Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verbruik

vragen over de T5
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

verbruik

Bericht door InfoMuis »

T5 130 pk : 13.1 km/liter (gemeten over bijna 1000 km)
Ruud2
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2008, 22:24

Re: verbruik

Bericht door Ruud2 »

Met een T5 174PK automaat redt ik dat niet. Dan mag ik blij zijn met 1 op 11!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: verbruik

Bericht door vaniac »

Over 55.000 km is het gemeten verbruik bij mijn T5 (170 gechipte pk's) gemiddeld 1 L op 12,15 km. Het laagste verbuik was 1 op 15,15!
Dus ook met een T5 kun je zuinig rijden. :klappen :klappen :klappen
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: verbruik

Bericht door InfoMuis »

[quote="vaniac" 1 L op 12,15 km. :klappen :klappen[/quote]
Dat ik totaal niet onaardig voor een 170 pk (denk ik)
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: verbruik

Bericht door vaniac »

Hoe zwaarder de auto en hoe sterker de motor, hoe meer het verbruik afhangt van de bestuurder. Het is bij de T5 zaak om zo weinig mogelijk tot stilstand af te remmen en zo weinig mogelijk vanuit stilstand op te trekken. Kortom, zo gelijkmatig mogelijk rijden en optrekken met hoge toerentallen vermijden :jumpklap :jumpklap :jumpklap :klappen :klappen :klappen
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door henkiepenkie »

@vaniac,

tja, toevallig heb ik dan 174paarden onder de motorkap, maar die heb ik wel al zijnde paardekrachten die moeten werken!
volgens mij valt een dergelijk verbruik (die van jouw bus) ook te behalen met een zelfde rijstijl en een lichtere motor.
en als je dan toch niet alle 174 paarden wilt gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn,, waarom dan niet wat minder aangeschaft? :nuts
een bugatti veyron koop je toch ook niet om te "keutelen" in het verkeer?? (tenzij je die koopt om indruk op een ander te maken)
kortom, "verbruik cijfers" zijn in mijn ogen bedoeld voor de lichtste motoren, de zwaarste/snelste busmotoreigenaren kopen de bus niet omdat hij zo zuinig is.
stel; je wilt dat je bus 1liter per 100km voordeliger moet zijn, op 20.000km/jaar, das zo,n 200liter peut./300euro.
als je bij de aanschaf van een bus op 300€/jaarbasis moet bezuinigen,,,, tel dan eerst eens alle andere kosten bij elkaar op wat een bus kost! (afschrijving,mrb,onderhoud,verbruik,enz).

kortom, de gemiddelde verbruikcijfers staan wel in de folder, en iemand die knallen wil koopt een 174er. :knipoog


groetje,,


Henkie T5 09
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: verbruik

Bericht door HP Hulscher »

Het schijnt heel gewoon gevonden te worden, maar ik rij met 130 pk met kunst en vliegwerk 1 op 11, maar meestal haal ik dat niet. En met kunst en vliegwerk bedoel ik rustig optrekken en tussen de 110 en 120 blijven rijden op de CC. Het schijnt aan automaat te liggen. De vorige deed 1 op 13, en dan reed ik stevig, meestal 130 op de CC, en vaak ('s nachts op de terugweg) ook wel iets harder. Dat was een handbak....
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
t5ddm
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14

Re: verbruik

Bericht door t5ddm »

ik reed eerst gemiddeld 1 op 8..... :muur
nadat tie gechipt is 1 op 10 gemiddeld :klappen
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: verbruik

Bericht door harry t5 191 »

Henkie t5 heeft natuurlijk gelijk.
Als je niet zoveel pk's nodig hebt kun je het ook met een 4 cil. doen.
Dat is ook de reden dat ik met een 4 cil rij.
En deze gebruikt nu 1 op 14.5. Daar hoef ik niet veel moeite voor te doen.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: verbruik

Bericht door vaniac »

Het blijkt nu weer eens dat het verbruik toch de gemoederen nogal bezig houdt: zowel voor degenen die vinden dat je bij zo'n dure auto niet moet zeuren over het verbruik, als ook voor degene die het als een sport ziet om met zo'n zware sterke bak zo zuinig mogelijk te rijden. :knipoog :knipoog :knipoog
Die 300 euro die ik door 10% lager verbruik minder hoef uit te geven kan ik weer ergens anders aan spenderen. Bovendien ben ik geen slak op de weg, ik ga alleen efficiënt om met het gaspedaal :ikrij :ikrij :ikrij . Ik zou met minder vermogen uit kunnen komen als ik in de polder woonde. Ik zit echter vaak in het heuvelland en in de Ardennen en daar heb je een 5-cilinder nodig als je niet als een slak de hellingen op wil kruipen. :ie :ie :ie
Dus, ik heb power achter de hand als het nodig is :klappen :klappen :klappen
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door Fred loodrecht »

henkiepenkie schreef:@vaniac,

tja, toevallig heb ik dan 174paarden onder de motorkap, maar die heb ik wel al zijnde paardekrachten die moeten werken!
volgens mij valt een dergelijk verbruik (die van jouw bus) ook te behalen met een zelfde rijstijl en een lichtere motor.
en als je dan toch niet alle 174 paarden wilt gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn,, waarom dan niet wat minder aangeschaft? :nuts
een bugatti veyron koop je toch ook niet om te "keutelen" in het verkeer?? (tenzij je die koopt om indruk op een ander te maken)
kortom, "verbruik cijfers" zijn in mijn ogen bedoeld voor de lichtste motoren, de zwaarste/snelste busmotoreigenaren kopen de bus niet omdat hij zo zuinig is.
stel; je wilt dat je bus 1liter per 100km voordeliger moet zijn, op 20.000km/jaar, das zo,n 200liter peut./300euro.
als je bij de aanschaf van een bus op 300€/jaarbasis moet bezuinigen,,,, tel dan eerst eens alle andere kosten bij elkaar op wat een bus kost! (afschrijving,mrb,onderhoud,verbruik,enz).

kortom, de gemiddelde verbruikcijfers staan wel in de folder, en iemand die knallen wil koopt een 174er. :knipoog

groetje,,


Henkie T5 09



Niet zeuren over geld en lekker knallen, als je dat niet doet moet je geen 174 pk kopen, Stoere mannen!
En niet nadenken over het verbruik,yeahh



:knipoog :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog
Fred
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door henkiepenkie »

Rijden in m,n t5 is voor mij elke dag FEEST! ik geniet er elke dag met volle teugen van. :yes
als ik naar een "gewoon" feestje ga, (en de BOB is geregeld) dan kijk ik niet op een biertje meer of minder, nee, het is FEEST, en als ik dan de volgende dag knallende koppijn heb, weet ik in iedergeval dat het een echt feest was. :bonk
en zo is het met m,n T5 net zo, als ik dan weer na 400km moet tanken (ok, iets meer,,) dan weet ik in ieder geval dat ik die afgelopen tankinhoud genoten heb van de 174pk. :jump :jump

tuurlijk, er zijn mensen die er van genieten om elke tankbeurt te noteren wat het verbruik was,, (kan ik me niet voorstellen), maar een ieder zo zijn meug. :toppie
misschien zijn die zelfde mensen wel van die buckler drinkers! :knipoog :lach


groetjes,

levensgenieter henkie
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: verbruik

Bericht door HP Hulscher »

je zou kunnen overwegen dat er mensen zijn die de bus en z'n vermogen nodig hebben om hun werk te doen, vanwege zware belading en dergelijke. Het is een fijne bus, dat staat vast, maar je zou misschien bijna vergeten dat 'bus' iets zegt over waar het ding voor is. In tegenstelling tot 'racewagen' of 'limo', dat zegt dan weer iets heel anders. Maar als we straks 2,50 euro betalen per liter, en dat gaat gebeuren, dan ben ik benieuwd wie er het hardste piept. Afgezien van de kosten zijn er mensen (noem het naïef, of je hebt er vast wel een ander woord voor) die ook het milieuaspect belangrijk vinden. Dan moet je geen bus rijden hoor ik je denken, nou, ik kan niet zonder, want ik heb m zowaar nodig. Bovendien weet ik van mijn vorige t5 dat zuinig rijden heel goed kan met die motor. Ik laat het derhalve niet ongemerkt passeren dat dezelfde bus met dezelfde motor, met als enig verschil een automaat vs een handbak, behoorlijk veel meer verbruikt. Dat is normaal, dat een automaat meer verbruikt, dat weet ik, maar dit verschil is wel erg groot vind ik (ruim 900 km op een tank en lekker doorrijden tegenover 700 km op een tank en niet harder gaan dan 120, heel rustig optrekken, airco uit etc) Dat vind ik een noemenswaardig verschil, en ik snap daarom dat weetjewellers zich afvragen hoe hun verbruik zich verhoud tot dat van anderen. Zoals andere weetjewellers zich afvragen hoe hun nieuwe grill, hun nieuwe velgen, hun nieuwe koplamp, nieuwe vering, hun nieuwe radio of hun nieuwe vriendin zich verhoudt tot die van anderen. En zo heeft iedereen zijn prioriteiten zeg maar.
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: verbruik

Bericht door Guus NLB »

Helaas haal ik door mijn eigen schuld de 1:10 lang en nooit niet :bonk :bonk

En voor degenen die iets extra's voor het milieu willen doen: koop een benzine en ga op LPG rijden. Het milieuvriendelijkse alternatief van de laatste 50 jaar !
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: verbruik

Bericht door olle griese »

Ik heb afgelopen weekend een andere auto gekocht die gemiddeld 1:7 loopt :nuts
Er moet toch iemand zijn die het er doorheen brast :bifun :bifun
Plaats reactie