Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
t4 olie in koelwater
t4 olie in koelwater
hallo,
ik heb een t4 transporter op diesel met een hand geschakelde versnelings bak. bouwjr 1998 50 kw turbo. nou heb ik het volgende probleem, ik heb olie in het koelwater.
wie weet wat het probleem is?
is het de olie koeler, kop pakking of een gescheurde kop?
wie kan mij helpen
gr wilko
ik heb een t4 transporter op diesel met een hand geschakelde versnelings bak. bouwjr 1998 50 kw turbo. nou heb ik het volgende probleem, ik heb olie in het koelwater.
wie weet wat het probleem is?
is het de olie koeler, kop pakking of een gescheurde kop?
wie kan mij helpen
gr wilko
Re: t4 olie in koelwater
Hallo Wilko,
dit is zo niet te zeggen, het goedkoopste is de olie koeler, dan de koppakking en dan hou je dus de kop over.
Zoek (laat zoeken) en gij zult vinden.
dit is zo niet te zeggen, het goedkoopste is de olie koeler, dan de koppakking en dan hou je dus de kop over.
Zoek (laat zoeken) en gij zult vinden.
Groet, Oskar.
Re: t4 olie in koelwater
he oskar,
dankje, mijn hoop gaat uit naar een kapote olie koeler. ik weet dat er op de t5 serie een terug roep actie is geweest voor slechte olie koelers.
gr wilko
dankje, mijn hoop gaat uit naar een kapote olie koeler. ik weet dat er op de t5 serie een terug roep actie is geweest voor slechte olie koelers.
gr wilko
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
- Locatie: Hoogkerk
Re: t4 olie in koelwater
hallo ik heb het ook gehad bij mij was het de olie koeler bij olie filter.suc6
groeten uut hoogkerk
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: t4 olie in koelwater
Aangezien de koeler het goedkoopst zal zijn deze eerst bekijken/vervangen
Als het probleem daarmee niet opgelost kan worden de kop eraf, en omdat je de 100.000 km waarschijnlijk wel gepasseert zult zijn meteen een koprevisie laten doen met afpersen (worden kleppen geslepen, zittingen vervangen/geslepen, geleiders en rubbers vervangen) afpersen geeft uitsluitsel of kop gescheurd is.
Bij het terugplaatsen van de kop zet je (uiteraard) meteen de nieuwe pakking.
Om de kop te demonteren moet de distirbutieriem eraf, voor de onderdelenprijs hoef je het meestal niet te laten, dus altijd nieuwe erop, ben je daar ook weer 100.000 vanaf
Als het probleem daarmee niet opgelost kan worden de kop eraf, en omdat je de 100.000 km waarschijnlijk wel gepasseert zult zijn meteen een koprevisie laten doen met afpersen (worden kleppen geslepen, zittingen vervangen/geslepen, geleiders en rubbers vervangen) afpersen geeft uitsluitsel of kop gescheurd is.
Bij het terugplaatsen van de kop zet je (uiteraard) meteen de nieuwe pakking.
Om de kop te demonteren moet de distirbutieriem eraf, voor de onderdelenprijs hoef je het meestal niet te laten, dus altijd nieuwe erop, ben je daar ook weer 100.000 vanaf
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: t4 olie in koelwater
morgen ga ik beginnen met de koeler er vanaf te sloopen. even afpersen met de water slang en lucht.
ja en als dat het niet is dan de kop er maar af. de kop revisie had ik dan ook al in gedachte. distu ook. zal dan gelijk water pomp en span rol ook vervangen.
al met al zal het geheel wel weer een aardige kosten post worden.
alle info altijd welkom er staat nog net geen 130000 op de teller.
-heeft iemand het werkplaatshandboek digitaal? aanhaal momenten zijn ook wel handig!
-heeft iemand ook een leuk adresje voor een reviesie kop? als deze gescheurd is.
morgen meer nieuws!
gr wilko
ja en als dat het niet is dan de kop er maar af. de kop revisie had ik dan ook al in gedachte. distu ook. zal dan gelijk water pomp en span rol ook vervangen.
al met al zal het geheel wel weer een aardige kosten post worden.
alle info altijd welkom er staat nog net geen 130000 op de teller.
-heeft iemand het werkplaatshandboek digitaal? aanhaal momenten zijn ook wel handig!
-heeft iemand ook een leuk adresje voor een reviesie kop? als deze gescheurd is.
morgen meer nieuws!
gr wilko
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
- Locatie: Hoogkerk
Re: t4 olie in koelwater
de mijn heeft inmiddels 700.000 gelopen t4 1.9D en nog geen mankementen die noemenswaardig zijn.
groeten uut hoogkerk
Re: t4 olie in koelwater
helaas,
ik zou vandaag beginnen maar de pomp van de gier tank liep vast en deze moest eerst gemaakt worden. morgen een nieuwe dag om er aan te beginnen.
gr wilko
ik zou vandaag beginnen maar de pomp van de gier tank liep vast en deze moest eerst gemaakt worden. morgen een nieuwe dag om er aan te beginnen.
gr wilko
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: t4 olie in koelwater
wilko01 schreef:helaas,
ik zou vandaag beginnen maar de pomp van de gier tank liep vast en deze moest eerst gemaakt worden. morgen een nieuwe dag om er aan te beginnen.
gr wilko
Dat is een klusje waar een luchtje aan zit
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: t4 olie in koelwater
vandaag de olie koeler er tussen vandaan gehaald en afgeperst met water. maar helaas deze is niet lek.
dus dat wordt verder zoeken. nou vraag ik me af, als het de kop pakking is dan verbruik je toch meestal koelwater? en je uitlaat gassen zijn dan toch ook wat een de witte kant. maar goed het zalf toch wel de kop er vanaf slopen worden om verder te kunnen kijken.
heeft er iemand het werkplaats handboek? :nouwatkostdat
gr wilko
dus dat wordt verder zoeken. nou vraag ik me af, als het de kop pakking is dan verbruik je toch meestal koelwater? en je uitlaat gassen zijn dan toch ook wat een de witte kant. maar goed het zalf toch wel de kop er vanaf slopen worden om verder te kunnen kijken.
heeft er iemand het werkplaats handboek? :nouwatkostdat
gr wilko
Re: t4 olie in koelwater
Dat hoeft niet Wilco, het hangt er maar vanaf naar welke richting de pakking eventueel doorgeslagen is.
Groet, Oskar.
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: t4 olie in koelwater
Je hebt waarschijnlijk de oliekoeler vanaf de koelvloeistofkant onder druk gezet en hij was waarschijnlijk gewoon koud.
Je pers hem dan vanaf de verkeerde kant af.
Laat de oliekoeler gewoon zitten, haal de koelwaterslangen eraf en verbindt deze door met een stuk pijp.
Een lekker stukje gaan rijden en dan controleren of er olie uit een van de wateraansluitingen komt.
Chris
Je pers hem dan vanaf de verkeerde kant af.
Laat de oliekoeler gewoon zitten, haal de koelwaterslangen eraf en verbindt deze door met een stuk pijp.
Een lekker stukje gaan rijden en dan controleren of er olie uit een van de wateraansluitingen komt.
Chris
Re: t4 olie in koelwater
leuk die feed back,
het volgende heb ik gedaan met de koeler. ik heb de tuin slang gemonteerd op het koelwater gedeelte en de uitgang afgeblindt. daarna heb ik het geheel voor een half uur laten staan met de water kraan open. geen water uit het olie gedeelte. daarna de water kraan dicht gedraait en met een brander de koeler op gewarmt. zo warm dat ik hem niet meer vast kon houden. doordat de water kraan dicht was moet de druk een stuk hoger zijn geweest in het koelwater gedeelte dan de huidige water druk maar al met al geen water uit het olie gedeelte. lek is toch lek dan maakt het toch niet uit welke kant het op is?
gr wilko
het volgende heb ik gedaan met de koeler. ik heb de tuin slang gemonteerd op het koelwater gedeelte en de uitgang afgeblindt. daarna heb ik het geheel voor een half uur laten staan met de water kraan open. geen water uit het olie gedeelte. daarna de water kraan dicht gedraait en met een brander de koeler op gewarmt. zo warm dat ik hem niet meer vast kon houden. doordat de water kraan dicht was moet de druk een stuk hoger zijn geweest in het koelwater gedeelte dan de huidige water druk maar al met al geen water uit het olie gedeelte. lek is toch lek dan maakt het toch niet uit welke kant het op is?
maar goed de koeler zit weer op zijn plek dus het door verbinden van de slangen moet geen probleem zijn. en het proberen natuurlijk altijd waard.Laat de oliekoeler gewoon zitten, haal de koelwaterslangen eraf en verbindt deze door met een stuk pijp.
Een lekker stukje gaan rijden en dan controleren of er olie uit een van de wateraansluitingen komt.
gr wilko
Re: t4 olie in koelwater
Ik heb hem afgeperst met lucht in een bak met water kwamen kleine lucht belletjes uit dan weet je het wel. Heb hem 2 keer moeten vervangen Bij de derde keer gewoon doorgekoppeld werkt ook goed.
Willem451
Willem451
Re: t4 olie in koelwater
Wilko,
Ik heb bij m'n vorige T4 (1.9D) ook dit probleem gehad. Oorzaak was de koppakking. De dealer beweerde dat dit vaker voorkomt bij dit type motor (hoewel ik hier op het forum weinig over dit probleem hoor).
Succes,
Dik
Ik heb bij m'n vorige T4 (1.9D) ook dit probleem gehad. Oorzaak was de koppakking. De dealer beweerde dat dit vaker voorkomt bij dit type motor (hoewel ik hier op het forum weinig over dit probleem hoor).
Succes,
Dik