Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chippen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: chippen

Bericht door bas caravelle »

Een dealer hoeft ook niet te wissen, het is namelijk maar de vraag of ze het kunnen zien. Misschien kunnen ze iets zien in het versie nummer, maar dan weten ze toch nog niet wat ze zien.

Uitlezen etc. blijft hetzelfde, alles is gewoon bereikbaar en uit te lezen, de rekenschema's zijn alleen gewijzigd.

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chippen

Bericht door Multivan Generation »

bij de T5 kun je software updates krijgen die de dealer zo zonder nadenken kan downloaden,
hierdoor kan de eventueel aanwezige chiptuning verloren gaan!!

Bij de T5 heb ik daar al van gehoord, bij de T4 eigenlijk niet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: chippen

Bericht door carl »

Rene Ben weer Blij van je geworden en voor al wijzer hihihi nu dan allen nog kijkken waar ik mijn geld breng hahahaha

Grt

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chippen

Bericht door Rico »

Ik heb nog geen antwoord op m'n mail aan Marja. Zijn ze altijd zo traag met reacties? Andere chippers reageren binnen 24 uur.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: chippen

Bericht door stijnh »

is het niet mogelijk om die t4 zelf te chiptunen?
ik heb op kapaza een softwarepakket gevonden met tuningssoftware.
is dat betrouwbaar of zou er kans zijn om je t4 om zeep te helpen?

ik had mijn vader ook voorgesteld om zijn t4 te chiptunen maar hij betrouwd het niet echt

Weet iemand van waar die software afkomstig is?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chippen

Bericht door Multivan Generation »

Rico schreef:Ik heb nog geen antwoord op m'n mail aan Marja. Zijn ze altijd zo traag met reacties? Andere chippers reageren binnen 24 uur.
Kwaliteit duurt nu eenmaal wat langer... :knipoog
stijnh schreef:is het niet mogelijk om die t4 zelf te chiptunen?
ik heb op kapaza een softwarepakket gevonden met tuningssoftware.
is dat betrouwbaar of zou er kans zijn om je t4 om zeep te helpen?

ik had mijn vader ook voorgesteld om zijn t4 te chiptunen maar hij betrouwd het niet echt

Weet iemand van waar die software afkomstig is?
Je kunt heel gemakkelijk als je niet weet wat je doet, je T4 om zeep helpen.
Voor de Belgen: het juist tunen van een auto is een stiel :knipoog
Kijk even op het Belgian T4 club forum.

Ik zou mijn T4 niet zelf tunen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: chippen

Bericht door m.c van den berg »

rico je heb :mail
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: chippen

Bericht door stijnh »

in die programma's zitten voorgeprogrammeerde waarden voor tuning dus je moet niet zelf de waarden kiezen maar gewoon een tuningstype
moest je zelf alle parameters moeten instellen dan zou je t4 inderdaad rap kapot zijn maar ik dacht dat die voorgeprogrammeerde tuningstypes betrouwbaar zouden zijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chippen

Bericht door Rico »

Zo, inmiddels een aantal weken verder. De motor is inmiddels gechipt door Johan Troost, week of 4 geleden geloof ik. Zijn standaard chip geeft 130 pk en ca 300 Nm, maar ik heb hem gevraagd om bij lagere toerental wat extra te geven (vanwege caravantrekken), dus het koppel zal wel wat hoger zijn.

Aansluitend een proefrit gemaakt om te kijken of dat extra hoge koppel geen trillingen geeft bij lage toerentallen. Dat liep allemaal vlekkeloos. Heb nu een supersoepele motor! Trekt vanaf 1600 toeren als een tierelier. Daar gaan we straks met de caravan er achter op de hellingen in Noorwegen een hoop plezier aan beleven.

Voorheen was het brandstofverbruik tussen 1:12,5 en 1:13,5. Na het chippen is het steevast 1:13,5. Vink erg netjes! Alleen tijdens een "dollemansrit" naar Denemarken lag het verbruik wat hoger, 1:12, met snelheden tot 150 km/h..... en dat rij ik normaal gesproken niet.

Het chippen ging trouwens via de OBD. Dus geen gesoldeer of zo.

Kortom, prima chippie van Johan!

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: chippen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Blij te horen dat je een adre gevonden hebt waar je bussie naar tevredenheid gechipped is.

Mijn 102pk is vrij vroeg in zijn leven (naar ik vernomen heb binnen een jaar na aanschaf) gechipped door ABT, hij levert volgens kentekenbewijs (in Duitsland moet chiptunign vermeld worden op het kentekenbewijs) 128pk. Mijn motor heeft er inmiddels 350.000 op zitten en still going strong...................

dus chippen is niet per definitie snel je motor naar de haaien.

Ik ben het met een van de reacties eens... Een extra kastje ertussen om te tunen is DUS motormanagement manipulatie met alle gevaren van niet of te laat ingrijpen door het motormanagement van dien...of het nu powerbox heet of niet, het risico hebben ze volgens mij allemaal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
johan1104

Re: chippen

Bericht door johan1104 »

Ik snap datje met chippen meer vermogen krijgt, maar hoe zit het met het verbruik? Tegenwoordig toch geen kattepis wat je betaalt aan de pomp>
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: chippen

Bericht door Roger B. (11)61 »

je zou in principe op zuinigheid kunnen chippen....

doorgaans is een auto na chippen zuiniger in theorie, maar omdat je het extra koppel en vermogen ook gaat gebruiken wordt ie eigenlijk bijna altijd onzuiniger....

zou je met een gechipte auto lekker rustigaan en lage snelheden rijden dan is ie zuiniger dan met gelijke rijstijl voor het chippen, maar meestal wordt er juist sportiever gereden en is ie iets onzuiniger.

Ik heb een 102PK die naar 128 gechipped is door ABT, ik rij eigenlijk altijd plankgas en pakweg 50% snelweg met 140-160 km/uur.
Mijn verbruik ligt zo ongeveer op 1:11...........er zijn mensen die ook 1:11 rijden met een ongechipte....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie