Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

vragen over de T4
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door jhon »

Hoi

Ik wil graag een Fiamma luifel, de F35 Pro plaatsen op een Brandrup toprail. Ik dacht dat deze zou passen op de adapters voor de Fiamma F45. Als je deze adapters bekijkt dan zit er net onder de bovenkant een ronde uitsparing, waarvan ik dacht dat daar de "ronde" bovenbevestiging van de F 35 in zou passen. Bij Poptop gaf men echter aan dat dit niet past. Iemand ervaring met het plaatsen van de F35 op de toprail?
Alvast bedankt voor het meedenken.

gr.
Gerrit
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door pluuke »

Vond het zelf ook een interessante vraag, dus...

Ik heb ze even voor je overgetekend uit de Fiamma pdf-folder.
Afbeelding
Zoals je ziet kom je niet uit met de pees-houder van de F35 pro bovenin de adapter.

Bovendien zijn de adapters erg groot in verhouding tot de F35...
Je zou ze wel kunnen vermaken, ongeveer zo :
Afbeelding

(In de T-gleuf uiteraard ook 1 of 2 boutjes zetten.)
Ik heb zelf de luifel ook zo aan bovenzijde opgenomen in een steun om hem vast te maken aan mijn Thule dakdragers. Steun gemaakt van RVS plaat 2 mm dik. Als dit "dichtvouwt" met de plaatdikkte van 2 mm ertussen pas het precies om de kraal van de luifel. Breedte wel wat groter gehouden ivm belasting op de kraal.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door jhon »

Hoi Patrick

Helemaal duidelijk, is een prima mogelijkheid.
Ik vind echter ook de F 45 steunen nogal lomp. Daarnaast is het "niet leuk" om 63 euro te betalen voor adapters die je ook nog moet aanpassen.
Ik heb de F35 nog niet "live"gezien. Is moeilijk leverbaar. Weet jij zo of de krul van de F35 in een alu strip past waar een pees inpast van een Luifel/voortent? Zoja, kan dit nog opties opleveren om de luifel te plaatsen zonder de "lompe en prijzige" F45 adapters?
Laat de raderen maar even draaien! Doe ik ook!

gr.
Gerrit
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door pluuke »

jhon schreef:Ik vind echter ook de F 45 steunen nogal lomp. Daarnaast is het "niet leuk" om 63 euro te betalen voor adapters die je ook nog moet aanpassen.
Dat klopt..

Of dat zo in elkaar past weet ik niet, hangt af van het peesprofiel, en heb daar zo geen maten van.
Maat van de krul van de F35 kan ik je wel vast geven :
Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door Multivan Generation »

in de Brandrup Toprail past een pees met een diameter van 8mm :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door jhon »

Hoi

Wat ben jij goed in tekenen Patrick. Hartstikke duidelijk.
Ik ga eens kijken of ik iets leuks kan verzinnen.
Thanks
Ook Peter bedankt voor je reactie. Oh Peter, "heb vorige week mijn t4 met westfalia interieur om laten keuren naar camper. Is nog niet af, maar was wel keuringsklaar".)

gr.
Gerrit
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door pluuke »

Hoi Gerrit,

Dank voor het compliment !
Ben in '93 ooit begonnen met het 2D CAD tekenen.
Tekende daarvoor handmatig, dat was in zekere zin mooier werk dan het CAD tekenen.
Teken ook in 3D (inventor), maar mijn job is projectmatiger geworden en tekenwerk is nu op de achtergrond. Het is vaak een super hulpmiddel op het moment dat je van plan bent iets te maken !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door jhon »

Heb zaterdag een "gebruikte" F35 op de kop kunnen tikken. Volgens mij zo ongeveer de enigste in Nederland, want een rondje bellen door Nederland leverde niks op. Nergens op voorraad en "we kunnen wel bestellen". Dit kan wel 6 tot 8 weken duren. Maar even laten rusten... en... laat er nu vorige week ééntje op Marktplaats staan. Goede lengte en goede kleur. Gebeld, prijs afgesproken en opgehaald. Hier zitten steunen bij voor bevestiging aan een T3 (dakgoot) Ik ga proberen om deze steunen te vermaken voor montage aan de Toprail.
Ik laat wel weten of dit gelukt is.

gr.
Gerrit
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door pluuke »

Heb je idd geluk gehad, 2e hands zijn ze niet dik gezaaid..
Heb er ook geluk mee gehad, ook 2e hands en in een mooie staat voor 150 euri, 2500 breed.

Denk overigens dat ze hem hier toch hebben / makkelijk kunnen leveren :
http://www.kampeermarkt.com/php_content ... =19&page=1
Zal afhankelijk van de breedte die je wil hebben wel nog gemaakt moeten worden in Italie, vandaar die levertijd.

