Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Twijfel over nieuwe banden of toch...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
meerman
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mei 2008, 16:36

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door meerman »

ik heb onder mijn caravelle 235/55/17 teller heeft totaal geen afwijking meer en rijd als een zonnetje.
maar ist nie zo dat de caravelle zachter afgeveerd is?
gr michel :jump
K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door Multivan Generation »

ja dat klopt,
een caravelle is zachter afgeveerd,
de initiële invering is iets softer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door Ron---63--- »

Voldoen jullie met deze banden wel aan het loadindex?
Want bij mijn huidige bus is de vooraslast 1460 kg, dus index van minimaal 97 nodig maar van mn nieuwe bus is de vooraslast 1600 (!) kg dus dan heb je minimaal index 100 nodig. Als je dan 18 inch erop wil zetten (wat ik eigenlijk wil op mn caravelle) is de keus in banden wel heeeel erg magertjes in juiste indexbanden.

Kromme regel want je kunt natuurlijk ook lagere indexbanden erop zetten en dan voor de keuring andere velgen erop zetten met standaard banden maar ik moet er niet aan denken dat je onderweg een klapband krijgt richting vakantie met lage index banden.......
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ron---63--- schreef: Kromme regel want je kunt natuurlijk ook lagere indexbanden erop zetten en dan voor de keuring andere velgen erop zetten met standaard banden maar ik moet er niet aan denken dat je onderweg een klapband krijgt richting vakantie met lage index banden.......
en denk je dat je daar bij een verkeerscontrole niet op aangesproken/voor bekeurd kan worden dan?

de regel is dat je banden aan de loadindex hoger dan de max toelaatbare wiellast moeten voldoen, altijd, dus niet alleen tijdens de apk...
Ron---63--- schreef: Voldoen jullie met deze banden wel aan het loadindex?
Want bij mijn huidige bus is de vooraslast 1460 kg, dus index van minimaal 97 nodig maar van mn nieuwe bus is de vooraslast 1600 (!) kg dus dan heb je minimaal index 100 nodig. Als je dan 18 inch erop wil zetten (wat ik eigenlijk wil op mn caravelle) is de keus in banden wel heeeel erg magertjes in juiste indexbanden.
mijn aslast maximaal (voor en achter gelijk) 1230kg......maar banden met LI 91 (615 kg) mag ik ECHT niet monteren van de TUV (en dus de polizei) ik moet minimaal 50 kg boven de max. wieldruk monteren is mij verteld bij de TUV... ik neem aan dat precies de LI die je aslast net dekt in Nederland toch ook niet goed is?

met het oog op je vakantie-klapband-vrees.... de Load index (en snelheidsindex) die opgegeven is moet de band gedurende een (vrij korte) periode aankunnen, dus niet langdurig..............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:en denk je dat je daar bij een verkeerscontrole niet op aangesproken/voor bekeurd kan worden dan?

de regel is dat je banden aan de loadindex hoger dan de max toelaatbare wiellast moeten voldoen, altijd, dus niet alleen tijdens de apk...
Dat is inderdaad zo .
Maar moest iedereen zo nauwgezet de wet volgen , dan zou het allemaal nogal eentonig zijn hé , en zouden we allemaal standaard rondrijden . :knipoog

De kans op controle langs de baan bestaat inderdaad , ook hier in Belgie.
Ikzelf ben ook al aan de kant gezet door de Politie vanwege de wielen ( andere maat dan wat op de keuringspapieren staat) . Tja , ik lig er niet van wakker hoor.

Ik rijd wel altijd met banden die voldoende draagvermogen hebben . (Behalve af en toe voor een meeting durf ik dan wel eens wat anders monteren :knipoog )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door Roger B. (11)61 »

In duitsland is het heel strikt.... wat niet op je kentekenbewijs (fahrzeugbrief/schein) vermeld is is alleen legaal als je er een ABE (algemeine betriebs erlaubnis) bij hebt voor exact jouw auto.

In nederland mag officieel ook niets gewijzig aan een auto, maar nergens is beschreven hoe je auto er origineel uit ziet.... speling is daar dus een stuk groter om binnen de legaliteit te vallen.

Hoe het in België is weet ik niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:In duitsland is het heel strikt.... wat niet op je kentekenbewijs (fahrzeugbrief/schein) vermeld is is alleen legaal als je er een ABE (algemeine betriebs erlaubnis) bij hebt voor exact jouw auto.

In nederland mag officieel ook niets gewijzig aan een auto, maar nergens is beschreven hoe je auto er origineel uit ziet.... speling is daar dus een stuk groter om binnen de legaliteit te vallen.

Hoe het in België is weet ik niet.
In Belgie is het NOG strenger , voor een "lichte vracht" (grijs kenteken ? in nederland) ... Hier luidt het zo : voor een lichte vracht zijn geen wijzigingen toegestaan , tenzij door de constructeur zo vermeld in het gelijkvormigheidsattest. :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door dukerider »

Pascal-141 schreef:
Roger B. schreef:In duitsland is het heel strikt.... wat niet op je kentekenbewijs (fahrzeugbrief/schein) vermeld is is alleen legaal als je er een ABE (algemeine betriebs erlaubnis) bij hebt voor exact jouw auto.

In nederland mag officieel ook niets gewijzig aan een auto, maar nergens is beschreven hoe je auto er origineel uit ziet.... speling is daar dus een stuk groter om binnen de legaliteit te vallen.

Hoe het in België is weet ik niet.
In Belgie is het NOG strenger , voor een "lichte vracht" (grijs kenteken ? in nederland) ... Hier luidt het zo : voor een lichte vracht zijn geen wijzigingen toegestaan , tenzij door de constructeur zo vermeld in het gelijkvormigheidsattest. :muur
Zo is het inderdaad !
Maar ik ben toch door de keuring geraakt vorige maand met mijn ledachterlichten en ongeveer een cm of 8 verlaagd vooraan :bonk
Wel de ori velgen eronder, met de 17ers vondt ik het nogal link :knipoog
RON
Gebruikersavatar
meerman
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mei 2008, 16:36

Re: Twijfel over nieuwe banden of toch...

Bericht door meerman »

hallo,
ik heb zelf 17"velgen met 235/55 hankook ventus prime banden met een load index van 105.
rijd ff 100 x beter dan die originele troep mijn bus ging daarmee de kant op die hij wilde en ik speel nog wel graag de baas.
gr michel :gekte
K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
Plaats reactie