Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Privé verkoop en btw??

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans uut Aalten 275
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:24
Locatie: Aalten

Privé verkoop en btw??

Bericht door Hans uut Aalten 275 »

Er komt iemand naar mijn bus kijken, maar hij wil hem bedrijfsmatig gaan gebruiken.

Nu wil hij wel een rekening met btw, maar dat kan ik hem natuurlijk niet geven.

Is er een mogelijkheid om dat wel te krijgen, bv door via een garage te verkopen o.i.d?
Vallen is géén falen,
niet weer opstaan is falen.
Gebruikersavatar
t4freak
Berichten: 587
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:04
Locatie: veenoord Drenthe

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door t4freak »

als jij de bus als particulier hebt kan dat niet
dan heb jij de btw betaald en is het een marge bus
hij kan alleen dat jij een rekening uit schrijft
en hij die in de boeken doen als inverstering
btw aftrek zit er niet voor hem in
gr albert
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door Jimbo »

tssss, startend ondernemer, of iemand die er geen lor van begrijpt, of hij zoekt een reden om niet te kopen.
Een auto of whatever ook wat eenmaal particulier is geweest zit geen btw meer op. Jij en geen één particulier kan een btw bon overleggen.

Particulieren dragen geen btw af dus kan de fiscus het niet terug betalen. Dat zou lekker zijn. Gaat elke ondernemer particulier werken. Geen afdracht van btw maar wel lekker btw opvragen.

Let even op dat jij hierdoor niet word genaaid.

Dus nee, op je bon waar je wel je garantie op vermeld zet jij geen btw maar vermeld je MARGE verkoop.

succes met de verkoop
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door Johan191 »

Hans kijk goed uit, laat je geen oor aannaaien. Wanneer zo'n "zakenman" (die best wel weet hoe het in elkaar zit) komt kijken wil hij de bodemprijs betalen. Doe je bus niet te goedkoop weg, daarvoor is je bus in een te goede staat. Voor het bouwjaar en de staat mag je best beuren wat je er voor wilt hebben.
Ik had 'm graag van je overgenomen maar het budget zegt dat ik nog even moet wachten :bonk
Gebruikersavatar
Hans uut Aalten 275
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:24
Locatie: Aalten

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door Hans uut Aalten 275 »

Mannen, bedankt voor de reakties en waarschuwing.
We gaan het zien. :zwaai
Vallen is géén falen,
niet weer opstaan is falen.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door olle griese »

Iedere ondernemer weet wat btw en marge is.
Ik denk dat hij je wil naaien en 19% korting op de afgesproken prijs.
Gebruikersavatar
Hans uut Aalten 275
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:24
Locatie: Aalten

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door Hans uut Aalten 275 »

Koopman heeft zich bedacht en afgebeld. :nuts
Vallen is géén falen,
niet weer opstaan is falen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door Roger B. (11)61 »

Gewoon zeggen dat je als partikulier geen BTW mag en kunt heffen, en ALS je wel BTW op de factuur kon zetten dat de huidige prijs de prijs is die jij er voor wil hebben, dus de prijs EXCLUSIEF BTW :jump
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door kakanox »

Jullie leggen het wel verkeerd uit.
Partikulier betaalt juist wél BTW, maar mag het niet terugvorderen en de ondernemer heeft geen keus behalve dit in zijn eindprijs te verwerken (anders is het een slechte ondernemer).

Ik produceer een Transporter en heb geen inkoopprijs, maar vraag daar wel 10.000 euro voor, en krijg een rekening voor 1900 euro van onze grote vrienden genaamd belastingdienst.
Ik factureer 11900 euro aan mijn klant, bedrijf of geen bedrijf, en mag over de investering de BTW aan het einde v/h kwartaal terugvragen aan de belastingdienst (we hebben geen inkoopprijs dus de investering is nul, in dit geval gelijk aan de te vorderen BTW).

Als Tinus TransporterTuning mijn Transporter koopt en 10.000 euro waarde toevoegt heeft hij dus 21900 euro geinvesteerd. Verkoopt hij hem daarna voor 33800, dan heeft hij excl. BTW 10000 euro waarde toegevoegd en is daarover de belasting verschuldigd. Om creatief boekhouden tegen te gaan moet Tinus echter het volledige BTW-bedrag over de verkoop betalen (d.w.z. 3800 euro), en mag hij over zijn investering de BTW terugvragen (d.w.z. 1900 euro).

Als ik de bus koop als zijnde kakanox mag ik bij Tinus 33.800 aftikken en heb ik geen recht om de BTW terug te vragen.
Het zou dus veel slimmer zijn om de bus op m'n bedrijfsnaam te kopen, 33.800 af te tikken en vervolgens die 3800 euro ook weer terug te vragen....*

....ware het niet dat ik dan de 20ct per km vergoeding die ik aan mezelf mag uitbetalen daarmee teniet doe en dus mezelf in een ideale wereld na zo'n 3800 / 0,20 = 19000 km in de vingers begin te snijden :klappen (al is het hele verhaal voor mijn 16 jaar oude T4 natuurlijk een beetje onzin... met een nieuwe T4 heb je nl. hoe dan ook een kilometerprijs van > 0,20)

Het geval wil nu dat als ik de bus particulier gekocht heb die betaalde BTW ineens onderdeel uitmaakt van de waarde van de bus. De reden dat over een particuliere auto (= marge auto) geen BTW meer terug gevraagd mag worden weet ik niet precies, maar als ik even logisch redeneer maakt dit het aanschaffen van een grijs kenteken auto door een particulier veel minder aantrekkelijk: bij gelijke restwaarde is er over een marge-auto namelijk veel meer afgeschreven - of andersom gesteld - bij gelijke afschrijving is een BTW-auto altijd goedkoper dan een marge-auto, lang niet alle particulieren willen nl. grijs kenteken en een bedrijf zal zo'n auto tweedehands nooit kopen (ivm de 19% hogere prijs bij vergelijkbare leeftijd/kilometerstand). Het is een snelle gok maar misschien zit daar de hele reden van dit systeem in? Of zou het gewoon gemakzucht zijn?

*een ondernemer mag dus op alle artikelen die aantoonbaar voor de bedrijfsvoering gebruikt worden de betaalde BTW terugvorderen. Ga je dus naar de Makro, dan betaal je een doos Marsen van 10 euro wél 11,90 euro, maar krijg je die 1,90 euro aan het eind v/d maand mooi terug. Je mag dit bedrag weer dokken als je die Marsen niet zelf opeet maar verkoopt in je snoepwinkel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door kakanox »

Overigens mag je volgens mij die belasting gewoon vermelden op een papier waarop de prijsafspraak beschreven wordt.
dus. Hij zal jou dat BTW-bedrag simpelweg altijd moeten betalen, dan heeft hij alleen een "factuur" die hij in z'n boekhouding kan steken.
Zolang hier geen nummer op staat en je er geen factuur maar een "contract" van maakt kan de belastingdienst jou weinig maken.

Het is zijn probleem dat hij belasting probeert terug te vorderen op een marge-auto, niet het jouwe. Zolang je maar vermeld hebt dat het een marge-auto is.

Let wel: controleer dit even voor je het probeert, maar ik heb wel van een dergelijk geintje gehoord.

(@ Wim: drukte te snel op accepteren, was m'n post aan het herzien ;) )
Laatst gewijzigd door kakanox op 29 apr 2008, 23:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Privé verkoop en btw??

Bericht door Wim T4 935 »

kakanox schreef:*
???? :muur
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie