Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

parkeersensoren en trekhaak

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

parkeersensoren en trekhaak

Bericht door raymondo »

hallo ik heb mijn bus nu1,5 jaar en ben nog steeds in discussie met verkoper en dealer. ik heb al mijn opties bij hun besteld. zo ook een trekhaak en parkeersensoren. maar deze is zo aangesloten dat als ik met een aanhanger achteruit rijd ik mijn sensor hoor. In mijn gebruiks aanwijzing/serviceboekje staat dat zodra je een trekhaak vanaf fabriek heb mee besteld deze zo word gemonteerd dat het de sensors uitschakelt. Nu voert mijn verkoper aan dat hun de trekhaak in nederland pas monteren en daardoor dit probleem zich voordoet. ik bestelde mijn bus na aanleiding van een bestellijst zo ook de trekhaak dus in mijn ogen vanaf de fabriek dus. nu kanik het laten aan passen naar een 13 polige stekker kost me wel 211 euro ex btw. wie kan mij helpen dat ik dit toch aangesloten krijg zoals het hoort zonder die 211 euro te betalen. ik werk in de bouw rijd vaak met aanhanger en word ondertussen gek van die piep de hele tijd als ik achteruit rijd. En aangezien ik de garantie op mijn bus niet wil verspelen moet ik waarschijnlijk dit probleem wel door VW laten verhelpen.
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: parkeersensoren en trekhaak

Bericht door Schildertje »

Bij mij was het precies hetzelfde verhaal Raymondo, ook meteen de trekhaak en PDC meebesteld. Trekhaak is achteraf gemonteerd door de dealer alleen het verschil tussen onze T5's is denk ik de schakelaar voor in- en uitschakelen die in het dashboard zit.....
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: parkeersensoren en trekhaak

Bericht door raymondo »

ik heb alleen sensors achter dus geen schakelaar voor voor. maar ik heb dit ook voorgesteld om ertussen te maken maar is niet mogelijk vanwege het special bedradings systeem van de t5.. lijkt me nonsens maar ja. kan er zelf niet aan zitten klooien.
T30 Sportline
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jan 2008, 18:54

Re: parkeersensoren en trekhaak

Bericht door T30 Sportline »

Weetjewellers,

Ik heb een T5 van 2008 met achter parkeersensoren en trekhaak, alleen zit er een speciale doos achter.. hierdoor zal je geen last van gekrijgen wanneer je met een aanhangwagen/caravan achteruit zal rijden..

heb het bij de dealer in de offerte gedaan.. (prijs van ongeveer 60/70 euro)
(alleen krijg je wel een 13-polig doos voor je trekhaak)
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: parkeersensoren en trekhaak

Bericht door Pim 328 »

Dan heeft je dealer het je niet juist verteld.

Want als je een trekhaak wilt en je hebt parkeersensoren, heb je als enige optie een 13 polige doos achter en dan eventueel met een verloop naar 7 polig.
De 13 polige heeft namelijk de optie om bij je pedalen doormiddel van 2 kabels door te verbinden de pdc uit te schakelen

Dit herkent die als je er een aanhangwagen aanhangt.
Die kabels worden onder de bus gelegd incl. een geschakelde plus en constante plus.
Komen bij de accu naar boven en gaan dan bij de accu via het schutbord naar je pedalen toe.

Dus inprincipe als je dealer zijn huiswerk goed had gedaan dan had die je nooit een 7 polige mogen verkopen. Weet niet of je geholpen bent door een verkoper die alleen maar bedrijfswagens verkoopt, of eentje die alles verkoopt want bij dat laatste wil het nog weleens fout gaan.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: parkeersensoren en trekhaak

Bericht door Guus NLB »

:alarm ER KAN MAKKELIJK EEN SCHAKELAAR TUSSEN :alarm

Ik heb het hier al meer aangegeven (waarom gebruiken jullie die zoekfunctie toch niet vaker):

Ik heb zo'n heel eenvoudig goedkoop wit burolamp-drukschakelaartje gemonteerd tussen de grijsbruine draad met gele stekker op positie 3 van het PDC (ParkDistanceControl)-kastje dat je tussen het linkerachterspatbord en linkerachterlicht vindt.
Om de schakelaar te monteren heb ik een gat van ong. 10 mm geboord in de felsrand van het binnenscherm en daar de schakelaar doorheen gestoken. Daarna draai je het moertje er op.

Als ik een aanhanger aankoppel, druk ik een keer op de schakelaar, als je dan de achteruit inschakelt hoor je slechts één waarschuwingsbliep om er op te attenderen dat ie uit staat.
Mocht je na het afkoppelen vergeten weer in te schakelen, merk je dus meteen dat je het vergeten bent. :toppie
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: parkeersensoren en trekhaak

Bericht door jw t5 121 »

bij elke volkswagen wordt de trekhaak later gemonteerd :klappen

1 er geen bpm over de trekhaak betaald hoeft te wonden :wjw
2 werkplaats bezetting / omzet :wjw


heel eenvoudig als je niet altevaak een aanhanger er achter hebt
lees ---> achteruitrijden met aanhangwagen

dekseltje waar de krik onderzit openen hier achter in de holte tussen binnen en buitenscher zit een gele (volgensmij 8 polige stekker) deze los halen parkeer sensoren uitgeschakeld


voor veelvuldig aanhangwagen gebruik
stekker permanent eraf laten of een schakelaartje er tussen
of zekering er uit halen :wjw

anders stuurdraad naar comfortmoduul achteruit signaal onderbreken en daar een schakelaartje
tussen zetten.
nadeel is dan waarschijnlijk dat de achteruit verlichting van je bus en aanhangwagen dan ook niet branden :bonk :bonk
Afbeelding
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: parkeersensoren en trekhaak

Bericht door raymondo »

oke bedankt zover voor de oplossingen om de sensoren uit te zetten. aangezien ik al veel klachten omtrent mijn elektronica in de bus wilt ik dus zelf niet aan de bekabeling zitten. dus wat ik eigenlijk wil weten hoe ik mijn dealer duidelijk kan maken dat het zijn probleem is dat de sensors niet uitgaan bijhet aankoppelen van een aanhanger zoals mijn in mijn service boek vermeld staat en wat in mijn ogen ook logisch is. hij heeft over van alles en nog wat om er onderuit te komen en ik voel weinig voor om de kosten te betalen.... nog effe dan draai je zelf voor al mankementen op bi aanschaf van een nieuwe auto. de rest van de auto doet gewoon wat ik er van verwacht.alleen de pdc niet
Gebruikersavatar
peter T5
Berichten: 384
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:09
Locatie: Almere

Re: parkeersensoren en trekhaak

Bericht door peter T5 »

Bij mij is er achteraf een schakelaar ingezet zodat ik hem uit kan schakelen, ik werd ook gek van dat gepiep. Ze hebben gewoon een originele drukschakelaar in het dashbord geplaatst.
Afbeelding
Plaats reactie