Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
De onzin van olie verversen.
Re: De onzin van olie verversen.
Een kennis van mij kocht in 1980 een 3 jaar oude mazda 323. Hij heeft 17 jaar ermee gereden zonder ook maar 1 keer olie te verversen. Hij vulde alleen maar bij. Na 17 jaar en 205.000 km was zijn auto doorgeroest maar motorisch nog in orde.
Het moet dus wel kunnen maar zelf hou ik me ook netjes aan de km stand om te verversen.
Het moet dus wel kunnen maar zelf hou ik me ook netjes aan de km stand om te verversen.
Re: De onzin van olie verversen.
Elke 7500 nieuwe olie en filter. Toen ik hem kocht heb ik het benzine-verbruik genoteert en na nieuwe olie+filter gebruikte hij minder benzine. Dus effect heeft het zeker.
gr ruud
gr ruud
Carpe Diem
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: De onzin van olie verversen.
Mijn T4 krijgt ook elk jaar nieuwe olie.
Ik haal de km standen niet per jaar dus ververs gewoon per jaar.
Bij de delaer omdat ik niet met de rommel van oude olie wil tobben.
Heb een oude suzuki erbij gehad, zo'n rauwe 3 cilinder, hoog toeren bakkie.
Nooit olie ververst. reed altijd op minimum olie peil.
bakkie is 13 jaar geworden bij mij, is gebruikt als ragbak, honden hok etc.
Motor liep perfect.
Kennis wou hem overkopen, had kleine auto nodig.
Afijn, verkocht. en kennis denkt laat ik eens onderhoud doen.
Dus haalt de oude meuk olie eruit, was erg vies.
Spoelt een keer extra met olie,....... wagen heeft nooit meer lekker gelopen.
Tja,
Het kan dus wel, maar ik durf het ook niet met de T4.
Ververs wel, kost wat geld maar slaap er geruster op.
En ik hoop dat de oude olie netjes afgevoerd wordt. Zal wel opgestookt worden in een energie centrale denk ik,
Berrie
Ik haal de km standen niet per jaar dus ververs gewoon per jaar.
Bij de delaer omdat ik niet met de rommel van oude olie wil tobben.
Heb een oude suzuki erbij gehad, zo'n rauwe 3 cilinder, hoog toeren bakkie.
Nooit olie ververst. reed altijd op minimum olie peil.
bakkie is 13 jaar geworden bij mij, is gebruikt als ragbak, honden hok etc.
Motor liep perfect.
Kennis wou hem overkopen, had kleine auto nodig.
Afijn, verkocht. en kennis denkt laat ik eens onderhoud doen.
Dus haalt de oude meuk olie eruit, was erg vies.
Spoelt een keer extra met olie,....... wagen heeft nooit meer lekker gelopen.
Tja,
Het kan dus wel, maar ik durf het ook niet met de T4.
Ververs wel, kost wat geld maar slaap er geruster op.
En ik hoop dat de oude olie netjes afgevoerd wordt. Zal wel opgestookt worden in een energie centrale denk ik,
Berrie
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: De onzin van olie verversen.
Berrie ,Berrie en Rene schreef: Heb een oude suzuki erbij gehad, zo'n rauwe 3 cilinder, hoog toeren bakkie.
Nooit olie ververst. reed altijd op minimum olie peil.
bakkie is 13 jaar geworden bij mij, is gebruikt als ragbak, honden hok etc.
Motor liep perfect.
Berrie
Beloof me nou dat je dat NOOIT gaat doen met je aankomend Splitje ...
Want die gaat het heus niet lang volhouden zonder regelmatige oliewissel
(Is ook nog zonder filter , dus ... best op tijd verversen die handel)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: De onzin van olie verversen.
Ha, die split gaat verwend worden hoor. Mijn vrouw zal er jalours op worden.
Maareh ik zie jou niet meer online, want ik heb wel enkele vragen omtrent die split.
Het heeft met geblazen twin-lucht te maken.
Groeten
Maareh ik zie jou niet meer online, want ik heb wel enkele vragen omtrent die split.
Het heeft met geblazen twin-lucht te maken.
Groeten
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: De onzin van olie verversen.
