Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De onzin van olie verversen.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

De onzin van olie verversen.

Bericht door René »

Wie gaat het uitproberen?

onzin dat olie verversen

Berrie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door bartt4 »

Werk zelf in garage. Laatst opfris cursus gehad van shell olie. Verversen is wel degelijk een goede zaak. wel kan je wa langer door rijden, of alleen een filter vervangen. Maar loop toch geen risico voor die 50 a 100 eurie. Wat wel belangrijk is neem de juiste olie van een goede kwaliteit castrol shell noem maar op. Ik neem geen risico. Ververs om de 15000 km. :wjw
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door henk106 »

1 keer per jaar rijd ongeveer tussen 15000/20000 per jaar
nog nooit geen problemen gehad :ikrij
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door bartt4 »

Hangt inderdaad af wat je rijd. rij je iederedag reelijk op temperatuur of een rondje om de kerk. IVm vocht etc.
RUBBEREXPRESS
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door olle griese »

Ik heb mijn Golf vandaan ingeruild en heb hem 2 jaar gehad.
In die 2 jaar geen drup olie bijgevuld of ververst.
Ik vind verversen maar flauwe kul
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door Henk-1 »

ververs elk jaar mijn olie met filter
rij zo'n 20000 25000 per jaar

als je nieuwe olie + filter erop gooit ,verneem je het verschil :groteogen :toppie

Wil het niet uitproberen om 300000 met dezelfde olie - filter te rijden :alarm :alarm :alarm :ie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door Johan191 »

Één keer per jaar bij ongeveer 20.000 km wort bij mij het filter vervangen en de olie. Dat ddoe ik al jaren zo en ook bij de voorgangers vande T4 was het niet anders. Nooit geen problemen gehad. Deze maand is tie weer aan de beurt. dan ook maar meteen luchtfilter en interieurfilter weervervangen. Ook één keer per jaar.
T4power
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 feb 2008, 19:26

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door T4power »

Henk-1 schreef:ververs elk jaar mijn olie met filter
rij zo'n 20000 25000 per jaar

als je nieuwe olie + filter erop gooit ,verneem je het verschil :groteogen :toppie

Wil het niet uitproberen om 300000 met dezelfde olie - filter te rijden :alarm :alarm :alarm :ie

Henkes, wij hebben jaren lang een Citroën BX gereden. In 5 jaar nooit 1 druppel ververst alleen af en toe wat bij gemikt.
Geen problemen!!!!!! Ik denk dus dat het niet een uit de duim gezogen verhaal is. Maar tegenwoordig wil iedereen ons geld uit de zak kloppen. En het lukt!!!!!!!!!!!!! Wij hebben bijvoorbeeld een longlife motor, dus om plus minus 35000 km nieuwe olie. KASSA!!!!!!
Gooi je een keer gewone olie in je longlife motor, hebben de sensoren gelijk te lijden. Dus dat doe je dan ook weer niet. Kringetje weer rond. Iedereen trapt erin en koopt dure olie.
Er zijn er maar een paar die echt lachen om sukkels zoals wij. SHELL, BP, CASTROL enzovoort!!! :muur :muur :muur
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door Egbert&Manon »

Wij zijn nu 1 jaar en zo'n 40000 km verder met dezelfde olie :lach
Ik maak me al jaren niet zo druk hierover en ververs 1 keer per jaar.
Het is zo'n degelijke ACV motor getuned naar 122pk.
Als je vaak de motor zwaar belast (aanhanger/hard rijden), heb je een goede smering nodig.
Bij een rustige rijstijl (zelden boven 120km/u) zal dat niet zo'n vaart lopen.
Tevens heb ik een klosje onder het gaspedaal (nog enkele te koop).
Binnenkort ga ik een afspraak maken voor distributieriem/spanrollen/waterpomp/olie/koelvloeistof.
Bij mijn werkbus, de nieuwe Ducato, heeft het serviceboekje alleen nog maar over grote beurten iedere 40000 km!

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
rolf768
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:17
Locatie: nieuwe pekela
Contacteer:

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door rolf768 »

Ververs eigenlijk ook nooit, moet af en toe wat bijvullen door dat hij wat gebruikt met een zware aanhanger, wat maar goed is ook.
Dus zou je kunnen zeggenververst zich zelf al
Doe dit al vanaf 2005 nooit geen problemen.

Rolf 768 :ikrij :T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door Pascal-141 »

Bij mij gaat er om de 7500km altijd andere olie op . En om de 15.000km word de oliefilter ook vervangen.
Onzin ? Dat maakt ieder voor zichzelf uit ,hoe goed hij zijn auto verzorgt.
Voor de ene is het een "gebruiksvoorwerp" zonder waarde , voor de andere een waardevolle hobby .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door Pascal-141 »

T4power schreef:Gooi je een keer gewone olie in je longlife motor, hebben de sensoren gelijk te lijden. Dus dat doe je dan ook weer niet. Kringetje weer rond. Iedereen trapt erin en koopt dure olie.
Echt niet hoor...
Mijn T4 heeft ook een longlife-motor , maar ik heb er meteen "gewone" halfsynthetische olie ingegooid vanaf dag1 dat ik hem nieuw kocht (omdat ik "anti-longlife" ben ) . Er zijn heus nog geen sensoren kapot gegaan hoor :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door richie »

In de zeescheepvaart is het niet gebruikelijk om olie van hoofdmotoren te verversen. De olie voor de cartersmering wordt gefilterd en gesepareerd. Wel worden er op regelmatige tijden oliemonsters ter analyse naar een laboratorium gestuurd. Zijn de resultaten binnen de specificaties is alles ok , zo nodig worden er alleen dope's toegevoegd. Grote motoren leveren soms meer dan 8.000 pk per cylinder, dus zijn behoorlijk belast.

In de binnenvaart varen veel schepen met Caterpillar motoren. Ook hier wordt vaak de olie geanaliseerd. Wijken de specificaties van de olie teveel af, dan wordt de olie ververst. Dus de mate van vervuiling is bepalend en niet het aantal draaiuren.

Maar ik zie de dealer nog geen olie analyse uitvoeren, dus ververs ik na 30.000 km.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door bartt4 »

Denk dat de olie kanaaltjes van zo een moter ook iets groter zijn dan de huidige motoren in een gemiddelde auto. neem de nieuwe 2.0 tdi pomperstuiver motor daar zou ik maar een goede olie in doen. ieder moet het voor zich nemen maar toch zo rond de 20000 een verversing is niet verkeerd. Zekers op de lange duur
RUBBEREXPRESS
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Re: De onzin van olie verversen.

Bericht door belgacom »

Het is toch niet alleen voor de smering dat de olie ververst wordt? Maar ook voor de (metaal)deeltjes die in de olie gaan zitten en daardoor extra slijtage aan het blok veroorzaken. Of is dat ook onzin?
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Plaats reactie