Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Veel rook

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel rook

Bericht door Multivan Generation »

meerman schreef:ik zou toch de verstuivers maar ns checken hebben met stationair of iets verhoogd toerental lekker de verbrandingskamer staan vol "pissen"bij volgas moet deze en de normaal in gespoten brandstof allemaal verbrand worden.
mijn 102 pktje rookt totaal niet.
dus ga dr maar niet aan wennen grote motorschade kan hiervan t gevolg zijn. :gif
je vergelijkt hiermee jouw 75 kw met een 65 kw van de vraagsteller.
Ik denk niet dat het een reëele vergelijking is, omdat er verschillen in zitten..
En die verschillen veroorzaken nu juist het roken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Veel rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

mijn 102 (origineel dan) rookt wel.... niet overdreven, maar hij rookt echt wel als ik volgas wegtrek aan het stoplicht, met name in het donker goed te zien in het licht van de auto's achter je.... ik durf eigenlijk ook nog te beweren dat vrijwel ELKE TDI rookt als je volgas optrekt aan het stoplicht..... de ene wat meer de andere wat minder, maar roken doen ze volgens mij allemaal....

Ik denk als ie echt niet rookt, dat ie dan ondermaats presteerd omdat ie te weinig inspuit.. (wel meer lucht door k&N filter / intercooler aanpassingen maar inspuithoeveelheden niet aangepast en dergelijke)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel rook

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef:mijn 102 (origineel dan) rookt wel.... niet overdreven, maar hij rookt echt wel als ik volgas wegtrek aan het stoplicht, met name in het donker goed te zien in het licht van de auto's achter je.... ik durf eigenlijk ook nog te beweren dat vrijwel ELKE TDI rookt als je volgas optrekt aan het stoplicht..... de ene wat meer de andere wat minder, maar roken doen ze volgens mij allemaal....

Ik denk als ie echt niet rookt, dat ie dan ondermaats presteerd omdat ie te weinig inspuit.. (wel meer lucht door k&N filter / intercooler aanpassingen maar inspuithoeveelheden niet aangepast en dergelijke)
Roger het is verklaarbaar waarom iedere TDI wat rookt.
Zoals je al vertelde kun je dat in het donker, in het licht van andere auto's goed zien.
Wat gebeurd er?
je geeft ineens veel gas.
De diesel wordt meteen ingespoten en de hoeveelheid wordt ineens heel veel.
Hierdoor geeft de auto extra prestaties (de versnelling die je wilt), maar er komt eigenlijk te veel diesel binnen ten opzichte van de verhouding lucht:diesel.
De motorcomputer zal reageren door de turbodruk te laten stijgen (wastegate dicht; dit komt ook door de toename van de uitlaatgassen).
Doordat er nog steeds erg veel diesel ingespoten wordt (nog steeds de versnelling) en de turbodruk bereikt de grenswaarde zoals die in het motormanagement bepaald is, dan zal de wastegate opengaan om de turbodruk te reguleren.
Op dat moment, de turbodruk wordt verlaagd en de brandstofhoeveelheid is nog steeds veel,
dan zal er even een roetpluimpje ontsnappen.
In het motormanagement zit er een Alpha-waarde verstopt, dat komt op een soort van gaspedaal-respons neer.
Bij de moderne BMW diesels bijvoorbeeld, is die Alpha-waarde naar verhouding hoog, om een snelle respons op het gaspedaal te verkruigen, wat past bij de imago van het merk.
Hierdoor roken de nieuwste BMW en Mercedes diesels ook allemaal wat.

Als je T4 TDI niet rookt, dan kan het eenvoudigweg zijn dat je het niet ziet, of je trapt het gaspedaal heel voorzichtig in, en haalt er niet veel uit, en hanteert de rijstijl van het nieuwe rijden. Dan is het mogelijk dat een TDI bijna niet rookt.
Maar roken doen ze allemaal..

Nog even een tip: de 65 Kw TDI's zou ik wat hoger in de toeren rijden(boven de 2000 rpm houden), omdat de koppeling bij de laatste 2 bouwjaren wat zwakjes (understatement) is uitgevoerd, en als je hierbij het nieuwe rijden gaat toepassen, dan kun je heel snel weer bij de garage staan, omdat je koppeling doorslaat.