Ik heb het de laatste tijd heel druk , en vaak heb ik dan geen zin meer om online te gaan. Stuur anders maar een mailtje hoor .Berrie en Rene schreef:Ha, die split gaat verwend worden hoor. Mijn vrouw zal er jalours op worden.
Maareh ik zie jou niet meer online, want ik heb wel enkele vragen omtrent die split.
Het heeft met geblazen twin-lucht te maken.
Groeten
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Re: De onzin van olie verversen.
juist voor de metaaldeeltjes zit er een oliefilter in het circuit opgenomenbelgacom schreef:Het is toch niet alleen voor de smering dat de olie ververst wordt? Maar ook voor de (metaal)deeltjes die in de olie gaan zitten en daardoor extra slijtage aan het blok veroorzaken. Of is dat ook onzin?
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Re: De onzin van olie verversen.
wat ik merk in deze discusie is dat er vaak wordt vergeleken met japanse benzine auto's.
en dat zijn heel sterke motoren, sterker als menig europees benzine motortje.
maar: een benzine wagen
1) werkt met een veel lagere compressie
2)= veel lichter dus de motor hoeft (vooral koud niet zoveel gewicht te verplaatsen als bij de T4)
3) geen zeer snel draaiende turbo die hoge eisen aan de smering stelt
4) de motor olie in een benzine wagen die 30.000 heeft gereden is nog schoner
als die uit een diesel 1 week na het verversen. (zie kleur)vervuild veel minder als in een diesel.
onderdelen als bijv de turbo enz. zijn me veel te duur om te gaan smeren met vervuilde olie
bij mij gaat elk jaar de olie en filter eraf. (komt neer op 1x/20000 km)
en ik gebruik goede olie
volsynthtische 5 w 40 van Kendall
olie verversen: gewoon bij de baas op de put in de garage. (oude olie direct kwijt)
en dat zijn heel sterke motoren, sterker als menig europees benzine motortje.
maar: een benzine wagen
1) werkt met een veel lagere compressie
2)= veel lichter dus de motor hoeft (vooral koud niet zoveel gewicht te verplaatsen als bij de T4)
3) geen zeer snel draaiende turbo die hoge eisen aan de smering stelt
4) de motor olie in een benzine wagen die 30.000 heeft gereden is nog schoner
als die uit een diesel 1 week na het verversen. (zie kleur)vervuild veel minder als in een diesel.
onderdelen als bijv de turbo enz. zijn me veel te duur om te gaan smeren met vervuilde olie
bij mij gaat elk jaar de olie en filter eraf. (komt neer op 1x/20000 km)
en ik gebruik goede olie
volsynthtische 5 w 40 van Kendall
olie verversen: gewoon bij de baas op de put in de garage. (oude olie direct kwijt)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: De onzin van olie verversen.
ik heb 20 jaar mijn rijbewijs en heb in totaal ruim 15 auto 's gehad en heb nog NOOIT olie ververst
ook niet met mijn vorige t4 1996 2.4 diesel
totaal megereden bijna 90.000 km en had hem gekocht met 285.000 km en alleen af en toe wat bij vullen ( 8 liter in bijna 2,5 jr )
ook niet met mijn vorige t4 1996 2.4 diesel
totaal megereden bijna 90.000 km en had hem gekocht met 285.000 km en alleen af en toe wat bij vullen ( 8 liter in bijna 2,5 jr )
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Re: De onzin van olie verversen.
Mensen die regelmatig hun olie zelf verversen zien het maar al te goed waarom ze het doen. Er is wel degelijk een groot verschil tussen de stroperige olie die je erin giet en dat zwarte water dat er uit komt als je de carterstop lost.
Ik heb zelf al tientallen motorfietsblokken gereviseerd die gewoon kapotliepen door gebrekkige smering. Als er geen olie ververst zou moeten worden zouden constructeurs er ook voor zorgen dat ze je niet meer hoeven te zien na de verkoop.
greetz
Ik heb zelf al tientallen motorfietsblokken gereviseerd die gewoon kapotliepen door gebrekkige smering. Als er geen olie ververst zou moeten worden zouden constructeurs er ook voor zorgen dat ze je niet meer hoeven te zien na de verkoop.
greetz
Re: De onzin van olie verversen.
als je 20 jaar je rijbewijs hebt en 15 outo's hebt gehad, dan rijdt je gemiddeld 1.3 jaar met een autoedwin850 schreef:ik heb 20 jaar mijn rijbewijs en heb in totaal ruim 15 auto 's gehad en heb nog NOOIT olie ververst
ook niet met mijn vorige t4 1996 2.4 diesel
totaal megereden bijna 90.000 km en had hem gekocht met 285.000 km en alleen af en toe wat bij vullen ( 8 liter in bijna 2,5 jr )
je dan hoef je IDD ook geen olie te verversen, en is die al weer vertrokken voordat je er problemen mee krijgt.
en bij je T4 ---8 liter in 2.5 jaar bijvulen of 8 liter op 90.000km
is dus ook al bijna 2 keer nieuwe olie 2x 5 liter zonder de filter = 10 liter.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: De onzin van olie verversen.
De viscositeit van olie is niet alleen afhankelijk van vervuiling, maar vooral van temperatuur (bij alfaten zorg ik dat de motor redelijk warm is, maar wel al een tijdje (uurtje ofzo) staat, zo komt er het meeste uit)koekie520 schreef:Mensen die regelmatig hun olie zelf verversen zien het maar al te goed waarom ze het doen. Er is wel degelijk een groot verschil tussen de stroperige olie die je erin giet en dat zwarte water dat er uit komt als je de carterstop lost.
Geloof me, als een autofabrikant zou vinden dat je geen olie hoefde te verversen zou ie ALSNOG zeggen dat je elke "x"kilometer of "y" maanden naar de garage moest omdat ie die dealer ook aan het werk moet houden. Daarnaast gebeurt er bij een onderhoudsbeurt meer dan alleen olie verversen......koekie520 schreef: Als er geen olie ververst zou moeten worden zouden constructeurs er ook voor zorgen dat ze je niet meer hoeven te zien na de verkoop.
greetz
Ik neem het niet zo nauw met de verversingstermijnen van de olie, vooral omdat ik er van overtuigd ben dat de betere motorolieën van vandaag de dag makkelijk langer mee kunnen dan een autofabrikant aan verversingstermijn voorschrijft.
Helemaal niet verversen zou ik ook niet aanraden. Ik vervang wel ALTIJD het filter mee, dat tientje of iets in die buurt zijn de kosten niet. (zou ik ook doen als ik bij 10.000 ververste)
De T4 heeft nu 14 maanden en 25.000 km de zelfde olie erin, in die tijd 2 keer een liter bijgevuld. Binnenkort krijgt ie zijn jaarlijkse hobbymiddag denk ik en doe ik meteen oliewissel.
Zo ook de trend dat motoren "longlife" worden.... zomaar in mum van tijd, een jaartje of twee hebben alle fabrikanten hun verversingstermijnen verlengd.... Je maakt me niet wijs dat die motoren zoveel anders zijn..... waarom kon het daarvoor dan niet? Andere olie?? had er toen ook in gekund... Ik denk dat fabrikanten al veel langer hun verversingstermijn hadden kunnen verlengen, maar dit uit inkomsten oogpunt nog niet gedaan hadden......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: De onzin van olie verversen.
wel of niet geschikt zijn voor long life heeft meer een technische achtergrond, zo denk ik.
De pakkingen en keringen zullen anders zijn zo vermoed ik.
Ook is de productie precisie van invloed hierop denk ik..
De pakkingen en keringen zullen anders zijn zo vermoed ik.
Ook is de productie precisie van invloed hierop denk ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: De onzin van olie verversen.
Multivan Generation schreef:wel of niet geschikt zijn voor long life heeft meer een technische achtergrond, zo denk ik.
De pakkingen en keringen zullen anders zijn zo vermoed ik.
Ook is de productie precisie van invloed hierop denk ik..
Ik geloof niet dat een motor anders is en toch de zelfde motorcodering houdt (ACV is er in longlife en niet-longlife) daarbij hebben alle fabrikanten hun motoren aangepast dan zeker........
De andere keerringen en pakkingen zijn waarschijnlijk alleen van toepassing als de oude niet tegen de nieuwe olie kunnen, hebben mijns inziens op geen enkele wijze invloed op het onderhoudsinterval (worden immers niet vervangen bij periodiek onderhoud)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon