Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Oliewissel met pomp
Oliewissel met pomp
Beste vrienden
Ik wil graag zelf mijn olie vervangen. Ik heb geen put en ook rolkrik en ook geen bokken om mijn T4 er op te zetten.
Ik zie dat men ook de olie er kan uitzuigen via het oliepeilgat, dus met een soort handpompje moet het wel lukken.
Nu is mijn vraag; kan je met zo’n systeem daarmee alle vuile olie er uit krijgen?
Waar vind ik zo’n pomp in België?
Groetjes
Armin
Ik wil graag zelf mijn olie vervangen. Ik heb geen put en ook rolkrik en ook geen bokken om mijn T4 er op te zetten.
Ik zie dat men ook de olie er kan uitzuigen via het oliepeilgat, dus met een soort handpompje moet het wel lukken.
Nu is mijn vraag; kan je met zo’n systeem daarmee alle vuile olie er uit krijgen?
Waar vind ik zo’n pomp in België?
Groetjes
Armin
Re: Oliewissel met pomp
Als je een beetje lenig (slank) bent kan je ook zonder krik onder je bus komen en de aftap plug los draaien
Zorg dat de motor nog een beetje warm is dan loopt het er wat sneller uit.
Je hebt wel een probleem als je de oliefilter wilt vervangen.
Daar kom je niet zo makkelijk bij.
Ik heb verder geen ervaring met een pompje.
succes
Peter R
Zorg dat de motor nog een beetje warm is dan loopt het er wat sneller uit.
Je hebt wel een probleem als je de oliefilter wilt vervangen.
Daar kom je niet zo makkelijk bij.
Ik heb verder geen ervaring met een pompje.
succes
Peter R
Re: Oliewissel met pomp
Hoi Peter
Das een goeie.... ik ben (VOL)slank 106 kg misschien kan het als ik mijn buik intrek?
groetjes
Armin
Das een goeie.... ik ben (VOL)slank 106 kg misschien kan het als ik mijn buik intrek?
groetjes
Armin
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Oliewissel met pomp
je auto aan de voor kant op stenen of houten balken rijden, komt die ook mooi schuin te staan voor de aftapplug.
als je er goed bij kan ,kan je ook de onderplaat er onderuit halen om bij de oliefilter tekomen.
als je er goed bij kan ,kan je ook de onderplaat er onderuit halen om bij de oliefilter tekomen.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Oliewissel met pomp
als je hem op stenen/ blokken rijdt kan het ook maar zorg wel dat het stevig staat, duur de plug gaat alles eruit, dat pompje heeft geen zin, want je moet er toch onder voor de filter,armin schreef:Beste vrienden
Ik wil graag zelf mijn olie vervangen. Ik heb geen put en ook rolkrik en ook geen bokken om mijn T4 er op te zetten.
Ik zie dat men ook de olie er kan uitzuigen via het oliepeilgat, dus met een soort handpompje moet het wel lukken.
Nu is mijn vraag; kan je met zo’n systeem daarmee alle vuile olie er uit krijgen?
Waar vind ik zo’n pomp in België?
Groetjes
Armin
die filter bij de 1.9TD kun je prima bij geen probleem. maar bij de 2.5TDI zit die aan de achterzijde van de motor en ook nog op een onhandige plaats,...
koop een nieuwe filter
(voor de 2.5TDI bijv mahle OC105) waarop je achter een dop kunt zetten
want er is weinig ruimte om hem met de hand of met een ketting los te draaien.
bij de 1.9TD is dat geen enkel probleem die filter zit veel beter geplaatst.
denk ook aan een nieuwe afdichtring,..(is bij de 1.9TD veel kleiner als bij de 2.5 TDI)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Oliewissel met pomp
Hoi Frank
Ik heb een 2.5TDI 88 pk '99 dus hij moet hoger staan?
Wat is "mahle OC105"?
Moet je, telkens als je olie ververst (7.500/10.000/15.000km)ook de filter vervangen? (ik heb geen handleiding bij de bus gekregen).
Ik denk dat ik een smeerput ga uitgraven op mijn oprit, er is plaats genoeg. ik heb er wel een in de garage maar de bus kan er niet onder.
groetjes
Armin
Ik heb een 2.5TDI 88 pk '99 dus hij moet hoger staan?
Wat is "mahle OC105"?
Moet je, telkens als je olie ververst (7.500/10.000/15.000km)ook de filter vervangen? (ik heb geen handleiding bij de bus gekregen).
Ik denk dat ik een smeerput ga uitgraven op mijn oprit, er is plaats genoeg. ik heb er wel een in de garage maar de bus kan er niet onder.
groetjes
Armin
Re: Oliewissel met pomp
ik zou niet weten waarom klooien thuis. Werk zelf bij euromaster olie beurtje 10w40 kost 39 eurie.
