Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vacuumpomp vervangen

vragen over de T4
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Vacuumpomp vervangen

Bericht door wilko »

Ook mijn bussie heeft last van de beruchte tik van de vacuumpomp. Nu heb ik de volgende vragen:
Heeft iemand ervaring met deze verkoper op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 26xref%3D1
Is vervangen noodzakelijk, zo nee wanneer is dit wel noodzakelijk en wat kan er gebeuren als hij niet wordt vervangen.
Heb al gezien bij de tips en trucs dat vervanging eventueel wel zelf te doen is. Op T4-wiki heb ik gelezen dat de krukas in de bovenste dodepunt stand moet staan. Hoe doe je dit en waarom is dit noodzakelijk voor de vervanging van de vacuumpomp of kan het eventueel ook in een andere stand. Graag tips van mensen die dit klusje al eens bij hun bus uitgevoerd hebben.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als ik op de marktplaats-link klik kom ik op een pagina met nieuwe aanbiedingen van kleding en schoenen...... niet echt wat je bedoelt lijkt me....


Ik heb begrepen dat "reparatie" van de vacuumpomp maar een tijdelijke oplossing is met (als je het niet goed doet) kans op schade aan je nokkenas.


De vacuumpomp wordt aangedreven door een nok op je nokkenas, deze nok drukt de plunjer van de pomp bij elke omwenteling van de nokkenas een keer in, een veer drukt de plunjer weer terug naar buiten..

Als de nok zo staat dat de plunje volledig door de veer naar buiten gedrukt is dan zal er weing tot geen kracht op de boutjes van de pomp staan hetgeen de- en montage van de pomp aanzienlijk kan vereenvoudigen, daarnaast is er een kans dat de kracht van de veer van de plunjer het afbreken van een van de lippen van de vacuumpomp kan veroorzaken.

Motor met 1e cilinder in BPD zetten:

Als je van bovenaf aan de bestuurderszijde langs de cilinderkop omlaag kijkt op je koppelingshuis, dan zie je daar een kunststof dop zitten, als je deze dop verwijderd zie je het vliegwiel, als je (met een dop op de krukasbout bijvoorbeeld) de motor langzaam ronddraait zie je op een gegeven moment het BDP merkteken voorbij komen (streepje). Als dit merkteken precies onder de hartlijn van het gat zit staat cilinder 1 in het BDP (cilinder 1=distributie zijde)

Je kunt ook (zoals bij de meeste 4takt motoren) kijken of cilinder1 tuimelt (uitlaat klep is net dicht/ inlaat klep gaat net open) Maar om dat te zien moet je het klepdeksel (en eventueel je intercooler) demonteren....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door wilko »

Roger, bedankt voor de snelle reaktie en uitgebreide beschrijving. :klappen
Ga binnenkort eens kijken of ik met de door jouw beschreven methode het BDP merkteken kan vinden. Heb inderdaad de verkeerde link gekopieerd.
Link plaatsen lukt effe niet. Gaat om ene Ronald uit Maarsbergen die nieuwe vacuumpompen aanbied.
Pomp is van het merk Vacutech. Vraagt 145 euro. Vraag me af of ik niet beter een Pierburg kan aanschaffen. Prijs is natuurlijk ook van een andere orde.
Heb destijds wel de inkoopaktie op dit forum voorbij zien komen. Ben benieuwd naar de ervaringen met de Vacutech pompen en of eventueel iemand de pomp via marktplaats bij deze verkoper gekocht heeft. Misschien nog iemand met andere/betere ervaringen/tips waar te kopen.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door frank884 »

wilko schreef:Roger, bedankt voor de snelle reaktie en uitgebreide beschrijving. :klappen
Ga binnenkort eens kijken of ik met de door jouw beschreven methode het BDP merkteken kan vinden. Heb inderdaad de verkeerde link gekopieerd.
Link plaatsen lukt effe niet. Gaat om ene Ronald uit Maarsbergen die nieuwe vacuumpompen aanbied.
Pomp is van het merk Vacutech. Vraagt 145 euro. Vraag me af of ik niet beter een Pierburg kan aanschaffen. Prijs is natuurlijk ook van een andere orde.
Heb destijds wel de inkoopaktie op dit forum voorbij zien komen. Ben benieuwd naar de ervaringen met de Vacutech pompen en of eventueel iemand de pomp via marktplaats bij deze verkoper gekocht heeft. Misschien nog iemand met andere/betere ervaringen/tips waar te kopen.
Op 24-11-2007 hebben we bij 185000km de vacuumpomp vervangen voor een nieuwe Pierburg
op BRD Ebay gekocht incl verzendkosten naar een Duits adres voor 162.80 euro.
ze zijn duurder als vacutech maar het is wel wat vw zelf ook erin zet,... en als diezelfde pomp in een VW doosje zit dan is die ineens een stuk duurder
pierburg...7.22300.69.0---------------is -----------------------vw 074.145100A
let op met wisselen voor het stiftje dat je dat er niet uit valt,... en op de kunstof bocht onder aan de aansluitslang dat je die niet kapot draaid,... en je zult een oude steeksleutel moeten verbuigen
om bij de onderste bout te komen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

In de inkoopaktie hebben we destijds ook de vacutech pompen aangeschaft.

ik heb er nog eentje liggen, als je daar interesse in hebt mail je me maar even
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door doka Rick »

Hallo,

ik zo'n 25000km geleden bij de man uit maarsbergen een pomp gekocht en deze voldoet goed. Ik heb hem toen bij hem thuis opgehaald omdat ik toch in de buurt was.

Het is wel een stuk fijner om je motor te horen zonder tik.

Groeten Rick
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door wilko »

@ Roger B,

Bedankt voor de snelle levering van de pomp. :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Jammer dat we niet even hebben kunnen babbelen over onze bussen, maar wellicht een andere keer. Ga binnenkort de pomp vervangen. Ik hoop dat een beetje wil lukken, maar met de tips van weet je wel heb ik er wel vertrouwen in. :toppie
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door wilko »

Ben begonnen met het vervangen van de vacuumpomp. Nu probeer ik, zoals Roger aangaf de motor met de 1e cilinder in BPD te zetten
Als de nok zo staat dat de plunje volledig door de veer naar buiten gedrukt is dan zal er weing tot geen kracht op de boutjes van de pomp staan hetgeen de- en montage van de pomp aanzienlijk kan vereenvoudigen, daarnaast is er een kans dat de kracht van de veer van de plunjer het afbreken van een van de lippen van de vacuumpomp kan veroorzaken.

Motor met 1e cilinder in BPD zetten:

Als je van bovenaf aan de bestuurderszijde langs de cilinderkop omlaag kijkt op je koppelingshuis, dan zie je daar een kunststof dop zitten, als je deze dop verwijderd zie je het vliegwiel, als je (met een dop op de krukasbout bijvoorbeeld) de motor langzaam ronddraait zie je op een gegeven moment het BDP merkteken voorbij komen (streepje). Als dit merkteken precies onder de hartlijn van het gat zit staat cilinder 1 in het BDP (cilinder 1=distributie zijde)
Als ik probeer de krukas te verdraaien door met een dopsleutel op de krukasbout krijg ik hierin geen beweging. Ook geprobeert het vliegwiel te verdraaien door de wielen op te krikken en hieraan te draaien met de motor in de versnelling. Wielen draaien wel maar vliegwiel niet. Doe ik iets niet goed????
Tips zijn van harte welkom voor deze niet ervaren sleutelaar.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door wilko »

Inmiddels welgelukt op het vliegwiel te verdraaien. Linkervoorwiel los van de grond gekrikt. Auto in de 5e versnelling. Door aan het wiel te draaien kan ik het vliegwiel en de getande riem verdaaien. Maar ja vind dan maar eens de markering van het bdp. Erg lastig te zien, maar denk hem gevonden te hebben.Nu waar weer eens verder morrelen met de bouten van de vacuumpomp. :nuts
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door wilko »

Bovenste moer van de vacuumpomp heb ik inmiddels wel los gekregen, maar de kl.... onderste moer nog niet. Inmiddels al een ringsleutel verbogen, de rubber waterslangen losgehaald om meer ruimte te krijgen, flink liggen martelen en vloeken, maar nog steeds niet los. :groteogen
Iemand nog een goed tip om deze lastpost ook los te krijgen? Als je zo onder de auto ligt vraag je je toch af waarom een ontwerper van een motor zo`n constructie bedenkt. Waarschijnlijk om de VW-dealer te sponseren :nuts :gif :nuts kan niks anders verzinnen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Motor verdraaien is het eenvoudigst met een dop en ratel op de centrale bout van de krukaspoulie aan de rechter kant van het voertuig..... je moet dan eigenlijk wel iemand erbij hebben die bij de versnellingbak in het gat kijkt om de BDP markering te bekijken...

En tja...motor- en voertuigcontructies in het algemeen zijn bijna nooit gebouwd op eventueel uit te voeren werkzaamheden... is het probleem van de monteur, niet van de fabrikant........ de constructie van een auto moet goedkoop, snel en licht van gewicht zijn, dát telt in kosten en dús in winst, de rest is bijzaak.

Ik werk dagelijks aan auto's en kom dit soort achterlijke contrucites vaak tegen... (stuurkolomkapje verwijderen?? dan moet het stuur eraf (even startblokkering aansluiten bij contactslot wordt dan al wat ingewikkelder) en van die dashboardconstructies waarbij je het halve dashboard vanaf rechts los moet halen om het linker kapje te verwijderen...)

Ik heb het zelf nog niet gedaan, dus kan je geen tips geven.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door NS88 »

Vandaag was ik ineens enthousiast en heb ik m'n vacuümpomp vervangen. En zo slim om achteraf pas even op dit forum te kijken.

Ik heb dus geen rekening gehouden met de stand van de krukas :muur . In principe ging hij er niet met al te veel kracht terug op. Moest een klein beetje doorduwen om de moertjes erop te krijgen.

Ik heb de motor nog niet laten draaien. Ik twijfel om de pomp er weer even af te halen en voor de zekerheid en de krukas in de juiste stand te zetten voor montage.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Endebendebus »

NS88 schreef: 24 feb 2020, 20:54 Vandaag was ik ineens enthousiast en heb ik m'n vacuümpomp vervangen. En zo slim om achteraf pas even op dit forum te kijken.

Ik heb dus geen rekening gehouden met de stand van de krukas :muur . In principe ging hij er niet met al te veel kracht terug op. Moest een klein beetje doorduwen om de moertjes erop te krijgen.

Ik heb de motor nog niet laten draaien. Ik twijfel om de pomp er weer even af te halen en voor de zekerheid en de krukas in de juiste stand te zetten voor montage.
Niet nodig. Dat is alleen makkelijke met monteren. Als de nok die tegen de stift drukt weggedraaid is kun je gemakkelijker de moertjes monteren. :proost
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Bij twijfel kun je de krukas ook met de hand rondtornen, dan gaat indirect ook de nokkenas mee en dan merk je snel genoeg of alles juist zit.
In het slechtste geval scheurt de behuizing van de pomp.

Groet Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Vacuumpomp vervangen

Bericht door NS88 »

Endebendebus schreef: 25 feb 2020, 18:44
NS88 schreef: 24 feb 2020, 20:54 Vandaag was ik ineens enthousiast en heb ik m'n vacuümpomp vervangen. En zo slim om achteraf pas even op dit forum te kijken.

Ik heb dus geen rekening gehouden met de stand van de krukas :muur . In principe ging hij er niet met al te veel kracht terug op. Moest een klein beetje doorduwen om de moertjes erop te krijgen.

Ik heb de motor nog niet laten draaien. Ik twijfel om de pomp er weer even af te halen en voor de zekerheid en de krukas in de juiste stand te zetten voor montage.
Niet nodig. Dat is alleen makkelijke met monteren. Als de nok die tegen de stift drukt weggedraaid is kun je gemakkelijker de moertjes monteren. :proost
Multivan Generation schreef: 25 feb 2020, 19:49 Bij twijfel kun je de krukas ook met de hand rondtornen, dan gaat indirect ook de nokkenas mee en dan merk je snel genoeg of alles juist zit.
In het slechtste geval scheurt de behuizing van de pomp.

Groet Peter
Ja thanks, ik zag er zelf ook weinig kwaad in, omdat ik hem maar een halve CM aan hoefde te duwen ongeveer. Ik denk dat de timing dus al enigszins gunstig stond.

Ik zal hem even voorzichting met de hand ronddraaien:) bedankt!
Plaats reactie