Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingsbak

vragen over de T5
Plaats reactie
Ronkoch
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2008, 11:46

Versnellingsbak

Bericht door Ronkoch »

hallo, ik ben al de hele ochtend aan het loeren op het forum, maar ik kan hier niks over vinden.
Nou het volgende, ik heb een t5 128 kw getund naar rond de 200 pk uit 2004 en 105.000 km gereden het is een zes bak, schaken heeft hij nooit echt perfect gedaan, als je snel schakelt kraakt hij van 1-2 en van 2-3, maar dat las ik al, dat het een kwaal van die bakken zijn, nou het volgende als ik in zijn 5e of 6e versnelling rijd en je geeft gas en laat dan je gas weer los gaat de versnellings pook heen en weer, andersom ook, als ik de pook vast hou voelt je best een klap in de pook, ook trilt de pook behoorlijk bij gas geven in zijn 5 en bij gas los laten in zijn 6, de overige versnellingen voel je niets.
Weet iemand als dit kwaad kan??

Mtvrgt Ron
Gebruikersavatar
mvmmark
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2007, 21:54
Locatie: zeelnd nb

Re: Versnellingsbak

Bericht door mvmmark »

misschien de motersteun die op de versnellings gemonteerd is kan kapot zijn waardoor de moter gaat kantelen
grt mvmmark
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Versnellingsbak

Bericht door pieters »

Ook ik heb al vanaf het begin last met een slecht schakelende 6 bak.
128 kw ook getuned naar 200pk maar daar heeft het niet veel mee te maken.
Gemiddeld verbruik gemeten over 20000km 1:12

Precies dezelfde problemen als jij ze omschrijft.
Van het allereerste begin al mee terug geweest naar de dealer.
Voor afloop van de garantie nog een keer enz enz.
Nee meneer is niks binnen de norm en weet ik veel allemaal.

Nou heb ik zelf de indruk dat het ook te maken heeft met het 2 massa vliegwiel.
Dat de singromes eerst een gedeelte van dat vliegwiel moet afremmen voor dat het aan de tandwielen kan beginnen.
Tevens had ik het idee al dat er teveel transmissie speling op de aandrijflijn zat.
Hiervoor bij de dealer geweest. Nee hoor meneer normaal enz enz.
Veertien dagen later stond ik langs de kant van de weg zonder aandrijving,
Bleek de aandrijf as te zijn aan de rechterkant en asstomp uit de versnellingsbak.
Ook een veel voorkomend probleem.
Een week later zie ik een multivan langs de kant van de weg staan, even benieuwd en gaan horen.
Geen aandrijving meer even luisteren en ja hoor rechter aandrijfas stuk.
Inmiddels ben ik zo strondziek van de service van vw en pon dat ik die reparatie inmiddels maar zelf heb uitgevoerd.
Ook voor de rest van de "service" en storingen zien ze mij bij vw niet meer terug.
Inmiddels houd ik ook mijn koelvloeistof en olie angstvallig in de gaten omdat ik bang ben voor een rotte waterpomp lekke oliekoeler of stuurpomp.
Die waterpomp ga ik eerdaags voor de vakantie maar prefentief vervangen.
Sorry voor mijn negatieve reactie maar moest het even kwijt.

Verder een meer dan prima sturende en rijdende bus.
Maar die storingen zouden ze zonder getrek en gezeur op moeten lossen stelletje.......
Ronkoch
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2008, 11:46

Re: Versnellingsbak

Bericht door Ronkoch »

Hey Pieter, wat jij hebt geschreven heb ik al allemaal meegemaakt, op een gegeven moment begon het lampje te branden dat er te weinig koelvloeistof aanwezig was, ik zat toen ter hoogte van Parijs, ik heb toen zo'n beetje 10 liter water moeten bij gooien voordat ik thuis was. het bleek achteraf de waterpomp te zijn, na veel belwerk en kijken op jullie forum bleek het een kwaal te zijn en dat het onder coulance vergoed zou kunnen worden, onze dealer in Huizen wou wel even de pomp vervangen met een dikke rekening, omdat de t5 net buiten de garantie viel, maar na wat zoeken bleek en bellen bleek het dus onder coulance te vallen, doordat de t5 nog geen 100.000 km had gereden.
Drie maanden later stond ik in Venlo midden in de nacht stil, doordat achteraf de rechter aandrijfas het had begeven, met twee kleine kinderen achterin arriveerde ik om zes uur 'ochtends yhuis met een leen auto, wat mij 800 euro's koste.
Maar het probleem wat ik nu heb weet ik niet echt of het kwaad kan, want moet over 2 weken naar Spanje met een grote Caravan, ik hoop dat iemand mij kan helpen, want de dealer heb ik ook niet echt vertrouwen in, ja een nieuwe bak van ........ euro.

mtvrgt Ron
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Versnellingsbak

Bericht door Donald4Motion »

toch een beetje apart dat je aandrijfas kan breken hoor en dan ook nog een 4motion.
zouden deze kwalen van bak en as enzo nou aan het bouwjaar liggen ?

Wel jammer dat je niet optimaal kan genieten van je busje zo, omdat je nou eenmaal toch prettiger zit als je weet dat alles lekker werkt inplaats van 'hopen dat het goed gaat'

en betreft de service van Pon, daar weet ik al alles van nog voordat ik me bus heb :gif

Ik hoop dat jullie wat verder komen :wjw
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Versnellingsbak

Bericht door pieters »

Hey ron,

Om even op de andere reactie te reageren.
De aandrijf as breekt echt niet hoor.
Het zijn de zogenaamde splines in de aandrijfas die verrot draaien.
Dat is een kwestie van een te slechte tollerantie zeg maar maatvoering. En smering misschien.

Eh Ik geloof niet dat de versnellingsbak het mechanisch snel zal begeven.
Dus wat dat betreft zou ik rustig naar spanje of weet ik waar durven rijden.
Een beetje met beleid schakelen dan maar en af en toe een klein kraakje daar zal het wel om gaan.
Veel minder vertrouwen heb ik in dat 2 massa vliegwiel daar zou hem nog wel eens de kneep kunnen zitten.
Vraag me zelfs af of die niet mede oorzaak is van het slechte schakelen van de bak of zelfs de singromes ringen naar zn grootje helpen.
Maar goed aan al mijn veronderstellingen heb je ook niet veel.
Een bak dacht ik 3500 euro ex inc montage
Maar als de oorzaak alleen de koppeling is met vliegwiel ga je je natuurlijk geen nieuwe bak aan laten smeren.
Diegene waarbij het probleem opgelost was bij alleen het vervangen van boven genoemde zouden eigelijk even moeten reageren.

Succes maar weer.
Plaats reactie