Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper T4 kopen

vragen over de T4
Robbertvw
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:52

Camper T4 kopen

Bericht door Robbertvw »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een camper T4. Liefst een multivan op gas maar heb nog veel vragen!

Volgens mij is een multivan makkelijker even leeg te halen als je hem b.v. voor verhuizen wilt gebruiken in vergelijking tot de gebruikelijke camper. Klopt dat?

Zijn er bussen op gas/benzine en hoe loopt dat, kan de motor er goed tegen?

Kampeer bussen lijken zo duur. En laten ombouwen lijkt niet zo duur. Is het niet goedkoper om een goede T4 te kopen en die om te laten bouwen ipv een kant en klare westfalia T4 van plm 12 jaar te kopen? (Ik heb geen 2 rechterhanden...)

Ik hoorde laatst dat mogelijk de wegenbelasting voor campers weer terug gaat naar de oude situatie met een 60 dagen kaart. Klopt dat?

Hoe doen automaten van een T5 het? Gaan ze lang mee?

Op wat voor verbruik moet ik rekenen bij diesel en gas van een T4?

Heel veel vragen! :yes Antwoorden zijn heel welkom!

Robbert van Hasselt, Nijeveen.
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken over mijn huidige camper.
Toch gekozen voor een originele California met 102 pk TDI motor van 1999.
Waarom ? Blijft waardevaster dan een zelfbouw.
Heb hiervoor veel plezier gehad van een T4 1.9D grijskenteken. 6 jaar lang.
Nu alweer bijna 3 jaar camperervaring.
Ben zeer tevreden over deze T4. Zeer comfortabel.
Bank kan er eventueel ook uit om zware grote dingen te vervoeren.
En of de 60 dagenkaart weer ingevoerd gaat worden weet ik niet.
Wel weet ik dat over 3 jaar per kilometer betaald gaat worden.
Alle houderschapsbelasting verdwijnt dan, autorijden zal zeker niet goedkoper worden maar geniet vooral van je toekomstige T4 !!
Veel succes met je zoektocht en ik kan je aanraden: ga eens proefrijden in een T4 camper !
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Henk Peter 856 »

O ja, ik rijd alleen lange afstanden, rijd tegen de 100 en haal dan 1 op 16.
Met gas en benzine heb ik geen ervaring.
Ik rijd al 22 jaar Volkswagen en alle Volkswagens die ik gehad heb waren diesels, wel zeer betrouwbaar is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Henk Peter 856 »

Kijk bijvoorbeeld eens op de website van http://www.scharphofcampers.nl dan heb je een idee van prijzen etc.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik neem aan dat je vraagt naar de automaat van een T4 en niet zoals in je bericht staat T5....
niet zo heel erg positieve verhalen, je hoort regelmatig verhalen over problemen met automaatbakken en revisies daarvan (bij de T5 ook al niet heel florisant (in het begin in elk geval niet)

Verbruik van een TDI ligt tussen de 1:10 en 1:15 ongeveer afhankelijk van je rechtervoet en hoe hij gebruikt wordt (snelheden en afstanden)

Verbruik van een benzine ligt zo tussen de 1:5 en de 1:9, bij LPG denk ik dat je daar een 10% bij mag tellen.


Volgens mij lopen de VW benzine motoren prima op een (goede en goed afgestelde) LPG installatie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Multivan Generation »

een standaard multivan is eigenlijk geen camper!
Dus daarvoor zul je iets aan moeten passen.
Stahoogte etc..
De zitplaatsen zijn er echter wel gemakkelijk uit te halen.
Een multivan op gas en benzine zal dan vaak een VR6 zijn met bijvoorbeeld 140 pk zijn.

Ik denk dat je daarvoor in Duitsland zal moeten zijn om iets leuks te kunnen vinden en meer uitzoek te hebben.

Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: Camper T4 kopen

Bericht door (con)standkachel »

Sinds een maand rijdt onze T4 camper (Dehler Profi, 2.5 automaat) op lpg. Zeer tevreden. Motor loopt nog stiller en rustiger dan voorheen. Verbruikcijfers die Roger noemt kloppen goed.
Gastank op de plaats van reservewiel.
Heel veel info over T4's en gas op: http://www.gaskutsche.de

De Dehler campers Profi en Maxivan werden gebouwd op basis van de multivan. Met de slaapstoelen eruit heb je nog een hele ruime transporter.
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Henk-1 »

Volgens mij is een multivan makkelijker even leeg te halen als je hem b.v. voor verhuizen wilt gebruiken in vergelijking tot de gebruikelijke camper. Klopt dat?
:alarm :politie dat mag toch niet (??), als je een camper hebt moet je continu aan die eisen voldoen
Anders is het een economisch delict weetjewel , en de boetes zijn dat errug hoog :groteogen

Ik zou voor een diesel gaan, en dan ook nogges voor een TDI 102 PK
Heb je al op de site van Sprinter gekeken ?
Het is een heel flexibel bedrijf, je kunt met hun alle kanten op :toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Camper T4 kopen

Bericht door René »

Er zijn ook originele camper als multivan uitgevoerd en voorzien van de vereiste benodigd heden, alleen zeer zeldzaam.
Dan kun je je achterbank eruithalen en de draaistoel en heb je wederom een multi :nuts functinele ruimte wagen.
Keukenblok en je slaapgelegenheid blijven immers aanwezig.

Hierbij wat foto's van zo'n auto, helaas is de binnenzijde niet goed te zien, maar is vergelijkbaar met die vcan Berrie of van mijn, voorzien van een weekend box (klein kastje voorzien van de verplichte benodigdheden)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

René
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Egbert&Manon »

Met de bank plat kun je aardig wat vervoeren!
Plaatmateriaal van de bouwmarkt (122x244) en balken (tot 300) schuif je er gemakkelijk in :jump

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Camper T4 kopen

Bericht door deejoe »

Ik heb een originele T4 Westfalia uit 1996.
De bank kan ik hier ook uit te halen hoor wel met zijn twee en doen want die dingen zijn loei zwaar. Gewoon een kwestie van schuiven tot de opening in de rail.

Of het mag vanwege de wetgeving dat weet ik niet.
Als de bank eruit is heb ik nog steeds een bed en een keuken etc. Je zou alleen je tafelblad in de bus moeten leggen....
Maar misschien heb ik het mis.
Maar met de bank plat kan er ook heel veel mee :)
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Dirk/970 »

Of het mag vanwege de wetgeving dat weet ik niet.
Als de bank eruit is heb ik nog steeds een bed en een keuken etc. Je zou alleen je tafelblad in de bus moeten leggen....
Maar misschien heb ik het mis.
Je mist dan de verplichte 2 extra zitplaatsen :alarm
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Multivan Generation »

Dirk/970 schreef:
Of het mag vanwege de wetgeving dat weet ik niet.
Als de bank eruit is heb ik nog steeds een bed en een keuken etc. Je zou alleen je tafelblad in de bus moeten leggen....
Maar misschien heb ik het mis.
Je mist dan de verplichte 2 extra zitplaatsen :alarm
Ik denk dat dit onzin is, je mag altijd met minder zitplaatsen als op het keuringsbewijs staat rondrijden,
alleen als je met meer zitplaatsen rondrijdt als dat er vermeld staat heb je een probleem :knipoog

Bij een Multivan of camper mag je dus tijdelijk er gewoon de extra zitplaatsen (bijvoorbeeld meer als 2) uithalen..

Enne slapen op de vloer kan ook he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Dirk/970 »

Peter, van de site van de belastingdienst:
Een kampeerauto moet aan de volgende eisen voldoen:

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm.
De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht.
De binnenruimte is voorzien van:
minimaal 2 vaste zitplaatsen
een tafel. De (bevestiging van de) tafel mag zo zijn ontworpen, dat u de tafel eenvoudig kunt verwijderen
slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed
vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer. Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte
een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit lees ik als minimaal 2 zitplaatsen in de laadruimte, naast de zitplaatsen ik de cabine.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper T4 kopen

Bericht door Multivan Generation »

ik denk niet dat het een probleem zou zijn,
je gebruikt hem op dat moment niet als camper maar als verhuiswagen ;-)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie