Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een T4 Westfalia Camperbus van 1991, met een 2,4 5 cyl. dieselmotor.
Altijd op tijd zijn de onderhoudsbeurten uitgevoerd. op dit moment ong. 150.000kilometers gelopen.
Ik heb een vraag over de motorkoeling; bij langdurig ,stapvoets,file rijden loopt de temperatuur van de koelvloeistof langzaam naar 110 graden C. Ik zet uit voorzorg de verwarming aan ,zodat de temperatuur dan zakt.
Is dit een "normale" temperatuur bij file rijden?
Verder ben ik heel erg blij met mijn camper ,want het rijdt grandiooos!!
Groetjes en alvast bedankt, charles 010
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bedrijfstemperatuur koelvloeistof
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 07:40
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: bedrijfstemperatuur koelvloeistof
Dit lijkt mij niet normaal toe. Ik denk dat je een probleem hebt met het tijdig aan gaan van de koelventilatoren die op de radiateur zijn bevestigd. Misschien het bekende probleem met de zekeringenhouder in de buurt van de accu.
Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=2&t=3714&p=18129&hilit= ... gen#p18073
Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=2&t=3714&p=18129&hilit= ... gen#p18073
Groeten van Wim
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29
Re: bedrijfstemperatuur koelvloeistof
Ik kan me niet herinneren hoe mijn T4 reageert op de file. Maar alle voorgaande wagens en motoren die ik heb gehad halen gerust 110 graden in de zomerse file. Ik heb zelfs twee maal 120 graden gehad in de VR6 in een file naar Wijchen. Idem dito op de motor, filerijden in de zomer. Maar na 4km vrij baan zakt het snel naar 80 graden. Dus die 110 graden in de file lijkt mij normaal. Tenminste, afgaande op al mijn vorige voertuigen.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: bedrijfstemperatuur koelvloeistof
Het lijkt mij niet normaal als de temperatuurmeter boven 100 graden komt!
Ik rijd zelf 12 jaar Transporter en heb de meter nog nooit boven de 90 graden gezien!
Het zou inderdaad zomaar kunnen dat je ventilatorvinnen niet werken.
Dat kan dus zijn een kapotte zekering of de sensor in de radiator defect.
Ik zou dat even nakijken en de temp.niet zo hoog op laten lopen.
Ik rijd zelf 12 jaar Transporter en heb de meter nog nooit boven de 90 graden gezien!
Het zou inderdaad zomaar kunnen dat je ventilatorvinnen niet werken.
Dat kan dus zijn een kapotte zekering of de sensor in de radiator defect.
Ik zou dat even nakijken en de temp.niet zo hoog op laten lopen.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 07:40
Re: bedrijfstemperatuur koelvloeistof
dank voor de tips vwb de koelstoftemperatuur.
Bij controle van de zekeringen in het zwarte kastje bij de linkerkoplamp ,bleek beide zekeringen stuk te zijn.Heb toen bij de vw dealer 2 nieuwe gehaald en geplaatst.
Nu maar hopen dat hiermee alles opgelost is!!
Nogmaals dank voor de vele suggesties en tips.
Met groet Charles
Bij controle van de zekeringen in het zwarte kastje bij de linkerkoplamp ,bleek beide zekeringen stuk te zijn.Heb toen bij de vw dealer 2 nieuwe gehaald en geplaatst.
Nu maar hopen dat hiermee alles opgelost is!!
Nogmaals dank voor de vele suggesties en tips.
Met groet Charles
Re: bedrijfstemperatuur koelvloeistof
Hallo Charles,
een tip: hou de zekeringen goed in de gaten, het is niet helemaal normaal dat deze doorbranden, het kan ouderdom zijn maar vaak is er meer aan de hand.
Succes
een tip: hou de zekeringen goed in de gaten, het is niet helemaal normaal dat deze doorbranden, het kan ouderdom zijn maar vaak is er meer aan de hand.
Succes
Groet, Oskar.
- Charles 1065
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
- Locatie: Silvolde
Re: bedrijfstemperatuur koelvloeistof
He een naam genoot en.....met een dat moet goed wezen