Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Even voorstellen en gelijk een vraagje
Even voorstellen en gelijk een vraagje
Hallo allemaal,
Ik volg al een paar jaar met plezier ‘jullie’ site.
Na slechts 4 maanden personenauto te hebben gereden (beviel echt niet…), ben ik gelukkig toch weer de trotse bezitter van een T4. Ik ben nu weer in de spreekwoordelijke 7e hemel…..Wat een genot.
Omdat ik nu pas echt besef dat ik ook door het T4-virus ben geinfecteerd, wil ik me graag bij de club aansluiten, weetjewel….
We hebben nu een rode T4 uit 2000, 65KW, 150.000 Km gelopen, dakspoiler en LM velgen.
Zodra ik een paar foto’s heb, zal ik ze laten plaatsen in de fotogallerij.
Ik heb de EGR al dichtgemaakt en een katvervanger geplaatst. De LMM wil ik nog gaan overbruggen met een diode. Deze aanpassingen hadden bij mijn vorige T4 (75KW) ook een goed effect.
Later volgen nog evt de sidebars en wil ik de laadruimte gaan bekleden/isoleren. (Het is een enkele cabine zonder tussenschot)
Hoewel hij prima bevalt heb ik toch een klein probleempje en dus de eerste vraag aan jullie.
Na de koude start (start direct), rookt ie de eerste paar kilometer een grijs/blauwe rook. Is niet echt schokkend maar als het kan wil ik het wel graag verholpen hebben. Als ie warm is helemaal geen problemen. Hij rijdt verder prima.
Ik heb al gehoord dat het vaker voorkomt bij de blauwe I, maar ik zit zelf te denken aan b.v. de pomptiming (te laat), of evt een defecte gloeibougie .
Heeft iemand misschien nog een ander idee ? Alle suggesties zijn welkom.
groeten,
Wim.
Ik volg al een paar jaar met plezier ‘jullie’ site.
Na slechts 4 maanden personenauto te hebben gereden (beviel echt niet…), ben ik gelukkig toch weer de trotse bezitter van een T4. Ik ben nu weer in de spreekwoordelijke 7e hemel…..Wat een genot.
Omdat ik nu pas echt besef dat ik ook door het T4-virus ben geinfecteerd, wil ik me graag bij de club aansluiten, weetjewel….
We hebben nu een rode T4 uit 2000, 65KW, 150.000 Km gelopen, dakspoiler en LM velgen.
Zodra ik een paar foto’s heb, zal ik ze laten plaatsen in de fotogallerij.
Ik heb de EGR al dichtgemaakt en een katvervanger geplaatst. De LMM wil ik nog gaan overbruggen met een diode. Deze aanpassingen hadden bij mijn vorige T4 (75KW) ook een goed effect.
Later volgen nog evt de sidebars en wil ik de laadruimte gaan bekleden/isoleren. (Het is een enkele cabine zonder tussenschot)
Hoewel hij prima bevalt heb ik toch een klein probleempje en dus de eerste vraag aan jullie.
Na de koude start (start direct), rookt ie de eerste paar kilometer een grijs/blauwe rook. Is niet echt schokkend maar als het kan wil ik het wel graag verholpen hebben. Als ie warm is helemaal geen problemen. Hij rijdt verder prima.
Ik heb al gehoord dat het vaker voorkomt bij de blauwe I, maar ik zit zelf te denken aan b.v. de pomptiming (te laat), of evt een defecte gloeibougie .
Heeft iemand misschien nog een ander idee ? Alle suggesties zijn welkom.
groeten,
Wim.
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
Welkom !
Heb je bewust gekozen voor nu een 65 kw in plaats van een 75 kw motor ?
Ik kan je vraag niet beantwoorden, rijd met veel plezier een 75kw T4.
Heb je bewust gekozen voor nu een 65 kw in plaats van een 75 kw motor ?
Ik kan je vraag niet beantwoorden, rijd met veel plezier een 75kw T4.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
dat blauwige roken bij een 65 kw TDI is eigenlijk "normaal".
Ik heb dat ook al jaren..
Olieverbruik is er niet..
verstuivers ligt het mijnsinziens niet aan,
want ik had dat ook al na bijvoorbeeld 20.000 km
Grote verschil tussen de 65 en 75 kW zit hem in de software en de verstuivers,
zuigers, versnellingsbak.
Maar waardoor het veroorzaakt wordt, dat blauwige roken, dat vraag ik me ook al jaren af.
Tijdens een meeting eens een rijtje van 8 bussen stationair laten draaien, paar minuten, en je kon aan de uitlaatgassen achter de auto de 65 kW's er zo uithalen, ze hadden allemaal dat wat blauwige roken..
Dus maak je er niet druk om...
Ik heb dat ook al jaren..
Olieverbruik is er niet..
verstuivers ligt het mijnsinziens niet aan,
want ik had dat ook al na bijvoorbeeld 20.000 km
Grote verschil tussen de 65 en 75 kW zit hem in de software en de verstuivers,
zuigers, versnellingsbak.
Maar waardoor het veroorzaakt wordt, dat blauwige roken, dat vraag ik me ook al jaren af.
Tijdens een meeting eens een rijtje van 8 bussen stationair laten draaien, paar minuten, en je kon aan de uitlaatgassen achter de auto de 65 kW's er zo uithalen, ze hadden allemaal dat wat blauwige roken..
Dus maak je er niet druk om...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
Het verschil tussen de 88 pk en de 102/150 pk motor ligt in dit geval bij de verstuivers.
De 88 pk gebruikt als enige van de 5 cilinder TDI reeks een 2 traps verstuiver, dit voor een gelaagde verbranding.
Bij een koude motor slaat nu juist bij deze motor brandstof tegen de zuigerwand, wat dus niet verdampt en verbrandt.
Dit geeft het fenomeen van het toch iets grijs/blauw roken bij koude start en koude motor.
Chris
De 88 pk gebruikt als enige van de 5 cilinder TDI reeks een 2 traps verstuiver, dit voor een gelaagde verbranding.
Bij een koude motor slaat nu juist bij deze motor brandstof tegen de zuigerwand, wat dus niet verdampt en verbrandt.
Dit geeft het fenomeen van het toch iets grijs/blauw roken bij koude start en koude motor.
Chris
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
bedankt voor jullie reaktie.
Ik begrijp dat ik me dus geen zorgen hoef te maken. Kan ik alleen nog maar meer genieten van de bus...
Ik heb trouwens niet bewust gekozen voor de 65kw, Henk Peter. Het was al moeilijk genoeg om een goede te vinden binnen ons budget. En deze voldeed aan onze wensen, dus we hebben niet lang getwijfeld. Hij heeft netjes alle beurten gehad, met NAP. Moet dus nog wel even meekunnen, hoop ik.
groeten,
Wim.
Ik begrijp dat ik me dus geen zorgen hoef te maken. Kan ik alleen nog maar meer genieten van de bus...
Ik heb trouwens niet bewust gekozen voor de 65kw, Henk Peter. Het was al moeilijk genoeg om een goede te vinden binnen ons budget. En deze voldeed aan onze wensen, dus we hebben niet lang getwijfeld. Hij heeft netjes alle beurten gehad, met NAP. Moet dus nog wel even meekunnen, hoop ik.
groeten,
Wim.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
waarom heeft een 65 kW als enige een getrapte verstuiving,
en wat is daar het voordeel van?
Nadeel?
en wat is daar het voordeel van?
Nadeel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
Die moet zeker nog een tijd meekunnen, en voor een relatief beperkte kostenlijst kun je er nog vrij veel extra vermogen uithalen richting 102PK.
Peter (Multivan Generation) heeft ook een 88pk, maar die levert echt wel meer waardoor ie door de kortere versnellingen sneller zal zijn dan een 102pk.
Peter (Multivan Generation) heeft ook een 88pk, maar die levert echt wel meer waardoor ie door de kortere versnellingen sneller zal zijn dan een 102pk.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
Om heel eerlijk te zijn, geen flauw idee.
Ben er zelf bij toeval achter gekomen.
Een slechtlopende AJT motor verstuivers van en AVC erin gezet ter controle.
Resulteerde in een nog slechter lopende motor , en gasopname niet soepel en nog slechter trekken.
Bij de Boschdienst toen de verstuivers laten testen, deze zaten nog binnen de tolerantie, navraag heeft mij toen geleerd dat AJT een tweetraps verstuiver heeft, en ACV en AHY/AXG een enkel werkende.
Dat verklaarde ook mijn bevinding met de wissel van de verstuivers met die van een ACV.
Chris
Ben er zelf bij toeval achter gekomen.
Een slechtlopende AJT motor verstuivers van en AVC erin gezet ter controle.
Resulteerde in een nog slechter lopende motor , en gasopname niet soepel en nog slechter trekken.
Bij de Boschdienst toen de verstuivers laten testen, deze zaten nog binnen de tolerantie, navraag heeft mij toen geleerd dat AJT een tweetraps verstuiver heeft, en ACV en AHY/AXG een enkel werkende.
Dat verklaarde ook mijn bevinding met de wissel van de verstuivers met die van een ACV.
Chris
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
mmm vreemd verhaal,
mij is ter ore gekomen dat verstuivers van een 102 pk in een 88 pk TDI,
dat het voordelen zou kunnen hebben.
Om dezelfde brandstof hoeveelheid in te spuiten is een kortere tijd nodig.
Hierdoor kan er in dezelfde tijd meer brandstof naar binnen.
Ook hoor je bij een 102 pk eigenlijk nooit iets over de verstuivernaald hoogte sensor, en bij de 88 pk wel..
Kunnen ze bij een Boschdienst de 2 traps verstuivers ultrasoon reinigen en eventueel qua openingsdruk iets verhogen?
Iets hogere druk is iets fijnere verstuiving en dus betere verbranding?
Of wordt het dan een te technisch verhaal?
mij is ter ore gekomen dat verstuivers van een 102 pk in een 88 pk TDI,
dat het voordelen zou kunnen hebben.
Om dezelfde brandstof hoeveelheid in te spuiten is een kortere tijd nodig.
Hierdoor kan er in dezelfde tijd meer brandstof naar binnen.
Ook hoor je bij een 102 pk eigenlijk nooit iets over de verstuivernaald hoogte sensor, en bij de 88 pk wel..
Kunnen ze bij een Boschdienst de 2 traps verstuivers ultrasoon reinigen en eventueel qua openingsdruk iets verhogen?
Iets hogere druk is iets fijnere verstuiving en dus betere verbranding?
Of wordt het dan een te technisch verhaal?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
Dag Allemaal,
het blauw/grijs roken houd mij ook al een tijdje bezig en ik vindt het helemaal niet erg als het allemaal wat technischer wordt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit kan ontstaan.
Ik las over ultrasoon reinigen en de druk iets verhogen, nou dat is nu net wat ik na mijn vakantie wil laten doen. Via via kom ik bij een diesel specialist die bij mijn auto de verstuivers en de pomp gaat testen. Toen ik de auto net had, kwam dit niet voor en bij zo'n 80.000km is het ontstaan.
Laatst de timing statisch en dynamisch heel zorgvullig gecontroleerd en afgesteld, maar hij blijft het doen. Als je bv de caravan achter de auto hebt en in de lage toeren de camping af rijdt, komt er een beste pluim uit als er vermogen geleverd moet worden. Dit bij het het wegtrekken in het verkeer. Dit duurt totdat de motor op bedrijftemperatuur is en dan is er niets meer te zien.
Als de verstuivers eruit zijn en gecontroleerd, laat ik wel horen wat het resultaat is, oke?
Groeten Rick
het blauw/grijs roken houd mij ook al een tijdje bezig en ik vindt het helemaal niet erg als het allemaal wat technischer wordt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit kan ontstaan.
Ik las over ultrasoon reinigen en de druk iets verhogen, nou dat is nu net wat ik na mijn vakantie wil laten doen. Via via kom ik bij een diesel specialist die bij mijn auto de verstuivers en de pomp gaat testen. Toen ik de auto net had, kwam dit niet voor en bij zo'n 80.000km is het ontstaan.
Laatst de timing statisch en dynamisch heel zorgvullig gecontroleerd en afgesteld, maar hij blijft het doen. Als je bv de caravan achter de auto hebt en in de lage toeren de camping af rijdt, komt er een beste pluim uit als er vermogen geleverd moet worden. Dit bij het het wegtrekken in het verkeer. Dit duurt totdat de motor op bedrijftemperatuur is en dan is er niets meer te zien.
Als de verstuivers eruit zijn en gecontroleerd, laat ik wel horen wat het resultaat is, oke?
Groeten Rick
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Even voorstellen en gelijk een vraagje
Mij is gegeven informatie ook maar ter oren gekomen.
Wel weet ik dat als je 150 pk verstuivers in een ACV stopt, het vermogen en trekkracht aanzienlijk voelbaar omhoog gaat.
De stap van ACV verstuivers naar AJT motor ging bij mij juist tegenovergesteld.
Nu is misschien de rede dat de naaldbewegingssensor bij een 88 pk meer problemen geeft omdat het een tweetrapsverstuiver is.
Over het verhogen van je inspuitdruk het volgende.
In mijn ogen bereik je daar precies het tegenovergestelde mee. Hogere openingsdruk betekent dat de verstuiver later opengaat, omdat eerst de openingsdruk gehaald moet worden. Dus er wordt minder ingespoten. De duur van inspuiten wordt door de pomp bepaald.
Wil je meer inspuiten zul je de druk juist iets naar beneden moeten halen.
Op je vraag of verstuivers ultrasoon gereinigd kunnen worden moet ik je het antwoord verschuldigd blijven.
Chris
Wel weet ik dat als je 150 pk verstuivers in een ACV stopt, het vermogen en trekkracht aanzienlijk voelbaar omhoog gaat.
De stap van ACV verstuivers naar AJT motor ging bij mij juist tegenovergesteld.
Nu is misschien de rede dat de naaldbewegingssensor bij een 88 pk meer problemen geeft omdat het een tweetrapsverstuiver is.
Over het verhogen van je inspuitdruk het volgende.
In mijn ogen bereik je daar precies het tegenovergestelde mee. Hogere openingsdruk betekent dat de verstuiver later opengaat, omdat eerst de openingsdruk gehaald moet worden. Dus er wordt minder ingespoten. De duur van inspuiten wordt door de pomp bepaald.
Wil je meer inspuiten zul je de druk juist iets naar beneden moeten halen.
Op je vraag of verstuivers ultrasoon gereinigd kunnen worden moet ik je het antwoord verschuldigd blijven.
Chris