Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wiellager

vragen over de T4
Plaats reactie
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

wiellager

Bericht door daimen »

hei er zit speling op mijn rechter voor wiel lager kapot??? en zo ja is dit makelijk te vervangen en wat kost een lager het betreft een 2,4d van 1995
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: wiellager

Bericht door René »

Als het echt het wiellager is, dan moet ie er met een pers uitgedrukt worden, dit is dus een aardig klusje, kun je zelf, als je over een pers beschikt, anders laten doen,
Een wiellager hoor je wel, en voel je volgens mij niet als je dit aan het wiel voelt, kan dus mijn inziens ook nog wat anders wezen.

René
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: wiellager

Bericht door bartt4 »

fucee of stuurkogel?????
:wjw
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Re: wiellager

Bericht door T4Dick »

Vanaf 1992 voor en achterwiellager zijn hetzelfde, kost 100 euro ex btw, zonder de korting. (zie Hbase.nl)

Montageset om het zelf te doen 120 euro op Ebay, spindel met verschillende maten bussen van Nordec.
Werkt perfect maar je moet natuurlijk wel weten wat je aan het doen bent anders draai je de boel kapot.

Afbeelding


Verder denk ik ook nog een fuseetrekker nodig, a 80 euro, omdat de aandrijfas er uit moet. Onderste fuseekogel (en eventueel ook bovenste) moet dan losgenomen worden van het fuseestuk.

Voordeel van deze set is dat je de ophanging zelf niet geheel los hoeft te halen, tenminste bij veerpootsystemen.
Als je geluk hebt dan hoeft bij de T4 allleen de onderste fuseekogel er uit, zit vast met 2 bouten. Wel even oppassen met de torsiestaven, kun je vaak wel vastzetten met een stel stevige ratelspanbanden, indien nodig.

Met gebruik van deze set is meestal geen afstellen van wielstanden nodig.

Heb hem zelf gebruikt bij het achterwiellager, was wat simpeler.


Groet,

T4Dick.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wiellager

Bericht door Harry 341 »

Wiellager op Ebay,kompleet €21.45.
grtz.Harry
arie oudshoorn
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56

Re: wiellager

Bericht door arie oudshoorn »

wiellager vervangen. een wiellager kun je dus ook vervangen met een stevige bank schroef. Zoek een grote maat dop of bus die bijna net zo groot is als het lager. tussen de bank schroef en persen maar. heb het zo zelf al een paa x gedaan. Arie
g.ramaker
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jan 2007, 11:38

Re: wiellager

Bericht door g.ramaker »

ik hoor bij 80 kilometer en hoger een zingend geluid.trap ik de koppeling in dan blijf het geluid aanwezig. kan dit een wiellager zijn zo ja hoe kan ik bepalen welk lager? (de plaats van het geluid is moeilijk te traceren).

groeten gert
g.ramaker
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jan 2007, 11:38

Re: wiellager defect opsporen

Bericht door g.ramaker »

hallo

hoe kan ik traceren welk wiellager stuk is als ik in de bus niet goed kan horen waar het weg komt(zinged geluid bij 80 kilometer en hoger)?

groeten gert
Plaats reactie