Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

FET scheiding in dynamodraad.

vragen over de T4
Plaats reactie
frits1956
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2008, 19:02

FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door frits1956 »

Ik heb een FETscheiding van Viktron die opgenomen moet worden in de ladende draad van de dynamo naar de startaccu.
De garage waar ik mijn 2.5 tdi uit 96 laat onderhouden kan (lees wil) me niet helpen bij het aanwijzen van de genoemde draad. Ik heb al heel veel onderwerpen van het forum gelezen en besef dat er hier heel veel mensen met kennis van zaken zijn. Hierdoor heb ik hoop dat er iemand tussen zit die mij duidelijk kan maken waar ik de kniptang moet zetten.

Ik heb inmiddels het vermoeden dat de draad van de dynamo naar de accu en de draad van de accu naar de startmotor een en dezelfde is. Dat zou inhouden dat er ergens een verbinding zou moeten zijn. Klopt mijn vermoeden en zo ja, waar zou ik dan moeten zoeken?

Vast bedankt
Vriendschap is geven zonder nemen,
vriendschap is helpen als je kan.
Vriendschap is meer dan woorden zeggen,
vriendschap is een beetje houden van.
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door Dennis 449 »

Zoek je zoiets?
Afbeelding
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
frits1956
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2008, 19:02

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door frits1956 »

Dat is idd het beeld wat ik nu heb. Dat klopt dus wel. Dan nu de hamvraag.......
De kabel zal ergens tussen dynamo en startmotor zitten. hoe kan ik daar bij en waar kan ik de kabel precies vinden.
Vriendschap is geven zonder nemen,
vriendschap is helpen als je kan.
Vriendschap is meer dan woorden zeggen,
vriendschap is een beetje houden van.
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door Dennis 449 »

Het is meestal een 16mm2 kabel die langs de motor door een dikkere mantel van dynamo naar startmotor gaat.
Van onderaf kan je er het beste bij, maak anders aan de dynamo de dikste kabel los en kijk of je deze maat kabel ook op het aansluitpunt van de startmotor vindt, en maak die dan ook maar los. Gebruik deze dikte kabel minimaal als vervangende kabels naar de FET en dan weer naar de startmotor. Erg belangrijk is de 2,5 mm draad van de FET naar de massa, ivm de spanningsmeting van de interne electronica.

Succes
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
frits1956
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2008, 19:02

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door frits1956 »

tnx,hier kan ik wat mee lijkt me. Ik weet nu waar ik moet beginnen.

Volgende week tijdens een vakantie zal ik maar eens onder mn campertje gaan liggen met een kist gereedschap.
Vriendschap is geven zonder nemen,
vriendschap is helpen als je kan.
Vriendschap is meer dan woorden zeggen,
vriendschap is een beetje houden van.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door Christoffel »

De kabel van de dynamo gaat rechtstreeks naar je accu, en niet naar je startmotor.

De B+ draad van de dynamo zit in je motor kabelboom verwerkt en zit op met een los kabeloog op je accuklem van de + pool.

Even je motorkabelboom volgen om de juiste kabel te vinden. Kabel is 10 mm2.

Succes

Chris
Afbeelding
frits1956
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2008, 19:02

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door frits1956 »

Ohjeeee, 2 verschilende adviezen en allebei heel expliciet in hun aanwijzingen. Zou het kunnen zijn dat er 2 verschillende manieren zijn toegepast door VW?
Een ding is in elk geval heel duidelijk, ik zal onder mijn campertje moeten gaan liggen om de dynamo op te zoeken en de kabel(boom) te volgen. Daarbij zal ik goed moeten opletten of ik een een dikke en/of een nog dikkere draad zie en waar ze heen gaan.
Beide heren bedankt voor hun goede raad. Ik zal het resultaat laten weten in dit topic.
Vriendschap is geven zonder nemen,
vriendschap is helpen als je kan.
Vriendschap is meer dan woorden zeggen,
vriendschap is een beetje houden van.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door Christoffel »

Alleen bij de 1,9 diesel 4 cilinders en de 2,4 diesel 5 cilinder gaat de B+ draad van dynamo naar de startmotor, en vervolgens naar de accu.

Echter bij alle 2,5 tdi motoren gaat de B+ draad met de motorkabelboom naar de accu.

De draad komt dan bij je linker binnenscherm ter hoogte van je accu bij de pluspool uit een geribbelde beschermslang. Rode kabel met oog waar een M6 moer aan vast zit.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door Dennis 449 »

Heren,

Ik moet me verontschuldigen, ik zat er iets naast.
Ik heb me voorgesteld dat de laaddraad zo kort mogelijk werd gehouden, om verliezen te minimaliseren. Christoffel, nu je het zegt, ik heb inderdaad een kabeloog op de accu gezien, met een 10mm² draad.

Maar eigenlijk heb ik maar een advies:

Als je zelf twijfelt aan hoe het moet, weet ik niet zeker of je er wel zelf aan beginnen moet.
Bij alles wat je gaat doen, lijkt het me verstandig dat je eerst de min-pool van de startaccu maar los gooit!!!!

Het schema wat ik getekend heb is universeel toepasbaar, het geeft alleen weer hoe de accuscheiding plaatsvindt en waar de dynamo aangesloten wordt. Ik sluit al jaren accu's en dynamo's aan in dubbel of drievoudige accubanken en dubbele dynamo's op dubbele motoren.
Waarbij ik zelfs nog z.g. laadspanningcompensatie moet toepassen zodat de spanningsval over welke scheiding dan ook vervallen. En daarbij nog rekeninghoudend dat er in de installaties waar ik zo nu en dan werk ook nog eens accuschakelaars zijn geplaatst tussen de accu en alles wat er aanhangt. Voorheen heb ik dit soort installaties zelf opgebouwd, tegenwoordig word ik erbij geroepen als een ander alles al heeft gedaan en het werkt niet. Meestal is alles mooi weggewerkt in kabelbomen en kabelgoten en het liefst zonder enig kenmerk en dan mag ik opsporen waar het mis gaat.......
Graag zie ik dan ook maar twee draden aan een accu, plus en min, dus geen spinnenweb aan draden aan de accupoolklem, maar een centrale geisoleerde verbinding bij de accu en daar vandaan een dikkere kabel naar de accupool, het liefst met een hoofdschakelaar er tussen.
Maar ach, wie ben ik.........soms is het niet anders.

Frits, in ieder geval veel succes!!
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals jij het zou willen vinden de meeste autofabrikanten het te:
(vul maar in multiple choice alle antwoorden zijn goed)

A)duur
b)moeilijk
c)veel plaats innemend
enz enz enz

In boten en campers / vrachtauto's heb je vaak meer mogelijkheden om het GOED te doen ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
frits1956
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2008, 19:02

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door frits1956 »

Aan de accu zitten diverse boutjes met een (geschat) 102
De meeste komen van of gaan naar zekeringkastjes in de motorruimte. Volgens de garage geeft de dynamo alleen spanning als er een accu aangesloten is zodat ik niet kan meten welke draad een laadspanning geeft als de motor draait. Wat een indicatie kan zijn is dat geen enkele zekering hoger is als 50 Amp. Ronduit vervelend is het dat de draden daarna weer "verdwijnen" zodat ik niet kan zien waar ze naar toe gaan. Lastig hoor, zo'n kleine ruimte en niet weten waar wat zit.
Ik denk dat ik het best op zoek kan gaan naar de dynamo, daar de draad loskoppel en vervolgens aan de accukant ga meten welke draad het is. Omslachtig, maar zie ff geen alternatief. hebben jullie nog suggesties?
Vriendschap is geven zonder nemen,
vriendschap is helpen als je kan.
Vriendschap is meer dan woorden zeggen,
vriendschap is een beetje houden van.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja..... hoe zal ik het voorzichtig zeggen.... laat er een bekwaam iemand naar kijken..

Zoals Dennis al zei... Als het je ZO veel moeite en onzekerheid kost om te bepalen welke draad je moet hebben.... is het dan niet verstandiger er NIET zelf aan te beginnen?

Ik bedoel.... ik ben (van opleiding) automonteur en kan me bijna niet voorstellen dat het zo moeilijk is die draad te vinden....
Dat jij (te) weinig kennis op dit gebied hebt en (vooral door (te??)veel twijfel)wel moeite hebt met het bepalen welke draad je moet hebben is geen schande, jij hebt weer kwaliteiten op een gebied waar ik misschien niets vanaf weet...

Maar een accu kan akelig veel stroom leveren en je kunt er aardig wat schade mee veroorzaken (brand oa) als je het goed verkeerd doet. Je twijfel is op zich niet verkeerd, maar is het niet beter er iemand in real life naar te laten kijken zodat je zeker weet dat het goed gaat? via het forum is het verdomd moeilijk te zeggen welk draadje jij moet pakken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
frits1956
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2008, 19:02

Re: FET scheiding in dynamodraad.

Bericht door frits1956 »

Bedankt voor alle adviezen. Ook het advies aansluiten aan een vakman over te laten.

Toch maar op straat met dopratel onder mn campertje gekropen en op mijn rug liggend de motorbeschermplaat eraf geschroefd. Niet mijn favo bezigheid moet ik zeggen. Dat kreng blijft ondanks losliggen toch in de weg zitten. Mijn kop dan maar tussen bumper en beschermplaat gewurmd en wat blijkt.... Idd loopt de draad van de dynamo naar de startmotor zoals ik al vermoedde.
Er zijn blijkbaar toch verschillende uitvoeringen. Dat ligt mogelijk aan de vele energie vretende opties. Er zit tenslotte ook een 120 Amp dynamo in.
Eerst maar op zoek naar 16 mm2 kabel om het geheel aan te kunnen sluiten volgens schema.

Greetszzzzzz
Frits
Vriendschap is geven zonder nemen,
vriendschap is helpen als je kan.
Vriendschap is meer dan woorden zeggen,
vriendschap is een beetje houden van.
Plaats reactie