Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
leuk pakket in de bus gemaakt
- Multivan Generation
- Berichten: 33794
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
leuk pakket in de bus gemaakt
Hallo,
het moest er toch eens van komen,
een grote interkoeler van een 111kW op mijn 65kW'tje.
wat is wat?
1 zijn de 2 leidingen van de stuurbekrachting die voorlangs de condensor van de climatronic/airco lopen.
2 in de radiator van de condensor (met daaronder de filterdroger)
3 is de interkoeler
4 is de radiateur
Daarachter de zelfverstellende ventilatoren.
We hadden een originele slangenset van een 111 kW en een compleet techniek-pakket van interkoeler, radiateur en ventilatoren.
Is het 'plug and play" om zo'n interkoeler dan te monteren.
Nee, helaas niet
Maar het werkt
Wat merken we met rijden?
Vooral bij de lagere toeren 1500 rpm > merkbaar meer trekkracht en vooral in het koppelgebied gaat alles net even wat gemakkelijker. Bovenin het toerengebied merken we geen verschil.
Het lijkt alsof de auto motorisch stiller is geworden. Ik kan de reden hiervoor niet verklaren, maar het lijkt zo...
Verder met het interieur (zie ook ombouwproject naar Camper) en voorlopig lekker genieten van de interkoeler..
Thanks also to Toto and Pascal from http://www.kombi-nation.be/
het moest er toch eens van komen,
een grote interkoeler van een 111kW op mijn 65kW'tje.
wat is wat?
1 zijn de 2 leidingen van de stuurbekrachting die voorlangs de condensor van de climatronic/airco lopen.
2 in de radiator van de condensor (met daaronder de filterdroger)
3 is de interkoeler
4 is de radiateur
Daarachter de zelfverstellende ventilatoren.
We hadden een originele slangenset van een 111 kW en een compleet techniek-pakket van interkoeler, radiateur en ventilatoren.
Is het 'plug and play" om zo'n interkoeler dan te monteren.
Nee, helaas niet
Maar het werkt
Wat merken we met rijden?
Vooral bij de lagere toeren 1500 rpm > merkbaar meer trekkracht en vooral in het koppelgebied gaat alles net even wat gemakkelijker. Bovenin het toerengebied merken we geen verschil.
Het lijkt alsof de auto motorisch stiller is geworden. Ik kan de reden hiervoor niet verklaren, maar het lijkt zo...
Verder met het interieur (zie ook ombouwproject naar Camper) en voorlopig lekker genieten van de interkoeler..
Thanks also to Toto and Pascal from http://www.kombi-nation.be/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: leuk pakket in de bus gemaakt
Hallo Peter,
vast een hele "verademing" voor je motor?
Ben benieuwd wat het in dagelijks gebruik aan souplesse oplevert.
vast een hele "verademing" voor je motor?
Ben benieuwd wat het in dagelijks gebruik aan souplesse oplevert.
Groet, Oskar.
Re: leuk pakket in de bus gemaakt
De verklaring voor minder geluid is simpel: Hoe meer turbo, hoe minder geluid.... Je bouwt nu ws iets meer en iets makkelijker druk op.
- Multivan Generation
- Berichten: 33794
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: leuk pakket in de bus gemaakt
Mooi woord: souplesse, maar het beschrijft precies wat ik ervaar het gaat gemakkelijker.Oskar 725 schreef:Hallo Peter,
vast een hele "verademing" voor je motor?
Ben benieuwd wat het in dagelijks gebruik aan souplesse oplevert.
Het mindere aan geluid dat ik hoor is vooral bij stationair toerental. Ik heb het idee dat het met de ventilatoren te maken heeft. Ik ben van 2 vaste exemplaren naar 2 zelfverstellende exemplaren gegaan.kakanox schreef:De verklaring voor minder geluid is simpel: Hoe meer turbo, hoe minder geluid.... Je bouwt nu ws iets meer en iets makkelijker druk op.
Ik heb alleen bij zeer zware belasting in de bergen de turbo wel eens horen fluiten; nu is dat gewoon veel vaker.
Het klinkt me als muziek in de oren
De maximale druk die opgebouwd mag worden is in het motormanagement opgeslagen, dat is niet aangepast. Ook de turbo is net zo groot gebleven. De drukopbouw is dus ook hetzelfde. Na de turbo richting de interkoeler zijn de slangen effectief langer geworden, en ook na de interkoeler richting de EGR is de slanglengte significant toegenomen, dus je zou misschien verlies verwachten..
Het lijkt er op dat de verbranding nu nog efficiënter verloopt waardoor de souplesse beter is..
Ik ben zeer benieuwd wat het verbruik gaat doen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: leuk pakket in de bus gemaakt
Graag gedaan hoor PeterMultivan Generation schreef: Thanks also to Toto and Pascal from http://www.kombi-nation.be/
Werken de ventilatoren nu zoals het hoort ?
Temp. en niveau blijft goed ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33794
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: leuk pakket in de bus gemaakt
jep,
alles blijft zoals het hoort.
Enne eventjes 5 T4's op den hof, tsjeemig, wat een luxe
alles blijft zoals het hoort.
Enne eventjes 5 T4's op den hof, tsjeemig, wat een luxe
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: leuk pakket in de bus gemaakt
Multivan Generation schreef:Enne eventjes 5 T4's op den hof, tsjeemig, wat een luxe
Dat gebeurt hier bij mij wel vaker hoor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper