Misschien kan je wat terugvinden als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt. De laatste keer verzandde de discussie over het inrijden in een welles nietes verhaal over werkplaatschefs die zo goed konden inrijden dat het vermogen steeg!
Maar warmrijden is inderdaad een eerste vereiste en olie vervangen is niet meer nodig (voor zover ik weet) Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Iedereen heeft zijn wijsheden over het indrijden van een motor.
Even een klein beetje warm laten worden kan geen kwaad.
En dat betekend dan starten meteen rustig wegrijden.
Tot de bedrijftemperatuur is bereikt. Dat kan best nog even duren hoor.
Want voor dat je olie een beejte warm is ben je zo maar een half uur verder.
En in de winter wel een uur.
Eigenlijk is het gewoon rijden met die bus en dan met wat wisselende belasting als mogelijk is.
Veel schommelingen in het toeren bereik tussen 1800 en zeg 2800.
Als tie warm is af en toe een keer wat doorhalen. 3500
Voor het stop zetten even statoinair laten lopen misschien zeg 30 sec.
De cyclus opwarmen bedrijftemeratuur afkoelen zou je wat vaker achter elkaar kunnen herhalen.
Dus korte stukjes rijden met wisselende belasting, af laten koelen en opnieuw beginnen dat is het eigenlijk wel.
Geen olie verversen. Binnen de normale verversings termijn.
De olie van tegenwoordig is zo goed dat de motor zoveel beschermd word dat deze met een extra verversing gewoon geen gelegenheid krijgt in te lopen.
Verglazing van de cilinderwand behoord dan tot de mogelijk heden met de kans op later een verhoogd olieverbruik.
Ik heb een standkachel dus die zal ik gewoon altijd gebruiken voor ik wegga.
zo'n kachel verbruikt 0,5 liter per uur maar als je met koude motor rijdt verbruik je uit eindelijk meer.
Ik snap alleen niet waar het slijpsel heen gaat? of zit er een magneet in het oliefilter die dit beethoud(t)
Het moet toch allemaal op elkaar inslijten?!
Hallo S4Rs,
Als die standkachel even gebrand heeft is het al aangenaam.
Het "slijpsel" waar je het over hebt bestaat vrijwel niet meer. Moderne lagers zijn zo ongelooflijk perfect passend dat je nauwelijks nog van "slijpsel" of slijtage kunt spreken.
Je moet eens uitrekenen hoevaak een krukas draait op een levensduur van 300.000 km. Daar bestaat geen rekenmachine voor..! Je kunt het vergelijken met de hoeveelheid metaal
die je binnenkrijgt in je hele leven door het eten met een vork. Die tanden van je in combinatie met een vork is niet bepaald een staaltje van fijnmechaniek. Er zijn zelfs professoren die beweren en
hebben bewezen dat je als je goede synthetische olie gebruikt bij een moderne diesel nooit meer hoeft te verversen na de eerste beurt, slechts de olie op peil houden.
Mijn T4 TDI heeft de eerste 10.000 km een halve liter verbruikt, daarna nooit meer hoeven bijvullen tot 105.000 km, de huidige stand. Hij loopt als een zonnetje en gebruikt 1: 14 à 15.
Groet,
Thei
Hallo S4Rs,
In mijn vorige mail iets vergeten.
Wat moet ik voor je doen om je zo ver te krijgen om dat pistool bij dat hondje weg te krijgen.
Ik had ongeveer zo'n zelfde hond en ik krijg rillingen over mijn rug bij het zien van die prent.
Het is natuurlijk een geintje, maar je hebt vast nog wel een mooie foto van dat mmoie beest.
Groet,
Thei
Betreft de hond, tja die van mij is zo eigenwijs dus ik moet af en toe wat dreigen zodat die enigzins doet wat ik 'wil'
Ik heb trouwens niet zoéén maar ik heb een Mastino napolitano, eigenwijzer vindt je ze volgens mij niet