Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

vragen over de T4
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door franklin44 »

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe dat zit met die motornummers.
is er bv op een andere manier te achterhalen welk type motor in de bus zit.

In februari heb ik bij een NL bovag bedrijf een bus aangeschaft, zelf uitgezocht op internet, bedrijf deed aankoop keuring en verzord vervoer import etc..
Wat ik uitgezocht had was een mooie caravelle 7 persoons met weinig KM.
Wat bleek bij inbouw dak, nog voor de import keuring dat het een omgebouwd bedrijfsbusje was.
Heel vakkundig gedaan maar toch, het was oorspronkelijk een 4 cyl en nu was het een 5 cylinder klima, eps etc..
Stond ook allemaal netjes op het duitse kenteken, bleek ook bij de opemerkingen te staan dat er een nieuwe motor, assen etc ingebouwd was.
Helaas was dit bij de aanschaf door de garage over het hoofd gezien.
Bus is verder netjes maar door deze historie natuurlijk mider waard dan ik ervoor betaald heb.

de echte problemen beginnen echter pas bij de RDW, de bus wordt geselecteerd voor een identiteitsonderzoek.
uit dit onderzoek blijkt dat het chassisnummer wel klopt, maar dat het motor nummer is verwijderd en een ander motor nummer is ingeslagen.
Om deze reden wordt de auto niet goed gekeurd.
Reden, doordat het motor nummer veranderd is, is niet te achterhalen of de moter die er in zit daadwerkelijk een ACV motor is, zoasl vermeld op het kenteken.

Na veel gebel heb ik alle papieren in duitsland kunnen achterhalen, inlc een uitgebreid keuringsrapport van de DEKRA waarin staat dat de auto is gekeurd wegens omvangrijke aanpassingen.

De meeste mensen die ik spreek incl de TUV Nord zeggen mij als de papieren echt zijn dan moet dit gewoon geaccepteerd worden.

Helaas denkt de RDW hier anders over en eist dat de motor vervangen wordt, anders geen goedkeuring.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe dat zit met die motornummers.
is er bv op een andere manier te achterhalen welk type motor het is.
Ik wacht nu al 3 maanden op mijn bus en dat begint vervelend te worden.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door Egbert&Manon »

Dit is zwaar balen voor je :gif
De kans is aanwezig dat je een omgekatte bus hebt aangeschaft.
Daarom is er een onderzoek ingesteld.
Stel: je koopt een (defecte) ACV motor van een autodemontagebedrijf/sloperij en plaatst dat (motordeel met) serienummer op je huidige blok.
Is daarmee het probleem opgelost?

Succes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door franklin44 »

Dat klopt de bus is omgekat, het was een 4 cyl bestel en voor de ombouw is een caravelle uit 2003 gebruikt.
Hierbij is echt alles omgezet, achteras interieur klimate control etc.. de donor bus uit 2003 had 70.000 op te teller.
op zich is dit alles heel netjes gedaan. en inderdaad een acv motor inbouwen lost het probleem op maar dit is een behoorlijke kosten post waarbij je eigenlijk een goede motor vervangt. het gaat namelijk om de type aanduiding op het Motorblok.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door Wim T4 935 »

Volgens mij ben je op de verkeerde weg. Je hebt iets gekocht met daarbij een aantal afspraken die naar ik aanneem contractueel zijn vastgelegd. De verkopende partij kan of wil niet aan zijn verplichtingen voldoen en logische weg is dan ontbinding van het contract.

En dan op zoek naar wel een eerlijke/goede T4.

Succes.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door Multivan Generation »

de motorcode staat toch ook op de motor zelf? :nuts
Kwestie van even kijken...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4power
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2008, 19:26

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door T4power »

Multivan Generation schreef:de motorcode staat toch ook op de motor zelf? :nuts
Kwestie van even kijken...

uit dit onderzoek blijkt dat het chassisnummer wel klopt, maar dat het motor nummer is verwijderd en een ander motor nummer is ingeslagen.
Om deze reden wordt de auto niet goed gekeurd.
Reden, doordat het motor nummer veranderd is, is niet te achterhalen of de moter die er in zit daadwerkelijk een ACV motor is, zoasl vermeld op het kenteken :muur
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door franklin44 »

klopt ik zou het contract kunnen ontbinden en mijn geld terugvorderen, dit is wel een behoorlijk juridisch gesteggel ik heb al een groot deel betaald.

inmiddels heb ik de Dekra in duitsland gebeld, mijn VW duits is al aardig bijgespijkerd...
daar werd mij door de keurmeester verteld dat de alles gecontroleerd was ook de motorcode en type aanduiding.
de auto zou omgebouw zijn m.b.v. een schade auto.
De keuring was grondig bv. ook as lasten en laadvermogen zijn aangepast vanwege de wijziging.
Snappen in duitslan ook niet wat nou het probleem is.

punt blijkt dat iemand bij de RDW dit moet accepteren...
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door kakanox »

Probeer alles op schrift te krijgen wat men in Duitsland zegt. Dan in NL met die brief naar de RDW, klopt het niet? Zoek het dan zelf maar uit met Duitsland.
Andere weg is proberen een factuur los te peuteren voor een losse ACV motor. Vermelden dat je die als gevolg daarop zelf ingebouwd hebt en als het goed is ben je klaar.

Tenminste, een AX keuren met een factuur van een 1.6 motor is weleens gelukt, inhoud is uitgeliterd en toen was het prima.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door Multivan Generation »

T4power schreef:
Multivan Generation schreef:de motorcode staat toch ook op de motor zelf? :nuts
Kwestie van even kijken...

uit dit onderzoek blijkt dat het chassisnummer wel klopt, maar dat het motor nummer is verwijderd en een ander motor nummer is ingeslagen.
Om deze reden wordt de auto niet goed gekeurd.
Reden, doordat het motor nummer veranderd is, is niet te achterhalen of de moter die er in zit daadwerkelijk een ACV motor is, zoasl vermeld op het kenteken :muur
Op iedere motor staat de motorcode ingeslagen, evenals het motornummer.
Dat het motornummer misschien niet klopt, okee dan.

Maar als de motorcode klopt, dan klopt het toch met de papieren,
waarin staat dat de motorcode ACV is?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door franklin44 »

even voor de duidelijkheid de letterlijke melding van het RDW

De identiteit van het voertuig blijft discutabel. Er is zoveel aan
> gesleuteld en geplaatwerkt dat het nauwelijks is na te gaan wat er met de
> oorspronkelijke 98'er auto gebeurd is.
> Het motoridentificatienummer is opzettelijk verwijderd en valselijk
> voorzien van ander typenummer. V.w.b de identiteit van de carrosserie
> krijgt de VW het voordeel van de twijfel maar het feit dat de motor niet
> te identificeren is is niet acceptabel.
> Hierdoor is n.l niet na te gaan om welk excact type het gaat en of de
> herkomst ervan in orde is. De motor zal dus vervangen moeten worden door
> een te identificeren exemplaar.
> Voor inhoudelijke informatie contact opnemen met keuringsstation""

De rdw had alleen de fahrzeugbrief op moment van keuring.
inmiddels heb ik de complete doopceel toegelicht waarin in iedergeval onomstotelijk het chasisnummer van correcte herkomst is.

Wat mij verteld is door een duits motoren revisie bedrijf is dat bij revisie, ingeval van ruilmotor, het nummer van de gereviseerde motor verwijdert wordt en in plaats daarvan het nummer van de motor die vervangen wordt ingeslagen, je behoudt in dit geval dus altijd je oorspronkelijke motor nummer.

Als je een revisie motor koopr b.v. via ebay staan ook meestal meerdere nummers vermeld bv ACV AHY AJT AXG AUF AYC, wat motor betreft allemaal hetzelfde, de opbouw bepaald bv PK, en merk want dit type motor is ook in een Volvo toegepast.

Ik weet dus eigenlijk niet wat waar nou precies staat ingeslagen maar als dit verhaal klopt wordt het type nummer mischien helemaal niet ingeslagen.
de Dekra melde mij echter dat het slecht leesbaar rechtsvoor apart vermeld is op het motorblok als me duits klopt in een soort braille.

Ik heb nu de Dekra (concurent van TUV) gevraagd een brief te schrijven naar de RDW, word vervolgd.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door Christoffel »

Heb je wel eens gedacht aan je motorregelapparaat.

Bij alle modellen vanaf 2000 is in het motorregelapparaat onderdeelnummer, hardware en software nummer als het Chassisnummer en immo nummer beschikbaar.

Aangezien motor type puur bepaald wordt door motorregelapparaat met bijbehorende pomp, verstuivers en turbo kun je misschien op deze manier aantonen dat het om een ACV gaat.

Is maar een idee.

Succes met het geheel.

Chris
Afbeelding
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door franklin44 »

Ik had daar inderdaad niet aangedacht, de RDW wel deze is even snel naar de vw garage gereden.
Wat ik begrepen had waren er veel foutcodes en klopte het chassisnr met de auto.
dit betekend of iemand die heel hndig is met computers, of er is een nieuwe motormanagement ingezet en dan is het mogelijk eenmalig het chassis nummer in te geven.
Kan ook zijn dat ze e.e.a. niet gedetaileerd uitgelezen hebben, moest tenslotte even tussendoor.

PS wat is een IMMO nummer
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door Reimocamper »

Tjonge wat een toestand zeg! :nuts Ik hoop voor je dat je eruit komt met de RDW
Voor mijn eigen bus ben ik ook nog op zoek naar een gereviseerde motor, kan ik daar nou dezelfde ellende mee verwachten als ik een motor uit Duitsland haal?
Of heeft iemand nog tips/adressen voor een goede gebruikte motor of een revisiebedrijf? Uiteraard niet te duur. :ikrij

groeten,
Henk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door Multivan Generation »

die tip van het aantonen met behulp van de motorcomputer is wel een goede :toppie
Daar had ik nog niet aan gedacht :lach

Maar ja een motorregelapparaat van een 102 pk kun je ook gebruiken voor een 150 pk,
weliswaar met andere settings, maar toch..
alleen valt dat in de software wel te lezen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: Import perikelen vanwege ontbreken motor type code

Bericht door franklin44 »

Wat ik begrepen heb is als je eenmaal een nederlands kenteken hebt kijkt niemand er meer naar.
bij de APK is mij verteld wordt niet het motornummer gecontroleerd.
voor de zekerheid kun je altijd een brief vragen aan het revisie bedrijf waarin staat welke motor er ingenomen is en welke geplaatst.
op ebay.de staan er velen van 1800 tot 4000. Mocht ik gedwongen worden een andere motor in te bouwen dan heb ik er dus een over e.e.a. afhankelijk van de kosten als je geen oude motor inruild.

Voor wat beterft de computer uitlezen, dit heeft bij de RDW dus geen resultaat opgeleverd.
Maar het kan zijn dat dit onwetendheid is, er zijn immers nog al wat verschillende codes.
Plaats reactie