5w40 59 eurie. 5w30 longlife 69 eurie daar ga ik echt niet voor onder me bus ligge klooien.
5w40 59 eurie. 5w30 longlife 69 eurie daar ga ik echt niet voor onder me bus ligge klooien.
RUBBEREXPRESS
Re: Oliewissel met pomp
Bart
Je hebt misschien wel gelijk?
Putje graven en naderhand er een vijvertje van maken? is "geklooid" in één dag.
Ik zie graag eens mijn bus vanonderen om te controleren.
Welke olie zou ik gebruiken? heb er geen ervaring mee.
groetjes
Armin
Je hebt misschien wel gelijk?
Putje graven en naderhand er een vijvertje van maken? is "geklooid" in één dag.
Ik zie graag eens mijn bus vanonderen om te controleren.
Welke olie zou ik gebruiken? heb er geen ervaring mee.
groetjes
Armin
Re: Oliewissel met pomp
Hoi Armin,armin schreef:Hoi Frank
Ik heb een 2.5TDI 88 pk '99 dus hij moet hoger staan?
Wat is "mahle OC105"?
Moet je, telkens als je olie ververst (7.500/10.000/15.000km)ook de filter vervangen? (ik heb geen handleiding bij de bus gekregen).
Ik denk dat ik een smeerput ga uitgraven op mijn oprit, er is plaats genoeg. ik heb er wel een in de garage maar de bus kan er niet onder.
groetjes
Armin
Ik heb de ACV 102 pk maar dat is mbt olie gelijk aan de AJT 88 pk
De olie in de 2.5 TDI hoeft niet zo vaak vervangen te worden als bij de 1.9 TD
wel zit er veel duurdere olie in (in de 1.9td kan minerale 10 w 40/15 w 40)
maar in de 2.5 TDI mag die niet in.daar moet synthetische olie in.
1x/2jaar of 30.000 km is het oficieel olie en filter
ik wissel de olie 1x/jaar en dan heeft die meestal 20.000km gelopen,
maar als je 30.000/jaar rijdt zou ik de olie tot 30.000 laten zitten.
als je op je voertuigsticker op de onderste 2 regels de code QG1 hebt staan dan mag er de zeer dunne 0 w 30 of 5 w 30 in.
ik mag die olie erin maar ik heb er (zie foto's) voll synthetische 5 w 40 in zitten.
Hoe groter de verpakking hoe --(goed)--"minder duur" is de olie per liter.
Kendall is mischien wel niet zo bekend als shell enz maar die maken alleen maar olie en smeermiddelen net als bijv OK. Kroon. enz. uitstekende kwaiteit.
Zie foto filter http://cgi.ebay.de/MANN-Olfilter-W-950- ... dZViewItem
de 6 kant op de filter daar kun je gemakkelijk een dopsleutel op zetten bij het verwijderen.
Mahle/knecht OC 105 is gewoon een merk
kan ook bijv als E bay link Mann 950/4 zijn. (niet 950 maar 950/4)
of bosch P3087 of alco SP1044 om er maar een paar te noemen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=H6CLXAUZ
voor de olie heb ik in 2006 6 euro/ liter betaald en de filter is 8.80 euro
1x verversen is 5.5 liter (de filter dik half vol schudden voor het erin draaien)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Oliewissel met pomp
Dat is niet helemaal waar frank, wat jij zegt geldt volgens mij voor de nieuwere T4's TDI met longlife olie en verlengde intervallen.frank884 schreef:
Ik heb de ACV 102 pk maar dat is mbt olie gelijk aan de AJT 88 pk
De olie in de 2.5 TDI hoeft niet zo vaak vervangen te worden als bij de 1.9 TD
wel zit er veel duurdere olie in (in de 1.9td kan minerale 10 w 40/15 w 40)
maar in de 2.5 TDI mag die niet in.daar moet synthetische olie in.
1x/2jaar of 30.000 km is het oficieel olie en filter
De oudere TDI motoren (ik heb een ACV uit 96) moeten (als ik me niet vergis) om de 15000 nieuwe olie en filter en daar gaat "normale" olie in.
Bij verversen van de olie moet je in principe gewoon een nieuw filter plaatsen (kost pakweg een tientje, dus dat zal het probleem niet zijn)
Er bestaan ook oliefiltersleutels met drie pootjes die naar elkaar toe draaien (zowel bij losdraaien als bij vastdraaien) daarmee kun je ook een filter zonder 6-kant van onderen loskrijgen...... Een dop die op een filter past is ook ver buiten de normale maten en daarnaast zijn er meerdere maten 6-kant in de oliefiltersfrank884 schreef:http://cgi.ebay.de/MANN-Olfilter-W-950- ... dZViewItem
de 6 kant op de filter daar kun je gemakkelijk een dopsleutel op zetten bij het verwijderen.
