Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

vragen over de T4
Plaats reactie
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door stijnh »

hallo,
ik ben van plan om bij mijn bus de katalysator te vervangen door een buis (t4 2.5tdi van 2000)
gaat dit echt een verschil maken in trekkracht bij lage toeren? (nu al 200000km dus kat zit wsl al goed toegestopt want ik heb gen sportieve rijstijl)
werkt een kat eigenlijk nog na 200000 km?

ik ben van plan om zelf de vervangbuis te maken, maar welk materiaal gebruik ik best? ( er zijn heel veel soortern rvs)
moet er soms een dichting vervangen worden als de kat losgemaakt wordt? en moet daar kopervet tussen ofzo (heb dat hier ergens gelezen

in verband met het plaatsen van een egrplaatje heb ik al zeeeer veel gelezen maar door zoveel te horen weet ik eigenlijk niet meer of je goed doet door zo'n plaatje te steken :nuts

als je zo'n plaatje steekt zou je dit ook moeten instellen in het motormanegement want ander weet die niet hoeveel lucht er werkenlijk naar de motor gaat en kan hij niet de optimale hoeveelheid brandstof inspuiten

geeft zo'n plaatje eigenlijk verschil in koppel?
er zijn hier veel weetjewellers die dit wsl al hebben toegepast(of juist niet om een bepaalde reden)

alle reacties en ervaringen zijn welkom

mvg
stijn :ikrij
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door stijnh »

na zo'n lange tekst ben ik nog iets vergeten te vragen
weet er toevalling iemand of het in belgië toegelaten is om de katalysator de verwijderen?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door frank884 »

je kunt de kat ook leegmaken kan die gewoon blijven zitten.
als het in belgie verplicht is de kat eronder te hebben, in nederland is dat mischien ook nog maar een kwestie van tijd met die milieu manie, is het mischien raadzaam
om de oude kat te bewaren voor het "toneelstukje apk"
en het nieuwe stuk en de oude kat zo te maken dat hij gewoon tussen 2 flensen past
dan is het maar een paar boutjes los APK en dan weer de pijp ertussen
zo kat de oude kat nog jaren mee.
idem voor de roetfilter mocht die er ooit verplicht onder moeten.

het ERG plaatje is echt heel simpel
een nieuwe pakking bij de vw boer halen
en het RVS erg plaatje ertussen
die plaatjes kun je op marktplaats kopen en ze staan ook vaak bij kopen/verkopen op deze site
gewoon 2 bouten los plaatje en pakking ertussen
dichtschroeven en klaar
je hoeft niks te doen aan het motormanegment enz enz.
mijn ervaring is dat de motor iets eerder oppakt,.. en sterker.... ik merk er niks van.
je moet het voor de motor doen..
de vuile lucht weer terug in de motor vindt ik niks
dit is lucht met een lager zuurstofgehalte want die is al eens verbrand
dit is warmere lucht en die wil ik niet want van warme lucht gaat er minder in de cylinder als van koude
en die lucht is vuil, en vuile lucht moet de auto verlaten en niet in de moter terug komen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door stijnh »

erg bedankt voor de reactie!!! :jumpklap
als je de kat leeghaalt is er dan geen kans op circulaties van de uitlaat daarin zodat dat tot vermogenverlies kan leiden?

ik denk dat ik een katvervangende buis ga maken dan kan de kat er weer op voor de schouwing
moet ik dezelfde diameter gebruiken en zijn die buizen te koop in een tunerszaak?
aan de kat zet een flens naar de downpipe, zit daar een pakking tussen?

heeft het eigenlijk zin(om berere prestaties te hebben) om de kat en de downpipe door een grotere diameter te vervangen als de rest onveranderd blijft?

bedankt voor het meedenken

stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door frank884 »

als je de kat leeghaalt heb je geen last van vermogensverlies maar eerdere van toename
want je hoeft dan de uitlaatgassen niet door die keramiek te persen.
dit geld ook voor het ERG plaatje
zuurstofrijkere lucht en koudere lucht geeft meer lucht in de cylinder, dus een grotere explosie
en een betere verbranding door meer zuurstof toegevoegd als met circulatie lucht.
circulatie's ook niet want hij is maar klein die kat en daarna is de uitlaat weer de normale maat.
het heeft geen zin een dikkere pijp te gebruiken als de downpijp ook niet diker is.
over materiaal keuze in rvs kijk eens bij tips en trucs daar staan enkele voorbeelden
van mensen die zelf een katvervanger hebben gemaakt.
en tussen de flens zit een pakking
nummer 1H0253115C heb ik geloof ik ooit 6 euro voor betaald wat ik zo uit mijn hoofd weet.
als de kat nog goed is zou ik die niet zo snel slopen, ik weet niet hoe het in Belgie is
maar bij het "toneelstukje" zou die van pas kunnen komen/wettelijk aanwezig geeist kunnen zijn.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door stijnh »

als ik de kat gewoon leeghaal( en mooi toelas) zouden ze dan ik de keuring kunnen moeilijk doen?
ik heb gelezen dat je het kunt horen als je erop klopt maar drijven ze het echt zo ver?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door belgacom »

Ik ben in Belgie ook meerdere keren naar de keuring geweest met een lege kat en niets aan de hand. Het maakt ze daar niets uit wat erin zit, als je maar aan de uitlaatgas test voldoet is er niets aan de hand.
met vriendelijke groet,

Wilco 244
T4power
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2008, 19:26

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door T4power »

zolang de "kat" niet op je kenteken staat, kunnen ze je niets verplichten hoor :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door frank884 »

stijnh schreef:als ik de kat gewoon leeghaal( en mooi toelas) zouden ze dan ik de keuring kunnen moeilijk doen?
ik heb gelezen dat je het kunt horen als je erop klopt maar drijven ze het echt zo ver?
dit zou ik nooit doen leeg halen en dicht lassen
ik weet niet welk type kat je hebt, maar bij de 102 pk acv haal je de middendemper en de einddemper uit elkaar
schroef je voor de flens los en dan kun je het spul er zo uit steken met een lange pin.
waarom zou je de kat kapotsnijden en weer dicht lassen, dan zie je direct dat er aan geprutst is.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door stijnh »

ik ga eens aan mijn garagist vragen of hij weet of ze op de schouwing iets zeggen op een katvervangende buis
als ze daar niks op zeggen dan ga ik het wsl zo oplossen
is zo'n katvervangende buis in nederland toegelaten?
in belgie is het niet toegelaten maar ik weet niet of ze het zien op de schouwing
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door stijnh »

ik heb op het inetnet een twedehands sportuitlaat van het merk specialist(zo zegt de verkoper) gevonden voor 100 euro
is dat zijn prijs waard en zou ik dan voelbaar meer vermogen hebben?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: katalysatorvervangbuis, egr-plaatje

Bericht door stijnh »

inetnet -> internet
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie