Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

riemwissel waterpomp e.d.

vragen over de T4
Plaats reactie
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

riemwissel waterpomp e.d.

Bericht door stijnh »

ik heb een vraagje: is het aan te raden dat de waterpomp gelijktijdig met de distributie vervangen wordt? en wat kost die pomp eigenlijk
de garage heeft daar nooit iets van gezegt en ze is volgens mij ook nog niet vervangen geweest

ik ken wel iemand waarbij de pomp het na 100000 km begeven heeft, hij heeft geluk gehad dat de riem niet beschadigt is geraakt

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorolie

Bericht door Roger B. (11)61 »

JA vervangen van de waterpomp bij distributiewissel is aan te raden, de prijs van de pomp (nog geen 100 euro) weegt niet op tegen de kosten van vervangen als de distributie er niet af ligt.....

De pomp kan kapot gaan na de distributie wissel omdat de spanning dan van de riem af geweest is en er weer nieuwe (andere) spanning op gezet wordt bij het spannen van de riem. Hierdoor is er een verhoogde kans op lekkage.

Mocht de pomp dusdanig kapotlopen dat je distributieriem het begeeft, dan heb je de hoofdprijs want dan gaan er waarschijnlijk ook een of meerdere kleppen aan...

Kortom, voor 100 euro kun je die risico's beter niet lopen en meteen de pomp mee vervangen.....................

:muur :bonk maar wat heeft dit met motorolie te maken????????????????? :bonk :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Motorolie

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:
:muur :bonk maar wat heeft dit met motorolie te maken????????????????? :bonk :muur
eeuuuh niets, maar ik zat al een tijdje met die vraag en ik las hier dat ook de waterpomp vervangen was dus kwam mijn vraag weer boven en ik vond het maar dom om daar een toppic voor te openen :wjw

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorolie

Bericht door Roger B. (11)61 »

vragen zijn nooit dom, dus een topic met je vraag ook niet (wel even de zoekfunctie gebruiken om te kijken of je vraag al niet beantwoord is)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Motorolie

Bericht door frank884 »

Roger B. schreef:JA vervangen van de waterpomp bij distributiewissel is aan te raden, de prijs van de pomp (nog geen 100 euro) weegt niet op tegen de kosten van vervangen als de distributie er niet af ligt.....

De pomp kan kapot gaan na de distributie wissel omdat de spanning dan van de riem af geweest is en er weer nieuwe (andere) spanning op gezet wordt bij het spannen van de riem. Hierdoor is er een verhoogde kans op lekkage.

Mocht de pomp dusdanig kapotlopen dat je distributieriem het begeeft, dan heb je de hoofdprijs want dan gaan er waarschijnlijk ook een of meerdere kleppen aan...

Kortom, voor 100 euro kun je die risico's beter niet lopen en meteen de pomp mee vervangen.....................

:muur :bonk maar wat heeft dit met motorolie te maken????????????????? :bonk :muur

De waterpomp mee vervangen dat geld alleen voor de motoren waarbij de waterpomp
"helaas"door de distributie riem is aangedreven
bij de 1.9 TD hoef je bij het vervangen van de D-Riem niet de waterpomp te vervangen
want die zit op de multiriem, en als die kapot gaat danis dat geen ramp.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Motorolie

Bericht door frank884 »

R.Breebaart schreef:Hallo,

Ik heb het idee dat de olie van mijn 1.9TD (uit 94) motertje weer eens vervangen moet worden.
Ik weet echter niet welke olie de motor gebruikt. Waar kan ik vinden wat voor olie er in mijn moter gebruikt is?
Bedankt :toppie .

Remco.
gewoon minerale 15 w 40 erin
Ik gooide toen ik nog die 1.9 TD had gewoon olie erin die we ook in de vrachtwagens doen
(die is veel goedkoper als die in nu in de 2.5 tdi moet doen)
(in de caddy trouwens ook (1.9D 1997)
De 1.9 TD stelt helemaal geen hoge eisen aan de motorolie
dat is nog een ouderwetse simpele degelijke motor zonder poespas.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie