Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door MiNiER »

Van het weekend heb ik ingepland om een slaaphefdak (het is geen belastingdakje, dus eentje waar je ook in kan slapen) te plaatsen. :gekte. Heb momenteel een hefdak(bj. 1992 - wit) gekocht en ben van plan om met een decoupeer zaag te zagen. Ik hoop dat het lukt. Ik vind het spannend, maar ook een beetje eng, :nuts maar ik ga het toch proberen.

Voorwerk:
Alle kit verwijderd van de versterkingsramen en primer op gespoten. Doek verwijderd. Blindklinknagels gekocht van 5mm(aluminium). 12 tubes sikaflex gekocht. En 2 tubes Bison Poly Max. Loodvrije menie gekocht na het zagen van de dak. Metaal/ijzerzaagjes gekocht voor mijn decoupeerzaag. De meeste onderdelen verwijderd uit de bus en de kabels omgeleid.

Heb jullie misschien nog tips voor mij? Alle informatie is welkom.

Vraag:
Ik heb 12 tubes sikaflex 221 gekocht om de versterkingramen van het hefdak te kitten. Of had ik een ander kit moeten kopen. Ik probeer ook ergens een blindklinkmoerentang te lenen, maar helaas is dit mij nog niet gelukt. Een nieuwe kost 280 euro en dat vind ik niet de moeite waard om 6 moeren te klinken. Hebben jullie enig idee waar ik deze tang kan lenen?

Ik heb een T4 uit 1999. Het is een voormalig politiebus. :politie Het een en ander is al vervangen, zoals de wijsneus, linker en rechterdeur en ook de achterklep. :groteogen

Ik heb ook andere onderwerpen hierover bekeken en heb alle informatie tot mij genomen. Ook heb ik verschillende websites bekeken. Deze waren allemaal zeer zinvol. Keep up te good work. Ik ben zelf ook bezig om een website in elkaar te brouwselen, maar door tijdsnood kom ik daar weinig aan toe.

Ik hoop op snelle reacties i.v.m. tijdspad en ik hoop ook nog dat ik op het juiste pad begeef qua opbouwen. :zwaai
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door Wim T4 935 »

Zie hier de site http://multivan.web-log.nl/ van een groot sleutelaar die je voor ging.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door koos 890 »

Koop ook een paar rollen schilderstape . Dit is om op je dak te plakken waar je ga zagen , dan beschadig je de lak niet en je kan makkelijker aftekenen waar het dakje moet komen ??
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door René »

Hoi, je bent al op de goede weg, maar de aluminium nagels zou ik niet gebruiken, gebruik stalen nagels, die zijn veel sterker.

je zult met 12 kit patronen ruim voldoende hebben. (ik heb er slechts drie gebruikt.)
weet je al hoe en waar je moet zagen? Weet niet of je het donor dak er nog bijhad?
Voor verdere info zie onze website zoals hierboven is beschreven.
Bellen mag ook hoor, dan ff mailen aub.

http://www.kitcaronderdelen.nl/N_frame. ... t_682.html

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

KAn eigenlijk maar één tip geven....

Denk niet dat je deze klus GOED kunt doen in slechts één weekendje.... Meen dat peter er 3 weken mee bezig geweest is, Hij heeft alle tijd genomen om het hefdak te "reviseren" alvorens het plaatsen zodat ie het "als nieuw"op zijn bus kon monteren.

Daarnaast ook met zagen en dergelijke (ik zou het NIET met een decoupeerzaag doen) alle tijd genomen , je kunt het immers maar één keer doen :bonk dus moet het in één keer goed....

hier heeft ie een log geplaatst met allerlei klusjes aan zijn auto waaronder de camper-ombouw, doe er je voordeel mee:klik hier

kijk ook hier op het forum bij het topic "ombouwproject naar camper" klik hier
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door René »

Hey Roger,

Rene heeft het ook in 1 weekend gedaan hoor.
Rene had het oude dak alwel verwijderd van de donor, schoongemaakt en laten spuiten.

Maar de montage op zijn bus is in 1 weekend gedaan.
Hij moest smaandag's weer naar het werk en daar hebben we op gewerkt.
Kwamen net een beetje kit te kort om de regengoten aan de voorzijde met die zwarte afdekplaten af te kitten te kort anders was hij klaar geweest.

Scheelt heel veel tijd als je niet van elk popnageltje een foto hoeft te maken. :bifun



Berrie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik had de beginpost ook maar half gelezen...hij heeft wel al voorwerk gedaan (aan oude dak en aan de bus) dat telde ik er nog even bij....

MAAR.....Rene en jij zijn wel bovengemiddeld makkelijk in dit soort operaties, "dat doe je gewoon even" de meeste mensen zullen er wat minder zeker in zijn en dus meer tijd nodig hebben....

En tja....Peter heeft er wel een compleet plakboek van gemaakt, dat klopt...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door René »

Roger B. schreef: En tja....Peter heeft er wel een compleet plakboek van gemaakt, dat klopt...

Heb je wel eens geprobeerd die aanwijspijltjes bij je foto's in je telefoon te plakken.
Alleen daar ben ik al 10 minuten per foto mee bezig. :ie :ie

Geen wonder dat hij er dan 3 weken over gedaan heeft. :bifun
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door Dik »

Belangrijke tip als je deze klus met een decoupeerzaag wilt doen: Dek je auto goed af en zorg dat er geen zaagsel op de lak blijft liggen! Anders krijg je roestplekjes op de lak die je er nooit meer af krijgt.

Succes,

Dik
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet alleen bij gebruik van een decoupeerzaag, ook bij haakse slijper en zelfs bij knabbelschaar is het uiterst belangrijk dat je de auto goed afblaast en liefst daarna ook nog met een hogedruk reiniger afspuit om te zorgen dat er geen metaaldeeltjes op de lak achterblijven .
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door MiNiER »

Update slaaphefdak plaatsen :zwaai

Het dak ligt eruit. Ik ben gisterochtend begonnen om 09:00 en 11:00 was ik klaar met het grote deel. Het kleine deel vooraan de bus moet nog worden uitgezaagd. Na een aantal keer meten bleek steeds de streep die ik eerder had gemarkeerd anders geplaatst, dan wanneer ik de mal erop plaatste. :muur Dus gisteren na de grote klus gestopt en ben daarna naar mijn bedrijfsuitje gegaan. :ikrij

Vandaag ga ik opnieuw proberen om het kleine deel te verwijderen. :nuts

Update in voltooide stappen:
  • Grote deel uitgezaagd met een haakse slijper(was toch handiger en sneller)
    Bramen verwijderd.
Stappen vandaag:
  • Bus proberen nog schoon te krijgen van de metaaldeeltjes en ga ook een compressor kopen bij de GAMMA. :alarm
    Loodvrije menie smeren(van de Gamma, roodbruin)
    Versterkingramen plaatsen en markeren gaten popnagels. Krijg vandaag ook een tang te leen voor de moeren van de achterste beugels(6 moeren, blindklink-nageltang)
    Kleine deel uitzagen met decoupeerzaag.
Vooralsnog allemaal bedankt voor de reacties en de goede tips. Ik vind het een uitzonderlijke forum en ook de betrokkendheid is enorm. De reacties zijn gelukkig snel geplaatst, waardoor meteen stappen ondernomen kunnen worden. Ik had een duwtje nodig om alsnog aan deze klus te beginnen en mede door de reacties is dit gelukt. Allen nogmaals bedankt voor de reacties :klappen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Berrie en Rene schreef:
Roger B. schreef: En tja....Peter heeft er wel een compleet plakboek van gemaakt, dat klopt...

Heb je wel eens geprobeerd die aanwijspijltjes bij je foto's in je telefoon te plakken.
Alleen daar ben ik al 10 minuten per foto mee bezig. :ie :ie

Geen wonder dat hij er dan 3 weken over gedaan heeft. :bifun
:groteogen
Wie gaat er nu een website per telefoon bekijken? of op een telefoon maken :ie
Beetje te veel mobiel geneuzel... :bifun


@ Minier :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door MiNiER »

Na 2 weekenden werken zijn we al heel wat verder gekomen. :nuts

Heb een windwijzer en platen voor in de regengoten gekocht. Deze had de verkoper niet meer. Daarvoor in de plaats heb ik een tunnelconsole en deksel voor de startbatterij gekregen .

De windwijzer en de platen heb ik besteld bij de VW dealer. :T44EVER

Update slaaphefdak plaatsen:
-
  • Ik heb samen met mijn echtgenote het dak erop gezet om het uit te proberen, zonder nog de versterkingsramen te hebben vastgezet. Het was wel erg wankel allemaal, maar het is wel gelukt.
    - Het voorste gedeelte heb ik uitgezaagd. Wat is dat een rotwerk. Pff er komt heel wat meten bij. Maar dat is ook weer gelukt.
    - Het afgelopen weekend heb ik de versterkingsramen gekit.
    - Achterste platen in de regengoten gekit. Er moet alleen nog een schroef in (rvs schroef).
    - Ik heb gelijk maar ook de binnenkant en buitenkant aangepakt om roestplekken van de hele auto tegen te gaan. Deze heb ik ingesmeerd met een soort chemisch spul. Kleurt blauw en voorkomt verdere roestvorming. De binnenkant van de auto heb ik ook meteen met grondverf ingespoten en ga het spuiten in de kleur van de buitenkant (nieuwe kleur)
    - Alle gaten zijn gedicht met 2 componenten pasta en onderkant van de auto is behandeld met Tectyl
Nog te doen:
  • - Doek en rubbers vastzetten op slaaphefdak.
    - Voorste platen kitten en schroeven.
    - Lijst op dak kitten.
    - Binnenkant spuiten op kleur.
Dit allemaal gaat volgend weekend gebeuren. Ik heb alleen de weekenden om echte stappen te maken. Door de week lukt het niet. Ben de laatste tijd nogal moe van het werken en heb liever s’avonds rust. Ik vind het nog steeds leuk om te klussen aan onze bus. Het is echt iets wat je zelf opbouwt en leert enorm veel over de bus. :muur

Ik zal proberen foto’s te plaatsen binnenkort op dit forum. En nogmaals bedankt voor alle tips en de steun. :toppie

Groeten,

:groteogen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door Multivan Generation »

heb je wat aan het artikel van Berrie en René, en die van mij?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: hefdak gekocht, ik heb jullie raad nodig voor het opbouwen

Bericht door heartbeat »

als je zo doorgaat kan je er nog mee op vakantie

is hij dadalijk in 1 kleur of blijft hij nog een tijdje in div kleuren

groeten rob en suc6 :T44EVER :klappen :klappen

blauwe camper van het camper weekend
Rob & Lize
Plaats reactie