Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spannen riem stuurbekrachtiging

vragen over de T4
Plaats reactie
basbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2008, 12:29

Spannen riem stuurbekrachtiging

Bericht door basbiker »

Weet er iemand hoe de stuurbekrachtigingsriem moet worden gespannen? Moet het huis worden verdraaid of de tussenrol verplaatst?
Kan er bijna niet bij.
skoda t4
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2008, 11:06

Re: Spannen riem stuurbekrachtiging

Bericht door skoda t4 »

welk type motor heb je?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spannen riem stuurbekrachtiging

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik ken de 1,9 en 2,4 niet, maar bij de TDI kun je van onderaf bij de stuurpomp, de riem wordt gespannen met een automatische riemspanner die tussen motor en chassisbalk bijna klem zit ("achteraan" bovenaan het blok) Als je vindt dat die niet goed spant moet je hem vervangen (dacht iets van 80 euro dat het ding kost)

ik begreep dat (een of meer van) de andere motoren een aparte v-snaar voor de stuurpomp geplaatst is, wellicht dat je die van onderaf goed bereiken kunt, je moet dan wel de bak onder de motor even demonteren.

Auto vooraan op bokjes rijden /opkrikken en assteuntjes plaatsen
2 boutjes links en rechts bovenaan de bak losdraaien
2 moertjes achteraan losdraaien
de bak hangt nu bij de bumper aan een haakje
Wanneer je dit haakje loskoppeld kun je de bak laten zakken, even proberen hoe ver nodig is, maar op een gegeven moment kun je de bak naar de voorkant van de auto bewegen en zo aan de achterkant uit de ophanging tillen en volledig wegpakken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
basbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mei 2008, 12:29

Re: Spannen riem stuurbekrachtiging

Bericht door basbiker »

Heb het al gevonden, ik kon de tussenrol een stukje verplaatsen na het losdraaien van de centrale bout. Hiermee kan er weer spanning op de riem worden gezet (2,4 D)
Plaats reactie