Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

transporter begrensd?

vragen over de T5
Eric175
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2007, 10:51

Re: transporter begrensd?

Bericht door Eric175 »

Laatst naar Oostenrijk geweest en mijn T5 houdt ook in bij ca. 194kmh op de GPS.
Om zo hard te rijden heb ik met mijn 130pktjes wel een heuveltje naar beneden nodig hoor.
Op een vlakke weg kom ik zo rond de 180kmh op de GPS.

Maar hij geeft zelfs bij die snelheden nog een veilig gevoel.
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: transporter begrensd?

Bericht door Luitjes »

Er is een snelheidsbegrenzer, maar voor een ieder is dat verschillend geregeld...

Zo is bij de mijne deze blijkbaar afgesteld op 170.... 130 pk kwd en sinds vorige week gechipt, maar dat deert de begrenzer ook niet, stopt gewoon op de 170... Met gemak naar de 165, rustig naar de 170 en daar houdt het op... Is nog wel een gedoe om die te de-activeren is mij vertelt...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: transporter begrensd?

Bericht door mettesboy »

idd, vandaag nog eens even geprobeerd
172-173 op teller en verder niets hoor. (al is dit snel genoeg zullen velen met mij denken)
maar soms wil je toch nog net dat ietsje sneller ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
evertvink
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 feb 2007, 15:32
Locatie: stolwijk
Contacteer:

Re: transporter begrensd?

Bericht door evertvink »

Mijn transporter 130 pk handbak
Hoogste snelheid ooit gereden is bijna 190 op de teller.
Dan stopt het gewoon.
De motor maakt dan rond de 3400 toeren.
Mijn collega met een automaat haalt max 180 op de teller.
maakt dan ook veel meer toeren
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: transporter begrensd?

Bericht door Babson »

Gisteren bij onze oosterburen geweest en ik ben van mening dat een auto is net als een bloedhond, af en toe moet je hem gewoon flink uitlaten.
Met mijn standaard 174 pk T5 en ± 250 kg lading bleef de naald van de km-teller net voor 200 km/h steken. Op de GPS 191 km/h.

Vorig keer dat ik mijn bussie uitliet op het zelfde stukje autobahn kwam de naald van de km-tellen niet verder dan 190 km/h.
De weersomstandigheden waren toen vrijwel vergelijkbaar, dito belading.
Het enige verschil is het EGR-plaatje, dat ik nu gemonteerd heb en toen nog niet.

Er zit altijd verschil in werkelijke aantal pk's en de manier van inrijden tussen de motoren onderling, maar uit mijn eigen waarneming weet ik nu dat er altijd een paar extra pk's uit de motor te halen is door een simpel EGR-plaatje.

Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: transporter begrensd?

Bericht door robindekeiser »

Babson schreef:Gisteren bij onze oosterburen geweest en ik ben van mening dat een auto is net als een bloedhond, af en toe moet je hem gewoon flink uitlaten.
Met mijn standaard 174 pk T5 en ± 250 kg lading bleef de naald van de km-teller net voor 200 km/h steken. Op de GPS 191 km/h.

Vorig keer dat ik mijn bussie uitliet op het zelfde stukje autobahn kwam de naald van de km-tellen niet verder dan 190 km/h.
De weersomstandigheden waren toen vrijwel vergelijkbaar, dito belading.
Het enige verschil is het EGR-plaatje, dat ik nu gemonteerd heb en toen nog niet.

Er zit altijd verschil in werkelijke aantal pk's en de manier van inrijden tussen de motoren onderling, maar uit mijn eigen waarneming weet ik nu dat er altijd een paar extra pk's uit de motor te halen is door een simpel EGR-plaatje.

Babson
Als jij zo'n egr plaatje monteert, krijg je dan geen foutcode/melding?
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
kanarievw
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2008, 18:48

Re: transporter begrensd?

Bericht door kanarievw »

ik rij elke week wel een paar keer in duitsland en dan gaat het altijd het grootste deel volgas. Ik heb 96kw automaat GB KWB. Op vlakke rechte stukken is het altijd 170 precies. heuveltje af gaat ie dan richting de 180 en er ook voorbij als de heuvel lang genoeg is. altijd +- 300kg lading achterin.

Ben zeer benieuwd of dit nou daadwerkelijk een begrenzer zou zijn. heb wel het idee dat ie meer kan dan dat ie doet.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: transporter begrensd?

Bericht door Babson »

robindekeiser schreef:Als jij zo'n egr plaatje monteert, krijg je dan geen foutcode/melding?
Mijn T5 is van juni 2004. Bij dit model komen geen foutmeldingen voor na het monteren van EGR-plaatje.
Ik meen dat er vanaf 2005 (correct me if I'm wrong Vaniac) EGR softwarematig wordt geregeld.
EGR is dan tot ± 85% te reduceren maar nooit 100%
Na de montage van EGR-plaatje krijg je idd. foutmelding.

Greetzzzz,
Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

Re: transporter begrensd?

Bericht door robinh »

Ik heb maar 102pk heb ooit 175 km/uur en dat ging mij veeeeeel te snel maar wat ik nu lees wat voor snelheden jullie wel dan niet halen doet mij vermoeden dat jullie op den duur zeker een goede monteur nodig hebben om te repareren want je gaat me toch niet vertellen dat dit goed voor de auto's is.
P.s. Ik ken ook zo'n goede monteur die ook echt leeft!!!!!!!!
veel snelheids vertier en doe in godsnaam voorzichtig..........groet robin
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: transporter begrensd?

Bericht door vaniac »

Bij de "oudere" modellen is de EGR-klep ook softwarematig geregeld, maar is er geen rechtstreekse terugkoppeling naar het motormanagement van het openen of sluiten van de klep.
Bij de modellen met roetfilter af fabriek zit deze terugkoppeling er wel in, zodat je foutmeldingen krijgt bij het manipuleren van de klep.
kanarievw
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2008, 18:48

Re: transporter begrensd?

Bericht door kanarievw »

170/180 KM/h rijdt heel ontspannen op de autobahn hoor. no problemo. heb 2 keer bij deze snelheden zwaar in de remmen gemoeten en ook dat voelde goed aan. Heb wel vertrouwen in mn bus bij deze snelheden.

No worries, I know what i'm doing.
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Re: transporter begrensd?

Bericht door marko t5 114 »

de mijne (130pk kwb) blijft ook steken bij plm 180. Maar bij hard remmen op die snelheid merk ik wel dat je 2000 kilo moet vertragen; en dat is niet altijd even leuk. Het blijft toch een bestelbus, geen raceauto. :nuts :nuts
Plaats reactie