Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

originele schokdempers al bijna op?

vragen over de T4
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

originele schokdempers al bijna op?

Bericht door jhon »

Beste mensen

Sinds een week of 7 ben ik in het bezit van een t4 65 kw van 2002. Ik ben bezig deze om te bouwen naar een westfalia camper.(heb hiervoor een complete gebruikte camperset gekocht)
De bus heeft 125.000 km gelopen. Wat me opvalt is dat de bus met name bij het oprijden van drempels heftig in en uitveert en bij het afrijden snel doorslaat tot de aanslag. Er lijkt weinig demping in te zitten. Verder helt de bus snel over in bochten. Bus is nauwelijks gevoelig voor richels en spoorvorming. Heeft originele veren.
Gevoelsmatig lijken mij de dempers matig, maar dat vind ik vrij snel. Heb meerdere auto's gehad die moeiteloos over de 2 ton gaan met originele dempers.
En overhellen in een bocht lijkt mij weinig van doen te hebben met (oliegedempte) schokdempers. Deze bouwen immers geen druk op. Hoewel ik geen ervaring heb met het rijden in een t4 lijkt me dit wel te soepel en niet zoals een t4 af fabriek rijdt. Ik heb op het forum al het nodige gelezen over dempers vaak in combinatie met verlagingsveren. Zijn er weetjewellers die met standaardveren en dempers rijden? Wat zijn jullie ervaringen voor wat betreft wegligging en slijtage?
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Die Bruine »

Slijtage kan ik je niet mee helpen. Maar ik rij nu in mijn tweede T4. Zodra ik er 1 koop vervang ik de olie, filters EN de veren en dempers... Bij mijn huidige Caravelle heeft het lang geduurd. Ik werd echt helemaal gek van dat gehobbel. En dan de bochten. Ik benut de pk's en het koppel graag, maar in de bochten was het een drama. Wat jij vertelt over demping tot in de aanslag heb ik echter zelf niet zo vaak ervaren. Tja, een volle tank, wat passagiers en dan met redelijke snelheid over een drempel rijden. Dan wil het mij ook wel lukken. Maar bij gewone snelheid zelf geen last van. Nu wel uiteraard. Ook niet zo gek aangezien ik nu wel erg laag op de weg lig. Voor de demping is zo even niet snel iets te verzinnen. Ja blockers, of hulpveren. Voor het overhellen zou je de voorkant kunnen verlagen. Dit helpt heel goed. Alleen oppassen dat de achterkant niet te hoog gaat staan ten opzichte van de voorkant.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Multivan Generation »

Originele schokdempers zijn inderdaad relatief snel op, als je de bus wat verlaagd.
Originele schokdempers kunnen niet goed(eerder slecht) tegen een verlaging van 4 cm of meer..

Er zijn origineel VW versterkte schokdempers te verkrijgen voor de 1200/2000 kg versies.
Met het oog op jouw toekomstplannen (camper) zou ik adviseren om zulke schokdempers te monteren,
of Bilstein B6. Die zijn iets stugger en kunnen beter tegen iets verlaging.
Het westfalia interieur brengt de nodige extra kilogrammen op de weegschaal dus ik zou geen standaard schokdempers willen adviseren.

Bij sommige bandenboeren kunnen ze ook een schokdempertest uitvoeren.
Er even op gaan staan, en je weet meer :knipoog
Goede schokdempers geven ook meer veiligheid en een kortere remweg...
Hopelijk kun je hier iets mee?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Dik »

Ik rijd al 230000 km op de originele schokdempers (niet verlaagd, 65KW, 800kg laadvermogen) en ik heb niet de indruk dat ze versleten zijn, wel duikt hij voor in de aanslag als je een beetje vlot van een drempel afrijdt. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe hij gebruikt is. Ik vervoer meestal geen zware dingen. Bij zware belading en veel stadsverkeer zullen de schokdempers veel sneller versleten zijn.

Dik
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door jhon »

Bedankt voor de reacties.
Ik ga eerst maar eens een dempertest laten doen. Kan ik in ieder geval iets uitsluiten.
Voor eventuele vervanging zat ik zelf te denken aan de Bilstein B4. Complete sets in Dld voor ca. 225 incl. verzenden. Overweeg nog niet om de bus te verlagen, al vind ik wel dat Peter hiervoor een mooie oplossing heeft gevonden.
Zijn er weetjewellers die rijden met de B4?
Ter verduidelijking Jhon is mijn inlognaam, mijn roepnaam is gerrit
gr.
gerrit
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Paulus »

Kijk eens onder de auto,of je een stabalisator op je achteras hebt.Dit scheelt enorm in het weggedrag.