Mahle/knecht OC 105 is gewoon een merk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Oliewissel met pomp
Kijk eens op deze site is van shell daar hebbn wij de olie ook van. kies je auto en type en je ziet alle olie soorten die geschikt zijn
http://www.shell.com/home/page/nl-nl/sh ... match.html
http://www.shell.com/home/page/nl-nl/sh ... match.html
armin schreef:Bart
Je hebt misschien wel gelijk?
Putje graven en naderhand er een vijvertje van maken? is "geklooid" in één dag.
Ik zie graag eens mijn bus vanonderen om te controleren.
Welke olie zou ik gebruiken? heb er geen ervaring mee.
groetjes
Armin
RUBBEREXPRESS
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Oliewissel met pomp
[quote="Roger B."]
Dat is niet helemaal waar frank, wat jij zegt geldt volgens mij voor de nieuwere T4's TDI met longlife olie en verlengde intervallen.
De oudere TDI motoren (ik heb een ACV uit 96) moeten (als ik me niet vergis) om de 15000 nieuwe olie en filter en daar gaat "normale" olie in.
Inderdaad !
Ook op een TDI kun je gewoon half-synthetische olie doen , ik gebruik al half synthetische olie op mijn 2.5TDI sinds ik hem nieuw kocht. (da's alweer +200.000km geleden)
Ook op mijn andere T4 , een 1.9TD gebruik ik diezelfde half-synthetische olie .
Op mijn TDI is het nodig om om de 15.000km olie te wisselen , maar ik doe het zelfs om de 7.500km (en om de 15.000 met filter)
Op mijn 1.9TD komt er om de 5.000km andere olie op (om de 10.000km met filter)
Olie kost 2x niks , en regelmatig olie vervangen = geen olieverbruik , én een gezonde motor .
Dat is niet helemaal waar frank, wat jij zegt geldt volgens mij voor de nieuwere T4's TDI met longlife olie en verlengde intervallen.
De oudere TDI motoren (ik heb een ACV uit 96) moeten (als ik me niet vergis) om de 15000 nieuwe olie en filter en daar gaat "normale" olie in.
Inderdaad !
Ook op een TDI kun je gewoon half-synthetische olie doen , ik gebruik al half synthetische olie op mijn 2.5TDI sinds ik hem nieuw kocht. (da's alweer +200.000km geleden)
Ook op mijn andere T4 , een 1.9TD gebruik ik diezelfde half-synthetische olie .
Op mijn TDI is het nodig om om de 15.000km olie te wisselen , maar ik doe het zelfs om de 7.500km (en om de 15.000 met filter)
Op mijn 1.9TD komt er om de 5.000km andere olie op (om de 10.000km met filter)
Olie kost 2x niks , en regelmatig olie vervangen = geen olieverbruik , én een gezonde motor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33766
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Oliewissel met pomp
Als het goed is heb je die helemaal niet nodig.Roger B. schreef:
Er bestaan ook oliefiltersleutels met drie pootjes die naar elkaar toe draaien (zowel bij losdraaien als bij vastdraaien) daarmee kun je ook een filter zonder 6-kant van onderen loskrijgen...... Een dop die op een filter past is ook ver buiten de normale maten en daarnaast zijn er meerdere maten 6-kant in de oliefilters
Van te voren de rubber ring insmeren met wat oude olie,
en vervolgens hand vast aandraaien totdat het net niet meer lekt, zou voldoende moeten zijn.
De carterplug wil wel eens vast gaan zitten
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Oliewissel met pomp
er werd gesproken over het feit dat het voor je hand krap zou zijn om erbij te komen ne goed kracht te zetten, heb zelf nog niet aan het fitler gezeten dus weet het niet bij de t4, maar dan kan een goede sleutel uitkomst bieden... Vastdraaien doei k eigenlijk ook nooit met een sleutel, handvast moet normaalgesproken voldoende zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Oliewissel met pomp
Beste vrienden
Inderdaad olie vervangen in een garage is de gemakkelijkste weg en is helemaal niet duur. 75€ voor olie 10w-40 + filter +... gratis koffie.
Groetjes
Armin
Inderdaad olie vervangen in een garage is de gemakkelijkste weg en is helemaal niet duur. 75€ voor olie 10w-40 + filter +... gratis koffie.
Groetjes
Armin