Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dilema velgen?

vragen over de T4
Plaats reactie
kafali
Berichten: 62
Lid geworden op: 06 apr 2008, 11:09
Locatie: Puttershoek

Dilema velgen?

Bericht door kafali »

Hoi ik sta nu voor een dilema. :nuts
Betreft dat ik een 2.5 tdi ga rijden en mijn velgen van mijn oude bus wil overzetten(rs4 model225/45/17)

Maar, de velgen kunnen 690kg hebben en mijn puntgave banden 670 kg
Heb de forum eff uitgepluisd hierover maar,of het verantwoord is?
As last voor 1430kg achter 1410kg op kenteken.
Volgens mij zit ik er net onder,ga ook een lange trip mee maken ,naast gewoon woon werk verkeer,dus mijn vraag kan mijn bus dit hebben of toch maar niet?

Mvg MB :wjw
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dilema velgen?

Bericht door Wim T4 935 »

Ik zou het NIET doen, als je wel een keer een klapband krijgt of er breekt een velg onderuit dan vergeef je dat jezelf nooit meer. En zeker niet als er ook nog eens niet materiele schade bij komt kijken.

Of het wettelijk gezien mag ligt aan het bouwjaar. Ik dacht vanaf 1998 betekenen onjuiste velgen en/of banden ook APK afkeur.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Dilema velgen?

Bericht door Harry 341 »

Klopt,vanaf 1-1 '98.
grtz.Harry
kafali
Berichten: 62
Lid geworden op: 06 apr 2008, 11:09
Locatie: Puttershoek

Re: Dilema velgen?

Bericht door kafali »

Fijn om te horen ,is voor mij duidelijk.' :bonk

Dus nu zoekt deze jongen goede velgen met banden.
Heeft iemand enig idee wat de minimale gewicht velgen ,deze voor de t4 nodig zijn? :jumpklap

Grtz MB
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dilema velgen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

vooras 1430kg, achteras 1410 kg : uitgaan van hoogste max aslast --> 1430 kg --> 715 kg per wiel.

Dit is het absolute minimum, hier in Duitsland bij de TUV vinden ze dat niet genoeg, die willen graag pakweg 50 kg erboven als minimum, dus zo rond de 760-770 kg draaglast per velg, per band.

Als je een velg op het oog hebt zou je eens kunnen kijken of de betreffende velg een ABE voor jouw type T4 in duitsland zou hebben (website van de fabrikant kun je vaak ABE downloaden of anders toch wel opvragen.) Als een velg hier er onder mag, mag het in Nederland zeker.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Dilema velgen?

Bericht door ferry395 »

Ach de meeste zijn modaal ridders maar het kan wel zeker, als je niet teveel gaat laden.
Ik heb jaren gereden met die banden die jij opnoemt ,( ik zat in de aanemerij dus evengoed wel af en toe wat gewicht ) heb er drie jaar en 158.000 km mee gereden zonder een probleem
Tuurlijk is het niet veilig volgens de regeltjes maar op de banden word ook een veiligheids marge aangehouden voor de aanspraakelijkheid van het merk cq leverancier.
Kijk als je je velgen gaat verkopen krijg je er niet zo gek veel geld meer voor dan snap ik waarom jij ze onder je bus wilt zetten maar tuurlijk ieder zijn eigen keus cq mening over regels wetten etc maar ik vind het overtrokken.
Heb met 2 t4s gereden een korte en een lange wielbasis van 17 tm 20 inch allemaal banden met de ONJUISTE load index in totaal zeker 225.000 km zonder klapbanden verzekering verhalen etc.
Mvgr Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dilema velgen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dat jij toevallig geluk gehad hebt wil niet zeggen dat een ander dat ook met zekerheid heeft (sterker nog, als ie de juiste banden en velgen monteerd is dat nog geen 100% garantie op geen klapband oid)

Wat iemand op zijn auto monteerd moet ie zelf weten, als ie er hier om vraag of het wel of niet mag/kan.... dan zeg ik wat er wel en niet kan/mag. Of ie daar rekening mee houdt moet ie zelf weten.

De loadindex van een band is (als ik me niet vergis) een gewicht dat de band kan dragen zonder problemen te krijgen, gemeten met de juiste bandendruk, en onder omstandigheden die vast niet te negatief van invloed zijn.... echter, dit hoeft de band maar een beperkte tijd/afstand vol te houden, en een verkeerde bandendruk kan zeer veel invloed kunnen hebben.... Nu zullen er zeker een boel merken zijn die daar ruim beven gaan zitten om het veiliger te houden, maar ik denk dat er ook zat merken zijn die niet zo ruim over de gestelde eisen heen gaan....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Dilema velgen?

