Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

batterij lichtje

vragen over de T4
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Als ik het me goed herinner, moet dan je batterijlichtje niet even branden net voor je start?

Die van mij doet dat niet meer.

Tot enkele weken geleden 'flikkerde' het van tijd wel eens, zeer onregelmatig met afwisselende intensiteit. Nu zie ik het nooit meer branden.
Daarstraks kon ik ook niet meer starten - eens ik de sleutel doordraai gaan alle lichtjes terug uit.

Daarnet weer geprobeerd: start zonder problemen.

Wat is er mis?

( T4 - 1.9 diesel - 1992)
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: batterij lichtje

Bericht door Wim T4 935 »

Dat lijkt op het beruchte blokje onder het contactslot.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Zou het?

3 tal jaar geleden is dat contactslot blokje eens vervangen (dat wit dingetje) wegens slecht contact.

Maar toen deed mijn batterijlichtje het toch nog.

Nu brandt het batterijlichtje echt wel nooit (terwijl het tot 3 weken geleden wel eens als een zot durfde flikkeren).
Laatst gewijzigd door dio5 op 07 jun 2008, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: batterij lichtje

Bericht door Wim T4 935 »

Op basis van jouw verhaal, en dan met name dan wel en dan niet reageren als je de sleutel draait, denk ik daar als eerste aan. Maar van afstand is zoiets altijd lastig. Heeft jouw type T4 een relais 109 en zo ja hoe staat het daar mee?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: batterij lichtje

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je de auto op contact zet dan moet het accu lampje branden.

Als dit lampje niet brandt (stuk is bijvoorbeeld) dan is de kring van het laadstroomcontrole-circuit onderbroken....dan wordt de laadspanning van je dynamo niet geregeld en zal je accu hoogstwaarschijnlijk niet bijgeladen worden....

Even goed nameten /testen wat er mis is dus
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Hmm, enige tips wat ik er zelf aan kan doen?

Of misschien maar best ineens de garage in?
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: batterij lichtje

Bericht door Wim T4 935 »

dio5 schreef:Hmm, enige tips wat ik er zelf aan kan doen?

Of misschien maar best ineens de garage in?
Je laat gissen naar je woon of verblijfplaats en dan wordt het voor hulpvaardige WJW'rs lastig om iets voor je te betekenen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Wim T4 935 schreef:
dio5 schreef:Hmm, enige tips wat ik er zelf aan kan doen?

Of misschien maar best ineens de garage in?
Je laat gissen naar je woon of verblijfplaats en dan wordt het voor hulpvaardige WJW'rs lastig om iets voor je te betekenen.
? Snap niet goed wat ik hier mee moet... soit.. ik woon in Gent, Belgie als dat iets uitmaakt...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: batterij lichtje

Bericht door Roger B. (11)61 »

Tellerunit uitbouwen en lampje vervangen ---> testen
---> lampje brandt ---> opgelost
---> lampje brandt niet --> dan gaan meten

---> meet of er aan de ene kant van het lampje massa is (contact ingeschakeld) en de andere kant plus
---> geen massa? --> draad van tellerunit naar dynamo controleren (grootste kans van slagen in de buurt van de dynamo (als ik me niet vergis blauwe dunne draad)

--> geen plus? zoeken waarom er geen spanning op die aansluiting staat (print van tellerunit 1e verdachte)

stekkerweergave van tellerunits:
T4wiki duitsland: hier klikken

PS:
Wat wim bedoelde is dat je in je profiel niet aangegeven hebt wat je woonplaats is, zo kan men dus niet inschatten of je in de buurt woont en eventueel aan bieden om eens bij je te komen kijken en hulp/uitleg te geven....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: batterij lichtje

Bericht door Wim T4 935 »

Ik heb het zelf al enkele keren meegemaakt dat WJW'rs aanboden om mee te kijken. Het heeft voor bv iemand in Groningen weinig zin om te zeggen: Kom morgen effe langs dat kijken we samen even.

Het is dus puur bedoelt als extra steuntje in de rug.

@ Roger, je was me net voor.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Ah ok.

Begrijp ik dus goed dat als dit lampje stuk is, er ook een probleem kan komen met het herladen van de batterij?
Is dus niet zo dat dit lampje enkel een controle is, iets wat buiten het wegvallen van de indicatie voor de bestuurder zelf weinig andere problemen geeft?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: batterij lichtje

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, inderdaad, het lampje moet heel zijn voor de laadstroom van de dynamo.


De spanningsregelaar in je dynamo meet via dit lampje de accuspanning en regelt zo de laadstroom van de dynamo. Is dit circuit onderbroken (draadbreuk/defect lampje) dan wordt de laadstroom niet geregeld en zal de batterij niet goed geladen worden (meestal bijna niet)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

- iets wat er misschien mee te maken kan hebben, maar misschien ook niet:

Zo lang ik de bus al heb, gingen de brandstof en temperatuurmeter veel hoger dan het werkelijk was (temp tot 120, brandstof tot 1/4 hoger), soms vielen deze dan terug nr beneden.

Nu, sinds mijn batterijlichtje niet meer brandt, merk ik dat deze temp en brandstof meter lager blijven dan normaal (1/4 - 1/5 lager)...

Geen idee of dit wat met elkaar te zien heeft... ik vrees een beetje dat mijn printplaat versleten is, het lichtje van de temperatuur heeft zo soms ook zijn kuren gehad.
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Net even gekeken, en er hing een blauwige kabel los aan de alternator, die weer vastgehangen.

Paar keer gestart zonder problemen, lichtje van de batterij brandt echter nog steeds niet. Zal dadelijk eens wat rondrijden om te zien of dit invloed heeft.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: batterij lichtje

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik weet niet WAAR je de blauwe draad hebt aangesloten, maar hij moet op de aansluiting met D+ als het goed is.

Meestal zijn meter-probleempjes gevolg van een slechte verbinding van de spanningsstabilisator op de print van de teller, kun je relatief makkelijk zelf repareren (stook de boel alleen niet TE warm)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie