Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bandenspanningsvraagjuh
- guust-flater
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
- Locatie: spijkenisse
bandenspanningsvraagjuh
Ik heb mijn orginele velgen met bandenmaat 195/70/15 vervangen door 150pk caravelle velgen met 205/65/16 banden. Moet ik nu de bandenspanning aanhouden die in de deurstijl staat of veranderd deze?
Re: bandenspanningsvraagjuh
ik rij met 215/60/16 en heb er 3.4 bar in rond om is niet te hard en niet te zacht voor mijn bus.
meschien voor jou 2.7 of 3.0 bar beter.
Groet
Carl
meschien voor jou 2.7 of 3.0 bar beter.
Groet
Carl
- Multivan Generation
- Berichten: 33773
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bandenspanningsvraagjuh
De bandenmaat verandert, dus verandert ook de spanning..guust-flater schreef:Ik heb mijn orginele velgen met bandenmaat 195/70/15 vervangen door 150pk caravelle velgen met 205/65/16 banden. Moet ik nu de bandenspanning aanhouden die in de deurstijl staat of veranderd deze?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: bandenspanningsvraagjuh
Ik kan een nieuw topic openen maar ik hoop dat het zo ook mag.
Ik heb een T4 automaat 2,5 benzine en ik ga over 3 weken vol geladen naar Zweden.
Wat voor bandenspanning moet ik aanhouden ?
Mvg
Nol
Ik heb een T4 automaat 2,5 benzine en ik ga over 3 weken vol geladen naar Zweden.
Wat voor bandenspanning moet ik aanhouden ?
Mvg
Nol
- guust-flater
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
- Locatie: spijkenisse
Re: bandenspanningsvraagjuh
Heeft iemand de officiele gegevens (uit instructieboekje, deurstijl of i.d.) van een t4 caravelle of een t5 met de bandenmaat 205/65/16?
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Re: bandenspanningsvraagjuh
heb even een foto gemaakt ,hopelijk ben je hierme geholpen
groetjes black caravelle 111kW
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: bandenspanningsvraagjuh
Een T5 is een andere auto met andere gewichten, kun je dus niet zomaar als referentie gebruiken.guust-flater schreef:Heeft iemand de officiele gegevens (uit instructieboekje, deurstijl of i.d.) van een t4 caravelle of een t5 met de bandenmaat 205/65/16?
De genoemde bandenmaat is groter dan de "originele" bandenmaten (205/60 R16 is namelijk de juiste maat) daarom zul je daar waarschijnlijk ook geen drukopgave voor vinden.
Ik denk dat je een heel end in de goede richting zit als je de druk voor 205/60 R16 aanhoudt.
@zwedentransporter: welke bandenmaat heb je er onder? 195/70 R15?
dan kun je het op het plaatje dat bij jouw bus ergens geplakt zit... linker B-stijl als ik me niet vergis) kijken welke druk er voorgeschreven is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: bandenspanningsvraagjuh
Inderdaad, 195x70x15Roger B. schreef:@zwedentransporter: welke bandenmaat heb je er onder? 195/70 R15?
dan kun je het op het plaatje dat bij jouw bus ergens geplakt zit... linker B-stijl als ik me niet vergis) kijken welke druk er voorgeschreven is
Is de aangegeven druk goed bij volle bak en lange afstand ?
Rijden jullie daar ook gewoon op of verhogen jullie het iets ?
Mvg
Nol
Re: bandenspanningsvraagjuh
bij volle bak e.d. rondom een half bar erbij.
grtz.Harry
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- guust-flater
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
- Locatie: spijkenisse
Re: bandenspanningsvraagjuh
Bedankt voor de hulp, voor mijn oude 195 banden was de voorgeschreven druk hoger dan in het plaatje van de caravelle.
Blijkbaar gaat de druk dus naar beneden naarmate de band breder wordt. Vraag me alleen nog af of er veel verschil zit in de hoogte van de band en het verschil van 15 naar 16 inch. Als iemand dit weet?
Blijkbaar gaat de druk dus naar beneden naarmate de band breder wordt. Vraag me alleen nog af of er veel verschil zit in de hoogte van de band en het verschil van 15 naar 16 inch. Als iemand dit weet?
- ZwedenTransporter
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16
Re: bandenspanningsvraagjuh
Dank je wel Harry die indruk had ik ook maar ik wilde het even horen van ervaren T4 mensen.
Ik heb hem pas dus moet ik nog ervaring opdoen.
Mvg
Nol
Ik heb hem pas dus moet ik nog ervaring opdoen.
Mvg
Nol
- Multivan Generation
- Berichten: 33773
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bandenspanningsvraagjuh
inderdaadguust-flater schreef: Blijkbaar gaat de druk dus naar beneden naarmate de band breder wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: bandenspanningsvraagjuh
De juiste bandenspanning staat op de band. Vaak niet in bar maar in PSI. Deze waarde zul je ook op de meter vinden als je de banden op de juiste spanning zet. Let er op dat de banden koud (niet heet) zijn. Als de banden warm worden zet de warme lucht in de band uit en is de druk dus iets hoger. Als je de lucht gaat vervangen door stikstof dan heb je niet het probleem dat de banden harder worden door warmte. De banden gaan nu langer mee omdat de spanning altijd ok is
Hakuna Matata, Its a way of life.
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: bandenspanningsvraagjuh
black caravelle schreef:heb even een foto gemaakt ,hopelijk ben je hierme geholpen
Even een opmerking !!!!!!!
Dit is wel degelijk een typeplaatje van een T4, en niet van een T5 .
Hij is van een caravelle. Dus de aangegeven waarde's koppen wel met de bandenmaat.
Chris
Re: bandenspanningsvraagjuh
Ben ik nog een keer. De onderstaande info komt van http://www.bandenkiezer.nl
Wat zijn de consequenties van een te lage bandenspanning:
* Een bandenspanning die 0,2 bar te laag is, geeft 1% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 10%.
* Een bandenspanning die 0,4 bar te laag is, geeft 2% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 25%.
* Een bandenspanning die 0,6 bar te laag is, resulteert in een 4% hoger brandstofverbruik, terwijl de levensduur van de band afneemt met 45%.
Hoe moet u de bandenspanning controleren:
Bandenspanning bij voorkeur alleen bij koude banden controleren. Bij warme banden moet u de aanbevolen waarde met 0,3 bar verhogen. Vergeet in dit geval niet om zo snel mogelijk de spanning opnieuw te controleren bij koude banden.
Nu ik zelf weer,
Zoals je hierboven kunt zien maakt het nogal wat uit als je een halve bar hoger of lager zit dan aanbevolen. Ik ben dus ook van mening om je banden niet met een halve bar te verhogen als je zwaar bent. Ik ben zelf vrachtwagen chauffeur en de banden op mijn truck ook altijd de zelfde spanning. Bij 20ton of bij 50 ton lading is geen uitzondering.
Wat zijn de consequenties van een te lage bandenspanning:
* Een bandenspanning die 0,2 bar te laag is, geeft 1% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 10%.
* Een bandenspanning die 0,4 bar te laag is, geeft 2% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 25%.
* Een bandenspanning die 0,6 bar te laag is, resulteert in een 4% hoger brandstofverbruik, terwijl de levensduur van de band afneemt met 45%.
Hoe moet u de bandenspanning controleren:
Bandenspanning bij voorkeur alleen bij koude banden controleren. Bij warme banden moet u de aanbevolen waarde met 0,3 bar verhogen. Vergeet in dit geval niet om zo snel mogelijk de spanning opnieuw te controleren bij koude banden.
Nu ik zelf weer,
Zoals je hierboven kunt zien maakt het nogal wat uit als je een halve bar hoger of lager zit dan aanbevolen. Ik ben dus ook van mening om je banden niet met een halve bar te verhogen als je zwaar bent. Ik ben zelf vrachtwagen chauffeur en de banden op mijn truck ook altijd de zelfde spanning. Bij 20ton of bij 50 ton lading is geen uitzondering.
Hakuna Matata, Its a way of life.