Paulus :ikrij
VW T5 1.9TDI Lwb
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Beckontheroad »

[quote="Paulus"]Kijk eens onder de auto,of je een stabalisator op je achteras hebt.Dit scheelt enorm in het weggedrag.
Heb zekf een 2.4 Reimo camper en na een half jaar een stabi gemonteerd: geen klachten meer over het "waggelen" zoals de kinderen het noemde, geen wagenziekte meer :nuts
Echt doen! Begrijp niet waarom dat er af fabriek niet op zat.
Suc6
PS een camper verlagen werd afgeraden, verlies je veel comfort

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Multivan Generation »

Voor een camper is een stabilisatorstang aan de achterzijde 26 of 28 mm een echte aanrader. :toppie
Het verdraaien/kantelen van de kont wordt daarmee gereduceerd.

Wil je echt een strak weggedrag voor een camper dan zou ik persoonlijk gaan voor een combinatie van verschillende zaken.

Een cm of 4 verlagen met het oog op comfort niet lager(met bijvoorbeeld Eibach of H&R).
16 of 17 inch velgen met bandenmaat 215-60-16 of 235-45-17. (loadindex kan lastig worden)
Stabilisatorstang 28 mm achterzijde en ook voorzijde een dikkere.
Verkorte schokdempers of Bilstein B6.

Als je dat allemaal zou doen, dan heb je een super weggedrag zo is mijn gedachte, met nog steeds flink veel comfort.
Het rijplezier zal dan flink toenemen.
Bilstein B4 is de wat meer comfort georiënteerde oplossing die qua hardheid overeenkomt met de serie schokdempers.
Bilstein B6 is ongeveer 10-15% stugger als origineel..

Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hallo, ik heb een T4 California van 1999. Bij170000 km er Bilstein B6 onder gezet, voor en achter voor 360 euro incl. verzendkosten via http://www.ebay.de
Het comfort is sterk verbeterd, over verkeersheuvels geen nadeinen meer.
Vanwege het gewicht van de camper werd mij aangeraden om er geen B4 onder te doen.
Ben zeer tevreden over de Bilstein B6 schokdempers ! :toppie
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door jhon »

Mannen bedankt

Jullie helpen me lekker op weg!

gr.
Gerrit
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Multivan Generation »

graag gedaan :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
chucky
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 mar 2007, 20:40
Locatie: noord holland

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door chucky »

Hoi, mensen
FF een vraagje, waar hebben jullie je bilstein b6 schokbrekers vandaan (welke betrouwbare firma )
IN Duitsland
Ik wil rondom een setje bestellen i.v.m nokkeren van de schokkers
Is er nog verschil in bouwjaar ?? de mijne is van 2001
Alvast bedankt voor jullie reactie

John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Multivan Generation »

kijk even naar het artikel over Bilstein B6 schokdempers monteren :knipoog
Daarin heb ik alles uitgelegd en zelfs de naam van de firma staat er in vermeld... :lach

http://people.zeelandnet.nl/diape/html/schokdempers.htm


mocht je na het lezen nog vragen hebben, gewoon stellen...













































kan nu wel 3 weken duren voordat je antwoord krijgt hoor, vakantie weetjewel.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Nouwww sech.....

ga je nieteens even dagelijks mail en forum bijhouden op vakantie dan??


Ik rij met H & R vering achter en dempers rondom. bevalt me prima, de bus ligt er (zo heb ik vernomen) een cm op 4 lager door...


Een kennis rijdt met een onaangepaste 88pk en die klaagt ook dat de dempers naar de klote zijn (2003 net 130.000 gelopen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: originele schokdempers al bijna op?

Bericht door Egbert&Manon »

Ik ben blij dat de bus iets hoger is geworden met 205/65/16 banden.
We zijn dol op vakanties in Schotland en als je af en toe offroad gaat voor een overnachtingsplekje dan heb je wel ietsje bodemspeling nodig.
We hebben vorig jaar de bumper stuk gereden met de oude 15 inch banden.
Dus verlagen adviseer ik niet aan de offroadkampeerders!

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie