Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vliegwielpoelie is stuk

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos 1008
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:21
Locatie: venhuizen
Contacteer:

vliegwielpoelie is stuk

Bericht door koos 1008 »

ik heb de laatste tijd niet veel geluk met mijn t4 nu is mijn vliegwielpoelie stuk altans dat zegt de garage. maar hoe kan dat nu het komt niet door het chippen dat heb ik al na gevraagt.
en van het weekeinde in volkel ging mijn schuifdeur slolt stuk maar dat was korosie aan een stekertjeen nu dit hoe kan dat nu ik mogt er niet meer mee rijden. krijg een t5 kwb mee en ik kan er niet eens normaal in zitenben dan ook 205 cm klein.
groetjes koos 1008
mijn vrouw rijd net als een t4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vliegwielpoelie is stuk

Bericht door Roger B. (11)61 »

koos 560 schreef:krijg een t5 kwb mee en ik kan er niet eens normaal in zitenben dan ook 205 cm klein.
groetjes koos 1008

Het is ook nooit goed of het deugt niet he ;-) krijgen een nieuwe transporter te leen (neem aan tegen betaling) en het is niet goed... :knipoog

maar effe serieus...

Is het je vliegwiel (tweemassavliegwiel) of je krukaspoelie die kapot is?

eigenlijk klinkt het sneu maar beiden zijn geen zelden stuk gaande onderdelen.

Het vliegwiel is een dure, geloof dat ie bij de dealer een euro of 800 kost en dat er nog een keer minimaal dat bedrag bij komt voor het monteren (versnellingsbak moet er af.)Meestal merk je een kapot vliegwiel aan trillingen in de vloer.

De poelie is een stuk gunstiger, die bestaat uit twee metalen delen met rubber ertussen, rubber gaat brokkelen en poelie gaat rammelen met alerlei mogelijke gevolgschade (in het ernstigste geval je distributieriem). Het onderdeel kost net 100 euro bij de dealer en moet er echt binnen een uur op kunnen zitten (kleine 100 euro)... Best te merken aan allerei tril en tik geluiden

Ik weet wel welke ik kapot zou willen hebben als ik moest kiezen..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
koos 1008
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:21
Locatie: venhuizen
Contacteer:

Re: vliegwielpoelie is stuk

Bericht door koos 1008 »

hallo roger het is de poelie gelukig het rubber is stuk gegaan dus ik heb nog geluk gehat begrijp ik uit je worden.
daar ben ik wel blij mee. maar hoe kan dat gebeuren is het ruber uit gedroogt of zo iets.bedankt voor je reaktie
koos
mijn vrouw rijd net als een t4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vliegwielpoelie is stuk

Bericht door Roger B. (11)61 »

Het komt wel vaker voor, onder invloed van olie, temperatuur en noem maar op vergaat het rubber, het rubber dient om de twee delen tov elkaar te laten bewegen en zo trillingen te dempen. Ook dat bewegen verhard het rubber op den duur, het gaat scheuren en brokkelt af...

Bij mij is er bij ongeveer 300.000 km een nieuwe distributieriem op gekomen bij de vorige eigenaar (zijn schoonvader had een garage..... inmiddels al een en ander tegen gekomen....die garage was niet zo bijster goed volgens mij) Bij 327000 (3000 km na aankoop) is er een stuk rubber van de poelie tussen de riem en het krukas tandwiel gekomen waardoor de riem 1 tandje versprongen is en daardoor liep de motor slecht onder de 2000 toeren, daarboven merkte je er niet veel van. Toen ik de distributiekap wegpakte zag ik dat de riem helemaal bemeurd was met een kleverige rubberachtige substantie... riem vervangen, alle riemwielen gemerkt en op gelijke manier nieuwe riem erop... je begrijt.. nog steeds k#t lopen. geen zin tijd en goede plek om het te doen, dus auto naar garage gebracht (inmiddels wel de nieuwe poelie erop.

Sindsdien weet ik dus dat de poelie rond de honderd euro kost.... bij twijfel lekker nieuwe plaatsen bij vervangen distributie riem.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: vliegwielpoelie is stuk

Bericht door Pim 328 »

Poulie kost inmiddels weer € 157,- ex btw.

Dit was eerst € 267,- ex daarna naar € 141,- ex en sinds een tijd weer wat verhoogd
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vliegwielpoelie is stuk

Bericht door Multivan Generation »

@Pim,
Roger woont in Duitsland en daar liggen, zoals je ongetwijfeld wel zult weten,
de onderdeel-prijzen iets lager als in Nederland
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vliegwielpoelie is stuk

Bericht door Roger B. (11)61 »

rekening er even bij gezocht, de VW dealer in oost gelderland (dat is in Nederland, Peter) heeft mij 108,96 ex btw berekend voor de poelie van de krukas van mijn 2,5TDI ACV

dat was, op de gok, juli 2007...


en mbt de onderdeelprijzen in Duitsland....... ik haal alle VW originalteile nog steeds in Nederland hoor.....

Ik heb voor Matje een keer een prijs gevraagd voor een schuimstof zittingdeel van de stoel...scheelde maar 30ct ofzo...

bruto prijs is een tikkeltje lager misschien, maar bij de dealer in Nederland gaat er 20% af, in duitsland niets....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vliegwielpoelie is stuk

Bericht door Multivan Generation »

Goh, dat is eigenlijk best raar,
maar dat je in Nederland korting krijgt, dan scheelt het zeker wat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie