Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aankoop t4

vragen over de T4
beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2008, 15:15

aankoop t4

Bericht door beginner »

Ik ben van plan een t4 te kopen van bouwjaar 1996, heb een testritje gemaakt en beviel me wel.
Het is een diesel 1.9
Maar ik draaide de olievuldop eraf en er kwam een blauwige rook langzaam omhoog, soort van pluimpjes is dit normaal?
mevrouw zei ook dat als ze 's ochtends de bus starte altijd wel een beetje rook zag is dit ook normaal, misschien omdat ie wat gelekt heeft langs de klepsteelrubbers?
En ik zag onder de auto op een rubber olie liggen, weet van mijn collega dat ie dat ook heeft, als ie 's ochtends weg rijdt liggen er meestal een paar druppels maar olie verbruik is nihil bij hem.

alvast bedankt voor jullie moeite, hoop gewoon wat duidelijkheid te krijgen.
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: aankoop t4

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik heb een 1.9D gehad van 1996. Oliewalm als je de dop eraf schroeft heb ik nooit gehad bij warme motor. Ook de lekkage van oliedruppels is mij onbekend. De mijne had 240000 gelopen.
Als je genoeg budget hebt zou ik gaan voor een 1996 102 pk tdi motor, was toen al leverbaar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aankoop t4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Er zit meer olie in een auto dan alleen de motorolie....

Je versnellingsbak kan een hele tijd druppelen voordat ie leeg (en tegen die tijd al naar de kl@ten) is....en toch verbruikt je motor geen druppel olie zoals men dan zegt....

Rook uit de uitlaat kan vanalles zijn en hoeft zeker niet alarmerend te zijn. Ook damp uit de oliedop KAN niet alarmerend zijn, maar het is wel een teken dat je goed moet bekijken of ie echt in orde is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: aankoop t4

Bericht door bartt4 »

Beetje damp uit d dop mag en is vrij normaal. Uit de uitlaat met koude start is ook vrij normaal. wel moet de carter druk net te hoog worden.
Beetje olie zweten komt vaker voor bij 1.9 meestal krukas keering of iets dergelijks. Ik heb nu me tweede 1.9 bus nu met turbo. Bijde goed bevallen.
geen hardlopers wel zuinig betrouwbaar en erg simpele techniek tov eem 2.5 tdi.
RUBBEREXPRESS
beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2008, 15:15

Re: aankoop t4

Bericht door beginner »

Ik zou graag een duurdere/nieuwere t4 kopen maar helaas is dat nu niet haalbaar. Hoop gewoon dat dit beestje het uithoud tot volgend jaar dus zo'n 15000 km. Heb een paar maanden geleden al een t4 aangeschaft en ben daar zeer tevreden mee, maar is zeker niet te vergelijken met deze bus aangezien het een volvo is :lach
De vw t4 stond op marktplaats, is wel een windvanger zeg dat merk je wel. Onderhoudhistorie zat er bij en was compleet, alle beurten gehad, oude apk keuringen met km standen erop, zag er wel goed en betrouwbaar uit.

Bedankt voor jullie reacties, ben zelf nogal een sleutelaar dus zal zeker vaker hier te zien zijn. :klappen

:jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Re: aankoop t4

Bericht door black caravelle »

beginner welkom op :wjw
ben zelf nogal een sleutelaar dus zal zeker vaker hier te zien zijn.
je hoeft geen sleutelaar te zijn om een weetjeweller te zijn :toppie :zwaai
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: aankoop t4

Bericht door frank884 »

de 1.9 TD is over het algemeen zeker geen slechtere motor als de tdi
hij heeft alleen veel minder kracht,maakt meer herrie enz enz maar het is echt een duurzame en technisch veel simpelere motor als de TDI
wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2008, 15:15

Re: aankoop t4

Bericht door beginner »

Nou eindelijk vandaag mijn busje opgehaald, hij rijd/trekt niet snel omdat het een gewone 1.9d is maar rijd wel super :yes

Heb gelukkig wel stuurbekrachtiging en een kleiner stuur als mijn collega dus dat scheelt al wel een hoop en lijkt ook wat stiller
Ik heb voor mijn grijs uitziende bumpers wat gekookt lijnolie gehaald om te kijken of het wat is, ga het morgen uitproberen dus zal er gelijk wat foto's van maken, gebruikte hiervoor bumperblack. Maar op volvo forum zweren sommige bij de lang durige en mooie kleur met lijnolie dus ben benieuwd :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aankoop t4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Beetje afhankelijk van de kleur van je auto kun je ook een heel luxe-effect bereiken door de bumpers over te spuiten.

Het mooiste effect krijg je als je de bumper van de auto haalt om te spuiten en de bumper eerst (na heel goed schuren en ontvetten) in een (voor deze kunststof geschikte kunststofprimer te spuiten, daarna spuitplamuur en nogmaals heel fijn schuren. Op die manier krijg je een glad oppervlak waar de stuctuur van de ongespoten bumper niet meer zichtbaar in is.

Hierna spuiten in de juiste kleur en je hebt een T4 met een duurdere uitstraling dan ongespoten bupmers (mijn opinie)

ALs je dit overweegt is het misschien verstandig NIET met lijnolie aan de bumpers te gaan, ik weet niet of je dat er goed vanaf/uit krijgt om er daarna ongestraft overheen te spuiten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: aankoop t4

Bericht door jan517 »

Welkom :klappen bij de club :wjw
Succes met je bus :T44EVER .
Veel plezierige km's :ikrij :ikrij :ikrij toegewenst.
grtzz Jan
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: aankoop t4

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, veel plezier met je T4 . Heb 6 jaar lang in een 1.9D gereden, is inderdaad wat traag maar heb er nooit spijt van gehad, gr Henk Peter.
beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2008, 15:15

Re: aankoop t4

Bericht door beginner »

Heeft iemand nog een tip voor het weg poetsen van oude sticker afdrukken :vraagteken Je ziet namelijk nog de afdrukken van de reclame van de vorige eigenaar, oja het is een witte bus.

Bedankt Roger voor je advies van die bumpers :jumpklap
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: aankoop t4

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik heb eerst ook een witte bus gehad met nog vage reclameafdrukken.
Ik heb toen een vaste was gebruikt zonder slijpmiddelen.
De afdrukken zijn niet weg naar een keer goed in de vaste was zetten.
Middelen met slijpmiddelen adviseerik niet omdat de lak daar dof van gaat worden.
Het blijft een kwestie van regelmatig in de vaste was zetten, bij mij was het naar 5x verdwenen.
beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2008, 15:15

Re: aankoop t4

Bericht door beginner »

Dus je raad het bijv. af om commandant te gebruiken? En wat houd dat eigenlijk in vaste was? wat voor middel is dat, merk? alvast bedankt voor je tip
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: aankoop t4

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi,in commandant zit veel slijpmiddel, dat gebruik ik zelf dus nooit.
Je zou als was Meguiars next generation tech wax kunnen gebruiken.
Deze is vrij prijzig, 25 euro voor een halve liter aar wel heel goed.
Ik heb daar zelf goede ervaringen mee.
Zie http://www.mequiarseurope.com

Goedkoper maar ook wel goed vind ik de turtle wax voor 10 euro een halve liter.

Beide zijn wel vloeibaar, waarbij de Meguiars next generation tech wax dieper gaat en meer vuil uit de lak haalt en langer de lak conserveerd.

Ik gebruik dan bij het tussendoor wassen alleen water en geen autoshampoo.
Gemiddeld zet ik de T4 per jaar 2 tot 3 x in de was.
Plaats reactie