Waar kan ik koelvloeistof vinden voor mijn 1.9d uit 1992? Enkel bij de dealer of nog elders?
Na vorig onderhoud lekte ie plots, tot ik motorkap opentrok en ontdekte dat de dop van waterkoeling niet fatsoenlijk toegedraaid was. Volgens mij dus eruit gespoten of zo...
Was behoorlijk wat 'water' uit en heb er maar gewoon water bijgekapt, maar ik neem aan dat dit niet de bedoeling is :)
Dichtgedraaid, sindsdien geen lek meer.
Maar waar vind ik nu dat spul.. (denk dat het groen is... ). Of is dit echt niet zo nodig?
(Heb in verleden nog al gewoon water zitten bijgieten zonder ooit problemen gemerkt te hebben, ga er vanuit dat het niet zoveel uitmaakt wat je in die oude bakken kapt.)
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koelvloeistof
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koelvloeistof
Die koelvloeistof vind je bij de VW dealer , maar daar ga je natuurlijk ook een stevige prijs betalen.
Je kan dat ook kopen bij iedere automaterialen zaak.
Vroeger zat er zo een zaak bij jou in de buurt (in Gent) : als je vanaf de Brusselsesteenweg , onder de brug doorrijd richting Gent-centrum , was er net achter de brug aan de rechterkant zo een automaterialen zaak. Of ze er nu nog is weet ik niet , t'is al een tijdje geleden dat ik daar nog geweest ben.
Als er nu groene koelvloeistof inzit , moet je ook met dat spul bijvullen. Nooit groene en roze met elkaar mengen.
Je kan dat ook kopen bij iedere automaterialen zaak.
Vroeger zat er zo een zaak bij jou in de buurt (in Gent) : als je vanaf de Brusselsesteenweg , onder de brug doorrijd richting Gent-centrum , was er net achter de brug aan de rechterkant zo een automaterialen zaak. Of ze er nu nog is weet ik niet , t'is al een tijdje geleden dat ik daar nog geweest ben.
Als er nu groene koelvloeistof inzit , moet je ook met dat spul bijvullen. Nooit groene en roze met elkaar mengen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: koelvloeistof
1.9 mag de gewone koelvloeistof in dus blauwe of groene of gele. de later vw's moeten de rose rode hebben. Dus gewoon bij de autoshop of bouwmarkt
RUBBEREXPRESS
Re: koelvloeistof
@ Pascal 141 yep die zaak is er nog, moet daar zelfs vandaag zijn dus zal eens navragen...
Re: koelvloeistof
Wie weet het verschil tussen roze en groene vloeistof.Waarom moet dit in de latere modellen??
En is dit typisch iets voor VW of zijn er ook andere merken die dit hebben.
Krijg zo het gevoel dat dit weer typisch iets is van VW klanten binding aan de dealer, maar wellicht heb ik het bij het verkeerde einde
En is dit typisch iets voor VW of zijn er ook andere merken die dit hebben.
Krijg zo het gevoel dat dit weer typisch iets is van VW klanten binding aan de dealer, maar wellicht heb ik het bij het verkeerde einde
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: koelvloeistof
de roze/rode koelvloeistof bevat beschermende toevoegingen voor Aluminium motorcomponenten en wordt sinds een bepaald jaar gebruikt, zeker niet alleen door VW, veel japanners en mercedes hebben ook roze koelvloeistof.
De koelvloeistof is ook niet speciaal voor VW, maar is gewoon bij elke automaterialenzaak verkrijgbaar.
Je mag rood en groen/blauw/geel niet mengen met elkaar (meen dat dat kan leiden tot klontvorming met alle gevolgen van dien en dat er zelfs reactie met het metaal in je motor kan optreden) Of je na grondig spoelen de ene zondermeer kunt vervangen door de ander weet ik niet
De koelvloeistof is ook niet speciaal voor VW, maar is gewoon bij elke automaterialenzaak verkrijgbaar.
Je mag rood en groen/blauw/geel niet mengen met elkaar (meen dat dat kan leiden tot klontvorming met alle gevolgen van dien en dat er zelfs reactie met het metaal in je motor kan optreden) Of je na grondig spoelen de ene zondermeer kunt vervangen door de ander weet ik niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: koelvloeistof
Men heeft mij vandaag wijsgemaakt bij de automaterialenshop dat ik groen en blauw wel mocht mengen, maar zeker niet met rood... Aangezien ik geen groene vond, dan maar blauwe genomen (G11) (rood was G12) en dat erbij gegoten. Rood was meer voor nieuwere wagens...
Denk dat ik misschien toch eens van garage moet veranderen want daar maakte men mij wijs dat het allemaal niet uitmaakte en gewoon kleurstof was!
'Och, kap der maar gewoon wat water in!'... 'Ze komen toch altijd met ander kleurtjes af'... slik.
Denk dat ik misschien toch eens van garage moet veranderen want daar maakte men mij wijs dat het allemaal niet uitmaakte en gewoon kleurstof was!
'Och, kap der maar gewoon wat water in!'... 'Ze komen toch altijd met ander kleurtjes af'... slik.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: koelvloeistof
groen en blauw kun je inderdaad gewoon mengen, dat is min of meer het zelfde spul en reageert niet met elkaar.
Dat een garage je adviseert om G11 en G12 (groen/blauw en rood) met elkaar te mengen vind ik een kwalijke zaak, het is ECHT ander spul en mengen kan grote problemen in je motor veroorzaken.
Water erin gooien is ook niet echt verstandig, naarmate het aandeel water groter wordt wordt de bescherming van de koelvloeistof minder (zowel vorst als corrosie bescherming) Daarnaast bevat gewoon water kalk dat zich aan de binnenkant tegen de koelkanaalwanden afzet en daarmee een isolerende laag tussen het koelwater en het metaal vormt wat weer kan zorgen voor koelproblemen.
Dat een garage je adviseert om G11 en G12 (groen/blauw en rood) met elkaar te mengen vind ik een kwalijke zaak, het is ECHT ander spul en mengen kan grote problemen in je motor veroorzaken.
Water erin gooien is ook niet echt verstandig, naarmate het aandeel water groter wordt wordt de bescherming van de koelvloeistof minder (zowel vorst als corrosie bescherming) Daarnaast bevat gewoon water kalk dat zich aan de binnenkant tegen de koelkanaalwanden afzet en daarmee een isolerende laag tussen het koelwater en het metaal vormt wat weer kan zorgen voor koelproblemen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon