Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stottert stationair

vragen over de T4
Plaats reactie
Marleen
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2008, 20:15

Stottert stationair

Bericht door Marleen »

Hallo,

Ik heb een T4 uit 1997 benzine (bestel 1,0 B 62kW). Hij stottert bij stationair draaien van de motor. Dit probleem heeft hij zowel bij een koude als warme motor. Het is al een paar keer gebeurd dat hij al slaat . Tijdens het rijden (bij gas geven) heeft hij geen last van stotteren. Het klinkt alsof de motor steeds even 'verzuipt'.
Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat valt er aan te doen?

groet, Marleen
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Stottert stationair

Bericht door Christoffel »

Krijgt de motor niet ergens valse lucht.

Misschien een vacuumleiding van het inlaatspruitstuk los, poreus of gescheurd???

Chris
Afbeelding
Marleen
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2008, 20:15

Re: Stottert stationair

Bericht door Marleen »

Bedankt voor je reactie.
Ik denk niet dan dat het probleem is, want ik ben bij de vw-garage geweest met deze klacht. Dat was naar aanleiding van dat de oude eigenaar van mijn bus dacht dat het de lambdasonde was. Daar hebben ze het storingsgeheugen uitgelezen en gaf geen storing. Spuitstuk druk sensor hebben ze gecontroleerd en bleek goed te zijn, nullastschakelaar is gecontroleerd en is goed. De gasklep potentiometer is gecontrolerd en was goed. De temp. zender is gecontroleerd en is goed en de toerenstabilisatieklep is gecontroleerd en was goed. Zij wisten niet wat het was.

Ik ben naar een ANWB keuringsstation gegaan en heb er daar naar laten kijken. Dit zijn hun bevindingen:
Motor draait (niet continu) onregelmatig stationair (tot grens van afslaan en loopt daarna weer even goed).
Viergaswaarden stationair wijken sterk af (te rijk mengsel).
Motormanagement geeft storing aan; Gever van zuigbuisdruk heeft nregelmatig geen signaal.
Zij adviseren om brandstof inspuitdruk systeem nader te laten controleren/ repareren.

Of moeten ze het ergens anders in zoeken?

groet, Marleen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stottert stationair

Bericht door Multivan Generation »

Marleen schreef: Viergaswaarden stationair wijken sterk af (te rijk mengsel).
Motormanagement geeft storing aan; Gever van zuigbuisdruk heeft nregelmatig geen signaal.
Zij adviseren om brandstof inspuitdruk systeem nader te laten controleren/ repareren.

groet, Marleen
De reactie van Christoffel:
Christoffel schreef:Krijgt de motor niet ergens valse lucht?
Misschien een vacuumleiding van het inlaatspruitstuk los, poreus of gescheurd???
Chris
Een te rijk mengsel kan dus komen, doordat er te weinig zuurstof binnenkomt, door trekken van bijvoorbeeld valse lucht. Gever van zuigbuisdruk heeft regelmatig geen signaal, dit kan door valse lucht trekken komen, of dat de sensor kapot is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Marleen
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2008, 20:15

Re: Stottert stationair

Bericht door Marleen »

Het probleem is eindelijk opgelost!
Er zat een knik in de vacuumslang waardoor er een verstopping was ontstaan. Deze is nu vervangen voor een nieuwe slang en de motor loopt weer als een zonnetje.
Bedankt voor de tips.

m. vr. gr. Marleen
Plaats reactie