In ieder geval een hele compacte en handige luifel, we hebben er veel plezier van gehad...
(en niet alleen tegen de zon !)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door Keely 798 »

Kijk ook eens bij Omnistor, die hebben adapters voor de Brandrup rail. Misschien zijn deze te gebruiken.

http://www.omnistor.com/nl/products/adapters.php

Succes
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door pluuke »

Inderdaad, goeie tip !
Afbeelding
Deze adapter is een mogelijke oplossing, zowiezo het principe.
Alhoewel hij wat minder stabiel lijkt dan de Fiamma adapter, die heeft bovenin de goot meer steun.
Deze zit a.h.w. gekikkerd op de rail.
Zo te zien wordt er gewoon een boutje met zijn moer in de pees-gleuf ( :groteogen ) geschoven, dat is niet zo fraai.
Hier was het beter om er een stukkie rond RVS voor te nemen wat mooi past in de rail, waar een tapeindje ingedraaid zit met Loctite, en er dan aan de buitenzijde de (zelfborgende) moer opdraaien.
Als het stukje rond dan niet te kort maakt worden de krachten beter verdeeld op het alu van de rail.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
jhon
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 dec 2007, 12:34

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door jhon »

Patrick op de afbeelding is de F45 te zien. De F35 heeft een andere bevestiging. De Brandrup rail heb ik inmiddels gemonteerd.(Peter nog bedankt voor de duidelijke handleiding) Ik ben bezig om een bevestiging te maken met een stalen buisje in de rail voor de pees met daarin 2 boutjes of draadeinden. Is deels af, maar doordat de T4 nogal rond loopt is het lastig om het bovenste bevestigingspunt (is soort rail bij de F35) in de juiste stand te zetten. To be continued

gr. Gerrit
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door Multivan Generation »

dank voor het compliment.. :toppie

Als je de rail nu hebt en je zou daar rond 7 in schuiven met daarom heen wat rubber tegen beschadigen en geluid.
Op dat ronde staafje van zeg 30 cm (lengte ivm drukverdeling over de rail) iets aan de bovenzijde een stuk strip lassen
met ook een gleuf gaatje.
Daarom een beugel die naar boven wijst met een hoek van 90 graden op de zojuist genoemde strip,
hiermee zou je hem(de Fiamma) goed in lijn met de auto kunnen zetten, en borgen met een bout en moer (zwarte staafje op plaatje)
Bovenop 2 delen waarvan er eentje de ronding van de rail volgt (voorzien van rubber tegen beschadigen, ook een lengte van ongeveer 30 cm) en die delen boven de rail laten samenkomen en ook klemmen met een bout.

Afbeelding

Ik kan niet goed tekenen met PC maar hoop dat het wat duidelijker is met bovenstaand plaatje?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door pluuke »

Dat had ik gezien, dat het de F45 was, ik bedoelde ook dat het qua principe in ieder geval weer ideen brengt...!
Heeft het stukje buis genoeg wandikte ? anders was massief beter, tenzij je het draadeindje erin vast wilt lassen.....maar in eider geval geen risico's nemen met dit soort dingen. Een luifel die met 120 afhaakt veranderd daadwerkelijk in een torpedo. Massief en draad tappen is denk ik zekerder.
Je steunen hoef je niet perse heel ver uit elkaar te zetten, dan krijg je idd de ronding van de bus tegen.
De F35 is van zichzelf heel stijf. Bij mij hangt ie aan 2 steunen, deze zitten uit elkaar net zoveel als de schuifdeur breed is.
AfbeeldingHet is in dit geval meer de krachten die op de Brandrup rail komen tov de bus waar je je misschien zorgen over moet maken, aan de andere kant met Sikaflex zit het wel heel vast.

Het is alleen dat je met de luifel toch nog best een grote arm hebt waarmee er aan de rail wordt getrokken.
Uiteindelijk zijn het de contactvlakken tussen steunen en rail die alles moeten overbrengen, 3 is misschien wat dat betreft beter dan 2...en inderdaad overal rubber tussen, dat vangt veel van de contactdrukken op.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Fiamma F35 pro op Brandrup Toprail?

Bericht door pluuke »

Ja, het kan.....sterker nog, hij zit erop !
Afbeelding
Ontwerp bleek iets te kort op het hefdak te zitten, dus heb het nog iets aangepast.
Maar de constructie met het stuk rond (RVS 6,5, voorzien van benzineslang), met daarin 4xM3 ! in de rail werkt perfect.
Afbeelding
Net terug na een korte trip naar Frankrijk.
Avond van te voren was laat geworden, (2 uur), die luifel moest erop !
En blij toe, op de 1e camping was er al profijt van,....regen, maar toch happy !
En in combinatie met de Brandrup rail, de schuifdeur open en geen druppel binnen !
Een paar fotoos:
Afbeelding
Blijf het ideaal vinden, zo'n luifel.
In het zijaanzicht zie je hem amper zitten (heb de kleur mee).
Afbeelding
Ga nog een zeil maken om aan 1 kant onder 45° te kunnen afspannen naar beneden vanaf de horizontale ligger van de luifel, in geval van wind.
Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie