Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Velg los

vragen over de T4
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Velg los

Bericht door Harm »

Ik had gisteravond een wat enge ervaring. Ik rijdt rustig ddor de stad en opeens begint m'n bus licht te schokken in het stuur en een geluid alsof je over wegmarkeringen rijdt. Zo snel mogelijk de bus aan de kant gezet, dat kon pas ca. 500 meter verderop. Ich dacht eerst aan een plotselinge aandrijfas-schade of defect wiellager.Over die 500 meter begon het stuur steeds steviger te schokken.
Tot mijn verbazing zat mijn lichtmetalen velg links-voor helemaal los, twee naast elkaar zittende wielbouten verdwenen en de drie overige enige slagen los. Gelukkig had ik m'n potkrikje en speciale wielmoersleutel bij me en kon ik de zaak op de drie bouten weer vastzetten.

Enkele weken geleden heeft m'n bus een APK en beurt gehad, daarbij zijn gelijk de winterbanden verwisseld door mijn zomerbanden. Waarschijnlijk is er het vastzetten iets niet helemaal goed gegaan. Omdat ik zelf (nog) geen momentsleutel heb heb ik de wissel niet zelf gedaan.
Overigens heb ik voor beide sets velgen verschillende wielbouten. Tussen de bandenwissel en dit incident hen ik overigens nog maar tussen de 300 en 400 km gereden.

Ik weet dat bij lichtmetalen velgen aangeraden wordt om de wielbouten enkele weken na het vastzetten te controleren. Ik was dat komend weekend van plan omdat ik binnenkort wat lange vakantieritten zal maken.

Dus mensen, een regelmatige controle lijkt op z'n plaats, zeker kort na de wissel.
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

Re: Velg los

Bericht door robinh »

Exact het zelfde heb ik ook gehad met mijn t4 vlak voor het ingaan van de coentunnel,het zelfde geluid en gevoel .
Ik kon de bouten van het linker voorwiel wel twee volle slagen aandraaien,mooi balen en schrikken als het op een punt gebeurd waar geen vluchtstrook is.
De eigenaar van mijn garage is een goede vriend van mij maar toch heb ik hem gebeld met mijn verhaal en onnodig te zeggen dat hij zich wild schrok net als ik.
Dus na het banden wisselen door wie dan ook is het de moeite waard de bouten na te trekken.
groetjes robin
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Velg los

Bericht door bartt4 »

wij doen op het werk altijd keurig kaartje aan de versnellingspook NA 150 KM TERUG KOMEN OM TE CHECKEN zekers met lichtmetaal!!!! :wjw
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Velg los

Bericht door Pascal-141 »

Als je wielbouten zijn losgekomen na een wielwissel , dan zijn de bouten waarschijnlijk niet genoeg vastgezet .
Een bout die goed vaststaat komt uit zichzelf niet zomaar los.

OF ook een mogelijkheid : misschien hebben ze wel geprobeerd jouw velgen te stelen , en zijn ze betrapt of zo en weggelopen , en misschien is dat de oorzaak van de ontbrekende/losse bouten ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Velg los

Bericht door Harm »

Hallo Pascal,

Aan de mogelijkheid van diefstal had ik natuurlijk ook al gedacht. Echter, elke velg heeft één slotbout en deze bout op de losgekomen velg was ongeveer even ver losgekomen als de resterende twee bouten. Daarom denk ik niet aan een poging tot diefstal.

Verder is het natuurlijk ook wel toevallig dat dit zo kort na het wisselen van de velgen van winter- naar zomerbanden is gebeurd.

Ik heb natuurlijk al mijn andere wielmoeren even nagelopen en verscheidene daarvan kon ik zonder moeite nog even verder vasttrekken.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Velg los

Bericht door Roger B. (11)61 »

lullig verhaal en blij dat er niets ernstigs gebeurd is verder....

Ik dek als ik je opmerkingen zo lees dat het inderdaad loslopen van de bouten betreft... Dit hoeft niet persé aan een grove fout (vergeten vast te zetten) van de monteur te liggen.

In de garage waar ik werkte heb ik het enkele malen meegemaakt dat een klant een of meerdere dagen (of soms enkele uren) na ophalen van de auto na een beurt weer voor de poort stond met losgelopen wiel(en) of minstens het verhaal hierover. In het begin twijfel je aan jezelf.... ik heb die bouten toch nagetrokken op moment (16 kg bij die voertuigen)... na enkele keren weet je het 100% zeker, ECHT wel op moment aangetrokken...

Uiteindelijk zijn we achter de oorzaak gekomen, door oxidatie klemde de velg ietwat scheef op de naaf waardoor de 16kg aanhaalmoment niet voldoende was om de velg recht en tegen het aanlegvlak te trekken, als de auto dan ging rijden schoot de velg op een gegeven moment wel recht op de naaf en zaten dus de bouten los en kon de velg gaan "zwabberen".....

Een dergelijke oorzaak kan het bij jou natuurlijk ook hebben... Naafrand heel goed schoonmaken, velg goed schoonmaken en NIET met kopervet maar met een beetje gewoon vet insmeren werkt fantastisch
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Velg los

Bericht door Harm »

Hi Roger,

Ik denk dat ik binnekort de velg alsnog eens losneem en, zoals door jou aangegeven, alles goed nakijk en schoonmaak.
Vandaag viel me op dat ik een trilling in het stuur heb zodra ik boven de 120 km/u kom, dit was voorheen niet het geval.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Velg los

Bericht door Wim T4 935 »

Harm schreef:Vandaag viel me op dat ik een trilling in het stuur heb zodra ik boven de 120 km/u kom, dit was voorheen niet het geval.
Het is bepaald niet onlogisch dat een losgelopen velg beschadigd geraakt zou kunnen zijn en daardoor onbalans vertoond.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Velg los

Bericht door Roger B. (11)61 »

beschadigingen aan de velg door loslopen zitten bij naaf en boutgaten, relatief ver naar binnen dus. Dit heeft dus maar weing onbalans tot gevolg. Het kan wel dat de trillingen hebben gezorgd dat je loodjes verloren bent en de velg dus niet meer gebalanceerd is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie