Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

batterij lichtje

vragen over de T4
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Geen idee eigenlijk, aangesloten op de enige fiche waarvan ik voelde dat die leeg was (iets naast die andere kabel). Probleem is dat ik amper iets zie daar onderin, dus is op de tast gebeurd.

Echter: vandaag gestart, 30km gereden. Gestopt. Weer starten. Noppes. Hoorde wel nog de startmotor 'tikken'. Depannagedienst moeten bellen, met charger vlot kunnen starten. Terug thuisgekomen wou ie natuurlijk weer niet meer starten. Batterij laadt dus niet meer bij (lichtje brandt ook nog altijd niet).

Dus ofwel hangt die blauwe draad nog niet goed, ofwel is mijn dynamo stuk of misschien de batterij zelf? (zit er drie jaar in), ofwel inderdaad dat lichtje? Ik zag echter gisteren dat lichtje nog even vaag flikkeren, dus ik denk niet dat dit effectief stuk is.

Zit echter met het dilemma of het wel nog de moeite waard is om te fixen. Als het voor 100 - 200 euro opgelost is zou ik het nog zien zitten, voor 700 of meer echter niet, wagen is 16 jaar oud, behoorlijk wat slijtage, heb em 5 jaar geleden met gereviseerde motor gekocht, en draait lekker zonder problemen.

Het hele dashboard er zelf uitslopen lijkt me nogal een tijdrovende bezigheid, dus ik vraag me af of er geen andere dingen zijn die ik makkelijk kan testen/meten vooraleer ikzelf de boel uiteenvijs of hem naar de garage zou doen (waar het mij waarschijnlijk een pak aan werkuren zal kosten).
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: batterij lichtje

Bericht door Wim T4 935 »

Ik krijg nu toch het idee dat de accu niet wordt opgeladen door de dynamo. Dan denk ik toch eerder aan een dynamo dan een accu probleem. Misschien zijn de koolborstels gewoon versleten?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: batterij lichtje

Bericht door Wim T4 935 »

In dit topic staat er nog een dynamo voor een 2.5 te koop. viewtopic.php?f=5&t=13195
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: batterij lichtje

Bericht door Roger B. (11)61 »

ALs de accu niet laadt, dan gaat je lampje branden (tenzij het niet laden veroorzaakt wordt door het laadstroomcontrolecircuit)

DUS kun je er van uit gaan dat het probleem in je laadstroomcontrole zit.

Als je die blauwe draad nu eens (eventueel voor alle zekerheid via een zekeringetje) aan massa legt en de auto op contact zet.

Brandt het laadstroomcontrole lampje dan wel ?

Ja--> probleem zit in (de aansluitng van het draadje op) je dynamo
Nee--> probleem zit niet in je dynamo (waarschijnlijk)

De tellerunit is relatief makkelijk uit te bouwen, daar hoef je niet het hele dashboard voor uit te bouwen.
Maar je kunt misschien nog eenvoudiger kijken of dat nodig is.

Achter op je zekeringkast zitten twee blauwe stekkers naast elkaar, deze zijn van je tellerunit. Als iemand kan zeggen welke van de draden in deze stekkers van je laadstroomcontrole is, kun je die draad met massa verbinden en

kijken of bij ingeschakeld contact de laadstroomcontrolelamp op je dash gaat branden --> ja betekend dat het probleem tussen zekeringkast en dynamo zit, nee betekend dat het in de tellerunit zit of dat er geen spanning aan de andere kant van het lampje komt.

De teller unit uitbouwen

volgens mij staat dit op T4 wiki wel ergens uitgelegd (in duits) enige info over penbezettingen van de tellerunit en dergelijk vind je ook op T4-wiki (klik hier)

In elk geval moet je links en recht van de teller de plastic afdekking wegbouwen, dan de schreofjes losmaken en de tellerafdekkap uitbouwen. de teller zit bovenaan met twee schroefjes vast en kan er daarna met wat draaien uit zonder het stuur te demonteren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Bedankt voor alle tips, kga er eens over nadenken...

Die blauwe draad van bij de dynamo zie ik nu zelfs niet meer hangen... zie enkel rood en iets groenachtig - is verdomd moeilijk om er bij te kunnen en ook maar iets te zien.

Achteraan zekeringkast raak ik al helemaal niet bij - misschien ook losvijzen...?

Massa = rode kabel? (sorry ken er echt geen bal van :) )

Misschien toch maar eens beginnen uitkijken naar een nieuwe...
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Lol. Teller unit eruit gevezen, ging redelijk simpel.

Nu heb ik toch zeker niet het plaatje van de naft/temperatuur erafgevezen vooraleer ik doorhad dat je die in zijn geheel er moet uittrekken...

