Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een atb tandem plaatsen achter op een T4 camper

vragen over de T4
Plaats reactie
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Een atb tandem plaatsen achter op een T4 camper

Bericht door Bartacus0001 »

Goedemiddag allemaal!

Ik zit met het volgende en hoop dat iemand me kan helpen.....

Wij hebben een Westfalia T4 hefdakcamper met een 4-voudig Westfalia rek voor de fietsen daar achterop. Werkt prima allemaal met normale fietsen. Nu willen we echter niet een gewone fiets er op plaatsen maar een mountainbike tandem.

De wielbasis van de tandem is 1.83, de bus is 1.70 breed, dus ik kom eigenlijk net een stukkie breedte te kort. Ik heb al een langere goot gekocht (die is 2 meter lang, dus lang genoeg om de tandem op te zetten).

Mijn plan is om de wielen uit de tandem te halen en dan het geheel op 2 assteunen die ik heb gemaakt te plaatsen. Die assteunen schroef ik vast op de nieuwe goot die ik inkort op 1.70 (de breedte van de bus). De goot zelf steekt dus niet buiten de carrosserie. De assteunen las ik op een stalen strip, op die manier dat ze onder een hoek naar links en rechts wijzen. Daardoor komt de assteun verder naar links (en naar rechts) en kom ik toch op 1.83.

Het punt is dan wel dat de tandem aan twee kanten ca. 6-7 cm uitsteekt (welliswaar zonder wielen). Als ik achter de bus ga staan, valt het geheel nog een heel eind binnen de breedte van de bus inclusief spiegels.

Welke breedte moet ik nu aanhouden: de breedte van de carrosserie van de bus of de breedte van de bus inclusief spiegels. De dealer zegt dat ik de breedte van de bus moet aanhouden. Maar hoe zit dat dan met caravans? Die zijn toch ook vaak breder dan de auto die hem trekt....?

Als we nu de gewone fietsen op het rek zetten, dan gebeurd het ook vaak dat aan de linkerkant het voorwiel van de fiets op de eerste goot uitsteekt en het achterwiel van de fiets die op de tweede goot staat aan de rechterkant.

Hoe wordt er door de politie naar gekeken? Heeft iemand wel eens meegemaakt dat hij aangesproken is dat een fiets iets uitsteekt buiten de carrosserie maar nog wel binnen de breedte van de spiegels viel....?
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Een atb tandem plaatsen achter op een T4 camper

Bericht door Tinus »

Waarom stel je de vraag niet aan de politie zelf..

B.v. http://forum.infopolitie.nl/
Dan weet je het hoe hun en waarschijnlijk de wet er over denkt..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
edwin850
Berichten: 712
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:22
Locatie: Zuidwolde ( drenthe )

Re: Een atb tandem plaatsen achter op een T4 camper

Bericht door edwin850 »

breedte mag dacht ik links en recht 25 cm buiten de speigels zijn

dacht ik
kijk anders een op een site met vragen van autorijles theorie ofzo iets

suc6 :wjw
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Een atb tandem plaatsen achter op een T4 camper

Bericht door matje86 »

ik zou zeggen , rijdt eens door de tunnels in belgie(antwerpen) dan weet je het vlug genoeg :nuts
incusief spiegels(dus plaats je pick up spiegels) :goodidea
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie