe de oude riem erop zit en in welke stand alle riemwielen staan (eventueel zelf ook nog merken)
De span/geleide rollen en waterpomp meteen mee vervangen, krukasbout en diamantschijfje meteen NIEUW plaatsen en alles op juiste moment vastzetten.

Grootste probleem is de krukasbout, die moet achterlijk vast en daartoe moet je de krukas geblokkeerd zien te krijgen, met een goed stuk gereedschap voor dat doel is dat ook niet zo'n probleem.

Verder het fijnafstellen middels controle van inspuitmoment via computer.....

Elke dealer moet dit zonder problemen kunnen, een fatsoenlijke niet-dealer zorgt dat ie het het goed doet of neemt de klus niet aan.

Fouten kunnen overal gemaakt worden waar gewerkt wordt, het is alleen helaas vaak zo dat een garage dit niet wil toegeven en met een of andere smoes komt wat de oorzaak van het veroorzaakte probleem zou moeten zijn... Jammer als je als klant dan toevallig weet of ontdekt wat er wel gebeurd is..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: distributieriem.

Bericht door frank884 »

Klopt roger,
Bij ons in het dorp is een kleine algemene garage
doet alle merken, remvoering,enz soort kwikfit die monteur zei dat hij er niet aan begint
zws heb je ook enkele stukken speciaal gereedschap nodig, en de computer
en die hebben hun ook niet.
maar een dealer moet dat idd kunnen zoals dat hoort.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Vwt4monster
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 sep 2007, 19:04

Re: distributieriem.

Bericht door Vwt4monster »

hoii je brandstofpomp staat niet op goeie tijd. :bonk
bop570
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:18

Re: distributieriem.

Bericht door bop570 »

Ondertussen laten nakijken bij Diagnosecentrum van VAB: klepprobleem.
laten nakijken bij VW: zouden de motor verder moeten demonteren om te weten wAt het juist is.
brandstofpomp staat correct volgens VW.
Volgens VW moet culasse eraf om na te kijken op klepbeschadiging...
zou rond de 2000€ kosten...indien neiuwe culasse en nieuwe joing de culasse...
slik.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributieriem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

bop570 schreef:Ondertussen laten nakijken bij Diagnosecentrum van VAB: klepprobleem.
laten nakijken bij VW: zouden de motor verder moeten demonteren om te weten wAt het juist is.
brandstofpomp staat correct volgens VW.
Volgens VW moet culasse eraf om na te kijken op klepbeschadiging...
zou rond de 2000€ kosten...indien neiuwe culasse en nieuwe joing de culasse...
slik.

het KAN ook zonder demontage van de cilinderkop, moet je wel een (goede) endoscoop hebben om via de verstuiver in de cilinder te kijken....

(Culasse = cilinderkop, Joint de Culasse = koppakking)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
bop570
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:18

Re: distributieriem: opgelost!

Bericht door bop570 »

M'n trouwe T4 naar een VW garage gebracht. Op de krukas zit een soort tandwiel waar de distributieriem in pakt. Dit tandwiel was aan de binnenkant uitgesleten zodat er enkele graden speling ontstond. Er werd een nieuwe gleuf in de krukas geslepen, nieuw "tandwiel". Motor draait als een gelukkige poes.
En wij ook gelukkig.
Garage had kosten geschat op 1000 --> 1500€. Uiteindelijke rekening: 800€.
Best redelijk en correct mijns inziens.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: distributieriem.

Bericht door Christoffel »

Met andere woorden,

1:bij de distributie wissel vergeten de krukasbout te vervangen, diamantschijfje niet gemonteerd of krukasbout niet op het juiste moment vastgezet.

2: de vier inbusbouten welke het tandwiel aan de krukaspoelie vastzet niet op het juiste moment vastgezet.

zeg het maar.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: distributieriem.

Bericht door Wim T4 935 »

Christoffel schreef:Met andere woorden,

1:bij de distributie wissel vergeten de krukasbout te vervangen, diamantschijfje niet gemonteerd of krukasbout niet op het juiste moment vastgezet.

2: de vier inbusbouten welke het tandwiel aan de krukaspoelie vastzet niet op het juiste moment vastgezet.

zeg het maar.

Chris
M.a.w. werkzaamheden niet juist uitgevoerd. Had onder garantie gemaakt moeten worden. Klant ten onrechte laten opdraaien voor rekening van 800 Pleuri's. :ie
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie