Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

vragen over de T4
Plaats reactie
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door Die Bruine »

Ja ik heb goed gezocht, en volgens mij ook wel elk topic gevonden. Des te groter mijn verwarring :nuts . Ik heb een AHY motor 151pk. Start met witte rook, verder geen olie, absurd brandstof of koelvloeistof verbruik. Als ik met VAG-COM de waardes uitlees krijg ik voor de pomptiming om en nabij de 53-58 terug. Maarrrrr.... Als ik volgens de site van GS dan de grafiek probeer op te bouwen daalt de waarde naar een stabiele 29/30. Mijn timing staat dus ver onder de blauwe lijn, tegen de rode aan. En niet op de groene zoals op de site wordt aanbevolen. Van de vele topics hier word ik ook niet wijzer. Mijn timing staat namelijk goed, denk ik... Rond de 55. Maar als de motor (goed op temperatuur!) terug naar basic settings wordt gezet en de grafiek wordt opgebouwd zit ik dus op de 29/30. Nogmaals, op de witte rook na bij het starten en het vermoeden van mijn "neus" wijst niets er op dat er een probleem is. Ik loop gewoon alles na en wil toch zeker zijn van een bus die goed in orde is...
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door carl »

na mijn inzien van je witte rook heb ik ook beetje blauw is hier ook een keer over gehad, maar het was oke geen zorgen dus voor je koppaking, als je dat dacht.

over je Pomptiming weet ik niet.

groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door René »

Volgens de geleerde zou de pomptiming op ca 57-58 moeten staan. Bij mij staat ie nu op 61.
Bij Berrie stond die hier op en hebben we ietsje teruggezet 57-58 omdat hij een probleem heeft bij koude start ( onder vriespunt bij - 20 en nog steeds)
Het terug zetten (iets later inspuiten) heeft helaas niet geholpen.

Volgens de dealer staat ie nu iets te laat, dus ga er even van uit dat rond de 60 goed zou moeten zijn.
Welke grafiek gebruik je en welk motortype kies je, want zowel de AXG als de AHY staan niet in de lijst avn motoren in VagCom.

René
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door Die Bruine »

Ik ben ze gewoon allemaal afgelopen. Ik ga er dan ook van uit dat AHU ook wel werkt. De waardes die jij opgeeft, zijn die uit de grafiek of uit de tabel? Want zoals gezegd, in de tabel krijg ik rond de 55. Maar zodra de motor is basic setting draait, zakt de timing terug naar 30. Hebben ACV eigenaren hier ook last van dat de timing met een 20 zakt na het klikken op "basic settings"?
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door René »

Je moet die hebben van een ACV en dan die grafiek.

ACV MSA15 vanaf 99
ACV MSA12 tot 99

Dat hij in basic settings terugvalt naar een andere waarde is niet goed. Wat geeft storing uitlezen aan?? Dan moet je ergens volens mij wel een foutmelding hebben of zo.

René
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door Die Bruine »

Nope,

Ik heb het net echt nog 10x geprobeerd. Zodra ik op basic settings klik begint de motor anders te lopen, ik krijg een piep uit het dashboard en mijn gloeispiraal lampje knippert. Elke keer zakt de timing van 55 naar 29/30. Ik heb alle types aangegeven. Alleen bij 1Z, AHU en AEY krijg ik een waarde uitgelezen en die is ook elke keer weer 29/30, net boven rood. Ik heb het ook rijdend geprobeerd, die timing blijft tussen de 55-58. Ook rijdend op basic setting geklikt en toen zakte het wederom naar 29/30. Ik heb geen gas gegeven, netjes 40km/h op cruisecontrol. Maar je hoort de motor dan ook wel wat lager draaien.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door richie »

Als je op basic settings klikt gaat de motor anders draaien. Dat is duidelijk te horen.

De computer stuurt de motor aan met vaste waardes, die een referentie zijn voor de timing bij stationair toerental.

Het is overigens niet de bedoeling om te rijden als de motor in basis setting is geschakeld.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe je aan de timing waarde komt voordat je basic settings inschakeld en daarna de grafiek opvraagt.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door René »

In princiepe mag je niet rijden met deze functie ingeschakeld. (basic settings)
Waarom valt ie terug?? Vindt ik een vreemde zaak.
Dat het gloeispiraal gaat knipperen met piep klopt, de ECU krijgt immers geen waardes meer binnen en ziet dit als foutmelding.
Is je auto gechipt?? Misschien dat hier in iets te verklaren valt.
In welk meetwaarde blok zit je?

René
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door Die Bruine »

Heren,

Ik lees uit Group 000 en dan blok 2. Vanmiddag ga ik de torsiestaaf doorzagen en vervangen, dan maak ik ook meteen wel screenshots van de schermen. De bus is nog niet gechipt. Dat zou ik eigenlijk wel moeten laten doen, kunnen ze het meteen nakijken. Maar dat wil eigenlijk pas doen als ik er een andere uitlaat op heb zitten. En dat is een prijzige eerste stap om de tweede te kunnen zetten :knipoog . Maar vanavond zal ik wel een foto/screenshot/filmpje posten...
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door René »

Uitleesblokken is goed.
we wachten af.

René
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door Die Bruine »

Hier het plaatje voor "basic settings":

Afbeelding

En het filmpje, hier zie en hoor je het zakken van 55/58 naar 29/30:

http://bhattoe.net/t4/WJW/vagcom.wmv
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door René »

Ik vind dit heel vreemd, en je doet alles goed, dus daar ligt het niet aan. Lijkt wel of er iets niet goed gaat in de data overdracht op het moment dat je de gegevens op de laptop gaat laten zien ipv naar de computer.

Ik zal eens links en rechts informeren naar dit fenomeen, vindt dit wel een leuk (voor jouw niet natuurlijk) om eens in te duiken.

Rene
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door richie »

Volgens mij is het volgende aan de hand:

Bij het uitlezen van groep 000 klik je op "go" en je krijgt de 9 velden. In veld 2 lees je 55 af als aarde voor de timing. De motor draait nog niet in basic setting!

Vervolgens klik je op basic setting en op TDI. Nu zie je de grafiek en lees je de waarde af. Dit is de juiste waarde.

Zoals eerder bericht schakel je de motor in basic settings als referentie. De hierbij gebruikte waardes zijn niet geschikt en bedoeld om mee te rijden, alleen voor het bepalen van het inspuitmoment. B.v is de inspuitvervroeging uitgeschakeld.

Heb ik het fout, dan leer ik daar graag van.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door René »

Heb net de expert gesproken met TDI kennis.

De brandstofpomp staat mechanisch aan de late kant (is niet echt iets om je direct zorgen over te maken, je zit tegen de onderste grens waarde aan.)
De brandstofpomp kan zich onder de normale omstandigheden elektrisch nog bijstellen naar een andere waarde.
Doordat je op basic settings klikt krijgt de computer geen gegevens meer terug en blijft dan draaien op de mechanische afstelling van de pomp.

Oplossing is dus je pomp mechanisch op tijd laten zetten. Dan blijven de gegevens wel correct.

Goh, zelf ook weer wat geleerd. :nuts

René
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Pomptiming vraag nr 23442324 (AHY)

Bericht door Die Bruine »

Heren bedankt,

Dit zou toch wel kunnen verklaren waarom het tijdens het starten niet altijd goed ruikt, dan is er nog niets gecorrigeerd. Ik ga even verder het forum doorspitten hoe ik die riem moet afstellen. Ik heb toch liever dat deze iets meer richting "normaal" zit. Dan heeft de electronica meer speelruimte mocht het weer eens niet goed zijn.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Plaats reactie