Afbeelding

Die krijg ik er nooit meer op :-)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: batterij lichtje

Bericht door Roger B. (11)61 »

Zekeringkast is vrij makkelijk...

bakje linksonder in het dashboard verwijderen, daarachter zit de zekeringkast
links en rechts onderaan naast de zekeringkast zit een kunststof lipje om een asje geklikt, deze losklikken
de zekeringkast kun je nu met de asjes uit de haakjes tillen en naar beneden en voren kantelen, zo kun je bij de achterkant van je zekeringkast waar de stekkers zitten.


De dynamo is volgens mij het best te bereiken via de onderkant. Daarvoor moet je de beschermkap aan de onderkant verwijderen.

Rij de auto op bokjes of krik hem op assteunen.
draai de 4 bouten en 2 moeren los die de plaat fixeren
de plaat zakt nu aan de voorkant op een haakje.
klik het haakje los en til de plaat net onder de voorbumper door naar voren uit de scharnierpunten aan de achterkant.
De plaat kun je nu geheel wegpakken en zo kom je goed van onderen bij de motor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Mja, maar ik heb net de temp/naft meter om zeep geholpen denk ik met die uit elkaar te vijzen. Tenzij er een truc bestaat om dat ding weer fatsoenlijk ineen te krijgen want nu staan de meters helemaal paraplu als ik het dichtvijs :P
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: batterij lichtje

Bericht door Roger B. (11)61 »

tellerunit zoeken op ebay.... hoeft niet zo duur te woren als je een groene zoekt, de blauwe zijn vaak wle prijziger.

wat bedoel je met paraplu? lijkt me toch dat als het gemakkelijk uit elkaar kan, je het met wat geduld ook weer in elkaar moet krijgen.... of heb je dingen (wijzertjes) verbogen met de demontage?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Nee, niets verbogen, idd misschien met veel geduld kan ie wel op zijn juiste plek springen, alleen weet ik niet goed hoe de achterkant van die wijzertjes oorspronkelijk op die weerstand zat, moest die achterkant nu doorzichtig zijn dat zou al helpen, je ziet namelijk niets.

De led van de batterij doet het in ieder geval nog wel als ik hem doormeet :-)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: batterij lichtje

Bericht door Roger B. (11)61 »

ledjes gaan inderdaad niet zo vaak stuk, heb me pas later gerealiseerd dat je een oud type dash hebt en DUS ledjes...

ALs je dit weer in elkaar krijgt, kijk dan eens op T4 wiki welke aansluiting van jouw tellerunit voor de laadstroom is en duw daar in de auto eens een draadje bij (van de draad-zijde in de stekker erbij drukken) met de tellerunit op de stekker geprikt en de andere kant van de draad houd je tegen massa met ingeschakeld contact, als het lampje dan brandt weet je dat het niet in de tellerunit zit, brand het niet weet je dat je in je tellerunit moet zoeken......

Ik heb begrepen dat de tellers van de passat 1990-1995 of zelfs nog iets later het zelfde zijn als van de T4.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Heb het gelukkig terug ineen gekregen.

Ben nu met een multimeter één voor één die pinnetjes aan het afgaan (waar normaal die stekker op komt) maar snap niet goed hoe de telling loopt. Is dat van links bovenste rij 1-14 en dan onderste rij 15-28? Lijkt me niet want als ik 3 doe met 25 volgens die telling brandt het lichtje van de handrem, terwijl dat 18 zou moeten zijn volgens die lijst van steckverbindungen op http://213.239.212.66/wiki/Kombiinstrument (als ik de 2de rij van rechts nr links tel is 25 wel 18... maar 3 en 5 zou massa zijn, terwijl ik enkel op 3 iets krijg en op 12.. (met 25 (of 18 omgekeerd.. ).
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

In ieder geval iets vreemd aan de hand.

Als ik telkens één ledje in zijn gaatje steek, en aan de solderingen onderaan (dus daar waar de pootjes inzitten) met de multimeter ga, krijg ik ze op alle punten aan het branden, behalve op het punt van het accu lichtje...
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Even verduidelijking:

Hieronder foto van de verschillende punten waarop de ledjes komen, respectievelijk handrem, batterij en voorgloei.

Steek ik in die gaatjes rechtstreeks een ledje, en meet onderaan de punten, dan gaan zowel bij handrem als voorgloei de ledjes branden (bij multimeter uitmeting) en lees de waarde 1 af (1 = geen contact).
Bij batterijpunten gaat led niet branden, en lees waarde 555 af. Is dit normaal bij het verklikkerlicht voor de batterij, of duidt dit wel degelijk op een kortsluiting ?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dio5 op 09 jun 2008, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: batterij lichtje

Bericht door dio5 »

Ook tussen de onderste 2 linkse van deze 6 solderingen meet ik signaal waar er volgens mij geen hoort.

(Deze prints worden als oorzaak gegeven voor 'flippende temp/naft- meters', maar ik vraag me af of deze ook geen invloed hebben op de batterijverklikker)

Afbeelding
Plaats reactie