Bericht door Wim T4 935 »

Roger, je bent een man naar mijn hart. Veiligheid voor alles. :yes
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dilema velgen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Eeen eer die ik niet volledig kan accepteren..... :bonk ik MOET me hier aan regeltjes houden die ik soms ook te ver vind gaan..... Er zijn dingen die ik wel aandurf om "minder veilig" te doen, maar dat is dan een weloverwogen keuze dit ik voor mezelf maak. Zo'n keuze kun je niet voor een ander maken, dus geef ik de info waarmee iemand kan proberen zelf zo'n keuze te maken...

Hier in Duitsland zijn ze erg streng op ellke wijziging aan het voertuig (zelfs de folie op b- en c-compartiment ramen en achterruit is in mijn kentekenbewijs vermeld, evenals de standverwarming en het zonnedag bijvoorbeeld)

Als je een ongeval krijgt en er is ook maar iets aan je voertuig niet volgens goedkeuring van tüv en algemene gebruikstoestemmingen voor jouw voertuig, dat op enigerlij wijze invloed gehad zou kunnen hebben op het onstaan en vooral voorkomen van het ongeval, dan ben je al mede-schuldig aan het ongeval en kun je zondermeer rekenen op een (zeker voor duitse begrippen) gepeperde boete....
Sinds ik hier woon houd ik me dus maar aan de regels................. Voorheen nam ik weleens een weloverwogen risico af en toe
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Re: Dilema velgen?

Bericht door theo#94 T4 »

Hoi Roger,ik heb eens gehoord dat in Duitsland,voor elke wijziging die je aan je auto aanbrengt,ermee naar de TUV keuring moet,dat klopt toch,of heb ik het mis,en wat betreft de velgen in Nederland,heb ik eens een keer met een APK keurmeester in zijn boek nagezocht,maar daarin stond niet dat de velgen aan de loadindex hoeven te voldoen,dat het beter is zal ik niet bestrijden,alhoewel daar wel steeds meer mensen rekening mee houden bij de aanschaf van velgen,zeker als je naar bijv: Duitsland gaat,volgens mij zijn ze in België daar ook wat strenger in dan hier in Nederland.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Dilema velgen?

Bericht door ferry395 »

Hey roger

Het was ook niet persoonlijk bedoeld of om je aan te vallen was meer een grapje zo van zogenaamd doet niemand hier iets tegen de regels snap je.
En inderdaad ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen keuze en mening,alleen ik ben van mening dat er zat mensen zijn die het niet eens weten en met verkeerde banden rijden.
En is het echt zo streng in duitsland :ie dat is dan niks voor mij hahahah grapje maar even om het uit de wereld te helpen ik val of viel niemand aan met die reactie en dus ook jou niet roger.

Ciao Ciao ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dilema velgen?

Bericht door Roger B. (11)61 »

het was ook niet persoonlijk opgevat en ook niet alleen als reactie op jouw bericht...

Er wordt hier vaak (waarschijnlijk goed bedoeld) advies gegeven waarvan ik denk...dat zou IK niet doen omdat het risico van brokken te groot is of omdat ik weet dat het niet zal helpen... Ik heb toevallig het voordeel dat ik opgeleid ben als automonteur en dus (af en toe enigszins) weet hoe de techniek in elkaar steekt, niet elke leek die hier advies vraagt kan de minder goede van de goede tips onderscheiden en dat vind ik zoms jammer als er dan weer zo'n "foute" tip voorbij komt.

In duitsland is het heel simpel, alles, maar dan ook alles wat je veranderd aan de auto dient te gebeuren met voor exact jouw type auto goed gekeurde onderdelen, en eigenlijk heel veel ook nog door gediplomeerd en geschoold personeel.....

Wordt je betrapt op onjuiste accessoires/onderdelen dan kan dat een (soms forse) boete opleveren en in geval van ongeval medeschuldigheid en wellicht zelfs problemen met je verzekeringsmaatschappij.....

Ook hier is het (als ik zie wat er zo nu en dan rond rijdt hier) zo dat niet iedereen zich heel strikt aan deze regels houdt, echter bij de twee-jaarlijkse TÜV-keuring denk ik dat dan een en ander terug-verbouwd wordt voor de keuring.

Tja het heeft wat nadeeltjes, auto rijden in Duitsland..... maar voor 431 euro belasting per jaar een T4 caravelle, 2,5 tdi op geel rijden is toch wel een groot voordeel (Golf 3 op gas overigens voor 132 euro per jaar belasting)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kafali
Berichten: 62
Lid geworden op: 06 apr 2008, 11:09
Locatie: Puttershoek

Re: Dilema velgen?

Bericht door kafali »

Nou ik heb de rs4 velgen maar op het net gezet ,ik durf het niet aan hoor .

kom met de tijd wel goed

Veiligheid voor alles.
Bedankt voor de goede tips heren :toppie
Plaats reactie