Misschien is het zo wat duidelijker geworden, ik hoop eigenlijk van wel, en dat jullie hier iets mee kunnen..
:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
meerman
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mei 2008, 16:36

Re: Veel rook

Bericht door meerman »

sorry maar ik dacht dat de klacht overmatige rook inhield
K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
Gebruikersavatar
meerman
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mei 2008, 16:36

Re: Veel rook

Bericht door meerman »

en t nieuwe rijden is aan mij niet besteed ik laat toch menig personenwagen t nakijken bij t stoplicht en geen of zeer weinig rook
K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Veel rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

meerman schreef:en t nieuwe rijden is aan mij niet besteed ik laat toch menig personenwagen t nakijken bij t stoplicht en geen of zeer weinig rook

zoals ik al zei zie je de rook vooral in het licht van de auto's achter je, overdag valt het niet echt op vanuit de auto (er achter zie je het al beter)..... Als ie ECHT rookt krijgt ie gewoon teveel diesel, dat kan duiden op lekke verstuivers, maar ook op slechter chiptuning, turbodruk-probleem (te weinig lucht) en zo voorts en zo voorts

Golfjes TDI met powerboxx hebben dit vaak vrij erg.(flink zwart pluimen bij accelereren)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Veel rook

Bericht door stijnh »

waarom zou de koppeling meer verslijten bij het nieuwe rijden?
een koppeling verslijt toch alleen maar bij het koppelen en het ontkoppelen
dus als je hoog in toeren gaat en dan schakelt zijn de verschillen in toeren tussen motor en versnellingsbak dan als je niet hoog in toeren gaat

er komen wel grotere krachten op de koppeling tijdens het rijden maar heeft dat invloed in gekoppelde toestand??
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Veel rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

De genoemde koppelingen waren niet goed voor de betreffende motor (te zwak (te weinig druk op de plaat vanuit de drukgroep)) daardoor kan de plaat bij hoge belasting ook gaan slippen als het pedaal niet bediend wordt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel rook

Bericht door Multivan Generation »

De koppeling krijgt het meest op zijn falie,
als er bij hele lage toeren in een hoge versnelling gereden wordt, en je wilt dan iets versnellen.
Onderin het koppelgebied komen er enorme krachten op de koppeling.

Ik reed ook 50 in zijn 4de versnelling en 75 in zijn 5de versnelling.
Rustig gereden en na 38.000 km aan een nieuwe koppeling toe :zwaai
Advies gekregen om de toeren bij een 65 Kw boven de 2000 rpm te houden, dan gaat de koppeling wat langer mee..

En inderdaad...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Veel rook

Bericht door stijnh »

waarschijnlijk is het ook een beetje zoals met alles, je moet wat sjans hebben
wij rijden namelijk al 200000 km met dezelfde koppeling en geen problemen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel rook

Bericht door Multivan Generation »

@Stijnh,
wat is het bouwjaar van jullie bus?
Eigenlijk modeljaar...
2002 en 2003 hebben eigenlijk een te zwak uitgevoerde koppeling
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Veel rook

Bericht door stijnh »

ahh dit maakt alles duidelijk :nuts
onze bus is van het jaar 2000

eigenlijk wel raar, je zou verwachten van vw als er ergens een fout of een zwak punt in zit dat ze dat zouden verbeteren maar als iets ok is waarom maken er er dan iets minder goed van :muur
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel rook

Bericht door Multivan Generation »

stijnh schreef:ahh dit maakt alles duidelijk :nuts
onze bus is van het jaar 2000

eigenlijk wel raar, je zou verwachten van vw als er ergens een fout of een zwak punt in zit dat ze dat zouden verbeteren maar als iets ok is waarom maken er er dan iets minder goed van :muur
Kostenreductie???
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Veel rook

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:
stijnh schreef:ahh dit maakt alles duidelijk :nuts
onze bus is van het jaar 2000

eigenlijk wel raar, je zou verwachten van vw als er ergens een fout of een zwak punt in zit dat ze dat zouden verbeteren maar als iets ok is waarom maken er er dan iets minder goed van :muur
Kostenreductie???
dit is waarschijnlijk spijtig genoeg het geval

wel spijtig dat vele kwaliteitsmerken(in het algemeen) de trend volgen om goedkoop en dus ook minder degelijk te produceren
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 apr 2008, 23:37

Re: Veel rook

Bericht door kakanox »

iedere TDI rookt bij voluit optrekken.
Komt door de "redenering" van de ECU:

Eerst trapt de bestuurder plotseling vol z'n pretpedaal in
Reactie van de computer: INSPUITEN INSPUITEN INSPUITEN!
als gevolg hiervan krijgt de computer een signaal binnen dat de diesel:lucht verhouding aan de lage kant is en dat de gewenste turbodruk omhoog kan.
op dat moment ga je de trekkracht voelen, maar is er dus al een aantal slagen veel meer diesel ingespoten dan verbrand kan worden.
Gevolg: die diesel komt als een roetwolkje uit de uitlaat.

Dan is er nog het effect wat hierboven beschreven wordt: zodra de turbodruk maximaal is komt er nog een pluimpje. Dit zijn meestal twee kleine pluimpjes die als één zichtbaar worden, de meeste TDI's kunnen geen achtjes blazen ;)

Ook een nog open staande EGR zorgt bij plotseling gasgeven vaak voor een roetpluimpje. Let maar eens op TDI's die in de file staan en vervolgens plotseling een afslag op rijden (en dus voluit optrekken). Vooral de 2.0 TDI zie ik dan soms een pluim achterlaten waarvoor Mercedes zich in 1980 nog zou schamen :knipoog
Afbeelding
Plaats reactie