Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

intercooler plaatsen

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

intercooler plaatsen

Bericht door stijnh »

hallo
ik ben van plan een intercooler te plaatsen op een t4 2.5tdi 88pk
weet iemand of dat nieuw te bestellen is en voor welke prijs?

ik heb er op marktplaats ook gezien maar ik zou graag weten wat het prijsverschil is met een nieuwe

groeten
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Pim 328 »

Wat voor een intercooler wil je plaatsen.

Eentje van 151 pk (gaat alleen bij wijsneus) of een van een 102 pk ?

Je kunt de delen allemaal los bestellen bij de dealer maar denk dat dan wel een paar honderd euro lichter bent.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: intercooler plaatsen

Bericht door robertTREBOR »

lijkt mij sterk dat simpel door alleen het plaatsen van een intercooler
een 88 pk naar 103 pk gaat. :bonk
ik denk dat er heel wat meer voor komt kijken, software aanpassingen ed.!
verder loop je volgens mij het risico op foutmeldingen uit de elekr. unit.
omdat er nadere waardes gemeten gaan worden.
ik hoor het wel , veel s6 in ieder geval.
:jumpklap gr. robert TREBOR
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: intercooler plaatsen

Bericht door olle griese »

robertTREBOR schreef:lijkt mij sterk dat simpel door alleen het plaatsen van een intercooler
een 88 pk naar 103 pk gaat. :bonk
Wie zegt dat dan? :muur :muur

Maar als ik nu eens zeg dat je met een IC wel 50 pk winst kan boeken??????
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: intercooler plaatsen

Bericht door stijnh »

het gaat om een wijsneus dus in principe kan ik kiezen tussen een van 102 of 150pk maar ik dacht aan een van 102 pk (eevoudiger en goedkoper vermoed ik)
zou je voor 300 euro alles nieuw hebben? (102pk)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: intercooler plaatsen

Bericht door kakanox »

Door het plaatsen van een intercooler krijg je echt geen foutmeldingen. Het enige wat zo'n ding doet is zorgen dat de inlaatlucht wat kouder is, met als gevolg dat je turbodruk niet alleen hoger gezet kan worden (zonder dat de temperatuur teveel oploopt), maar ook dat de druk in de motor (door de lagere temperatuur in de inlaat en dus de hogere luchtdichtheid) hoger zal zijn.

De reden dat je geen foutmeldingen gaat krijgen is het feit dat de 2.5 TDI (en zo nog veel meer TDI's) geen luchttemperatuurmeter heeft maar een luchtmassameter. De luchtmassa zal licht stijgen, maar je motor zal hooguit denken dat je naar Siberië verhuisd bent :jump

Ik denk niet dat het 14 pk zal zijn maar vermogenswinst ga je sowieso boeken. Vraag me alleen af waarom je per se een originele intercooler wil als er véél grotere op de tuningsmarkt te krijgen zijn. Het is afhankelijk van je eigen kunde (of onkunde :kijkt ) in hoeverre je dat netjes weggewerkt krijgt.
Laatst gewijzigd door kakanox op 11 mei 2008, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Tvier »

olle griese schreef:
robertTREBOR schreef:lijkt mij sterk dat simpel door alleen het plaatsen van een intercooler
een 88 pk naar 103 pk gaat. :bonk
Wie zegt dat dan? :muur :muur

Maar als ik nu eens zeg dat je met een IC wel 50 pk winst kan boeken??????
Krijg je dat ook als je een IC van een 102PK verwisseld met eentje van 150PK ??
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: intercooler plaatsen

Bericht door stijnh »

het mag een tuningsintercooler zijn maar ik was niet op de hoogte in hoeverre dat moglijk is
waar is dat te verkrijgen?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: intercooler plaatsen

Bericht door olle griese »

Tvier schreef:
olle griese schreef:
robertTREBOR schreef:lijkt mij sterk dat simpel door alleen het plaatsen van een intercooler
een 88 pk naar 103 pk gaat. :bonk
Wie zegt dat dan? :muur :muur

Maar als ik nu eens zeg dat je met een IC wel 50 pk winst kan boeken??????
Krijg je dat ook als je een IC van een 102PK verwisseld met eentje van 150PK ??
Nee!
Ik denk dat dat heel weinig verschil maakt, alleen die van een 150 pk zit op een gunstiger plaats.
Als je op de motorkap een luchthappertje maakt van de 102pk versie haal je daar meer uit als de 150 pk versie op de originele plaats
Laatst gewijzigd door olle griese op 11 mei 2008, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: intercooler plaatsen

Bericht door kakanox »

Tvier schreef:
olle griese schreef: Maar als ik nu eens zeg dat je met een IC wel 50 pk winst kan boeken??????
Krijg je dat ook als je een IC van een 102PK verwisseld met eentje van 150PK ??
Als ik me niet vergis moet de 151 pk TDI iets van 250 mbar meer druk leveren dan de 102 pk. Geregeld door de ECU, dus dat verschil zit 'm láng niet alleen in de intercooler :knipoog

Wél zal de intercooler van de 151 pk de inlaatluchttemperatuur een stuk lager krijgen. Intercoolers zorgen er namelijk voor dat je meer turbodruk toe kan passen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: intercooler plaatsen

Bericht door kakanox »

stijnh schreef:het mag een tuningsintercooler zijn maar ik was niet op de hoogte in hoeverre dat moglijk is
waar is dat te verkrijgen?
Probeer marktplaats.nl eens. Zorg wel voor goeie slangen, er is niks irritanter dan een turbomotor waarbij je telkens de slangklemmen opnieuw aan moet draaien.
Afbeelding
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Tvier »

kakanox schreef:
Tvier schreef:
olle griese schreef: Maar als ik nu eens zeg dat je met een IC wel 50 pk winst kan boeken??????
Krijg je dat ook als je een IC van een 102PK verwisseld met eentje van 150PK ??
Als ik me niet vergis moet de 151 pk TDI iets van 250 mbar meer druk leveren dan de 102 pk. Geregeld door de ECU, dus dat verschil zit 'm láng niet alleen in de intercooler :knipoog
Ik vroeg het namelijk omdat m'n bussie getuned wordt naar 130PK volgende week, ik dacht dat het misschien beter zou zijn.
Het EGR plaatje doe ik dan ook gelijk maar voor de EPS uitlaat moet ik weer even sparen..
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: intercooler plaatsen

Bericht door kakanox »

Waarmee wordt je busje getuned? Als het een maatwerkchip is zou ik een anders geplaatste of grotere intercooler zeker overwegen.

Ik weet niet hoeveel overcapaciteit er in de turbocompressor van de 2.5 TDI zit (heeft de 151 pk bijvoorbeeld dezelfde compressor?), maar als er nog voldoende overcapaciteit is kan je - juist door die anders geplaatste intercooler - misschien nog een stukje verder gaan.

Gok er echter op dat de beperking hem in de compressor zit.

Overigens zou ik - met name in het geval van een maatwerkchip - éérst de uitlaat plaatsen en dán pas de software aan laten passen, aangezien aanpassingen aan vooral cilinderkop, uitlaat en inlaat best wel een heftige uitwerking kunnen hebben op de inspuithoeveelheid en het inspuitmoment.
Als het maatwerk is zou je 'm dan dus nog wat fijner af kunnen stellen, mocht het gewoon een bijv. Superchip zijn, dan maakt het niet zoveel uit.

In beide gevallen zal je merken dat na het plaatsen van de EPS uitlaat de auto wat vloeiender is en bij lagere toerentallen al "los" is (en dus turbodruk heeft).
Tenminste, ik ga er vanuit dat ze voor minder tegendruk gaan zorgen :D

Was er bij mijn eigen lowbudgetproject van plan om er gewoon een stuk dikke rechte pijp met een absortiedemper aan te hangen :gekte
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

stijnh schreef:hallo
ik ben van plan een intercooler te plaatsen op een t4 2.5tdi 88pk
weet iemand of dat nieuw te bestellen is en voor welke prijs?

ik heb er op marktplaats ook gezien maar ik zou graag weten wat het prijsverschil is met een nieuwe

groeten
stijn
@ Stijn,
kijk hier maar eens:http://people.zeelandnet.nl/diape/html/tuningmo2.htm
Daarin staan alle nummers die je nodig hebt en ook de prijs vermeld..

Stuur me anders eens een mailtje :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: intercooler plaatsen

Bericht door René »

kakanox schreef: De reden dat je geen foutmeldingen gaat krijgen is het feit dat de 2.5 TDI (en zo nog veel meer TDI's) geen luchttemperatuurmeter heeft maar een luchtmassameter. De luchtmassa zal licht stijgen, maar je motor zal hooguit denken dat je naar Siberië verhuisd bent :jump
Je maakt een fout, er zit wel degelijk een temp sensor in je inlaat traject. Kan een gecombineerde zijn of een aparte.

En of een 102 pk met met luchthapper in motorkap meer koelt dan een 150 pk weet ik zo niet, deze zit voor de radiateur geplaatst en vangt dus optimaal rijwind en zal dus maximaal koelen. Tevens is hij wel drie keer zo groot.
Is alleen jammer dat er (bij airco/climate control) dat er weer een koeler voor zit.

René
Plaats reactie