Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

intercooler op 88 pk 2500TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Multivan Generation »

@ Roger,
zo is het maar net... :toppie
Die andere persoon is wat dat betreft een beetje kortzichtig , of zullen we zeggen anders denkend :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

:yes :zwaai alles goed peet? al weer aan vakantie toe? al foto's gemaakt voor me parkeersensorproject :jump
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Multivan Generation »

ik wil wel even foto's maken voor jouw parkeersensoren project hoor.
Doe ik morgen wel even..

Ik kan die foto's gemakkelijk droog maken zonder iets te boren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Multivan Generation »

Roger, je hebt mail :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door robertTREBOR »

pffff helemaal naar tunex.nl gereden in 's herenberg, wat een rot eind weg zeg , je moet zelfs 7 km door duitsland rijden om er te komen. 30 pk meer ? nog niet 1 pk !!! zijn aardige mensen daar maar meer dan andere software erop zetten doen ze ook niet, kijk vlgs mij moet een echte tuner eerst een motor check doen , conditie ed, dan op de testbank kijken hoeveel pk , dan chippen , weer op de testbank en kijken wat er gebeurd is. maar okay....

wat er aan de hand is;

mijn t4 2500tdi 88pk met chipkastje liep altijd 155 / 160 km uur echt km zowel op teller als naviagatie dit omdat de omtrek van mijn banden 10% groter is 225/55-17 dus geen teller afwijking meer.
dat van 20% meer pk met z''n kastje ertussen is ook niet waar want de topsnelheid scheelde denk 3 km/ uur en
dat is geen 20% = 18pk volgens mij, toch ?.


sinds 3 wkn terug merkte ik dat het optrekken stuk minder was, even testen op topsnelheid en ja hoor
liep niet harder meer dan 140 km met moeite, en boven de 120 is het pffffff een 1,9TD is vlgs mij sneller.

omdat de distributie riemen aan verv. toe waren 240 dkm dacht ik dat de pomp te laat was gaan staan door slappe versleten riemen.

alles verv. 2 distr. riemen ook aan de pomp kant , filters uitlaat, apk tje hup 900 euro's armer en weer de snelweg op, shit nog steeds 140 !!!!

ff lucht massa meter geleend van de vw dealer, maakte niets uit, dus snel weer terug dat dure ding.

dacht, voor 225 euro heb ik er 30 pk bij , dus naar tunex.nl gereden vandaag , computer eruit, oude software op cd meegekregen, nw soft ware erop, en terug naar huis.

nog steeds 140 km/uur top , ik dacht dat ik gek werd. gebeld met de garage, of turbo doet maar half zijn werk
of de brandstofpomp druk is te laag volgens hun.
en die gevallen maakt die andere software helemaal geen verschil.

nu denk ik erover om even zelf een turbodruk meter erop te zetten en zelf even te kijken wat die turbo nu
eigenlijk nog doet, maar hoe hoog moet die druk dan zijn ????
en hoorde verhaal over verstelbare schoepen in de turbo en mechanisme wat vast geroest kan zitten, iemand ervaring hiermee??? kijk als ik iets zelfs kan doen liever wel , uurloon garage denk 80 euro's

busje gaan 7 juli naar dieselspecialist terlouw, in mijnsherenland , pomdruk controle, turbo druk controle,
maar beter eerst nog zelf even e.e.a. proberen.

t4 2500tdi 88 pk 6-2002 , 240 dkm.

heeft iemand nog goede ideeen ???

de dieselmotor is helemaal in top conditie, 1x per jr. nw. olie erin en niet een druppel verbruik op 35000 km !,
totaal geen carterdruk en alle kanten helemaal droog, draaid perfect alleen beetje slaperig lui nu.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
t4freak
Berichten: 587
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:04
Locatie: veenoord Drenthe

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door t4freak »

hallo
ik heb ook een standaard 88pk gekocht

heb intussen
erg dicht gezet
en een open k&n luchtfilter
een 102 pk intercooler trekt veel beter door en pakt beter op 4 pins op een 2 pin s dat wil wel
ik vind echt verschil
ik geloof dat je in utrecht een intercooler compleet hebt voor 150 euro
heb er nu ook een chip in zitten
hij gaat echt als een speer
wil nu cc want kan heel moeilijk 130 rijden
je komt maar net aan het gas en hij schier zo naar de 150
als te samen echt de moeite waard
ik zeg maar zo
alle kleine beetje helpen
ik wil ook wel voor jou kijken voor een intercooler maar meld het dan even
albert7761@hotmail.com
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Multivan Generation »

als ik een tip mag geven.
Vergeet in jouw geval chiptuning..

Normaal ben ik niet zo direct,
maar je wilt het eigenlijk gebruiken als symptoombestrijding,
maar je moet er pas aan gaan denken als je auto technisch 100% is.

Een 88 pk in goede motorische staat moet in staat zijn om 155 echte kilometers per uur te behalen,
er zijn er bij die 165 km/u op de teller halen..
Haal je die snelheden niet; dan is er technisch iets aan de hand..

Jouw turbo heeft geen variabele schoepen dus dat verhaal kan ook meteen de prullenbak in.

Welke turbodruk goed is, kun je nu niet zeggen omdat er tuningssoftware op staat.
Normaal gaat een 88 pk bij een overdruk van 0,7 bar, terugregelen door de wastegate wat te openen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door black caravelle »

Helemaal met Peter eens, eerst auto 100% in orde en dan pas chippen :wjw
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Multivan Generation »

ik kan wel een schatting maken,
om 118 pk te halen, zal er een turbodruk ingesteld zijn van tussen de 0,9 en 1,0 in die koers.
Dus als je gaat meten en je meet 2,0 dan meet je eigenlijk 1 bar overdruk...
In het normale geval zal een 88 pk een meetwaarde geven van 1,7 bar.

Is even een aanvulling voor het begrip, als je gaat meten...
er wordt gerekend vanaf de atmosferische luchtdruk en die ligt om en nabij de 1,0 bar (1010 Hecto Pascal)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
t4freak
Berichten: 587
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:04
Locatie: veenoord Drenthe

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door t4freak »

ik heb een eerst de erg dicht gezet
op k&n luchtfilter
en de intercooler
hij liep standaard 165 a 170 km per uur
naar de aanpassingen het zelfde maar veel beter oppakken in laage toeren en veel beter door trekken met overschakelen
heb hem later laten chippen
ik heb het bij iemand hier uit de buurt
echt een vw freak vooral g 60 en gti
maar met diesel is hij ook heel erg goed
hij zet er niet zo even andere sofware in
hij leest de van jou zelf uit
en gaat die software aanpassen
voor hij dat doet
controleerd hij of alles goed is
geen fout meldings en alles goed op tijd staat
en de turbo druk controleren
is echt een super kerel
en hij kan het echt goed
is niet duur neemt echt de tijd voor je
alleen jammer door zijn werk dat hij weinig tijd heeft
gr albert
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

van 88 pk naar 118 pk voor 225 euro

Bericht door robertTREBOR »

helaas heeft de nw software in mijn computer van tunex niets opgeleverd.even in het kort;mijn bus liep altijd 155/160 echte km/uur km teller en navigatie is gelijk vanwege 10% grotere omtrek van de banden.(225/55-17)heb 2500tdi 88pk met powerbox, scheelt trouwens maar 3 km/ uur die box , trekt wat beter tussen 3000/4200 toeren.ik kan hem in en uitschakelen van binnenuit, dus kan regelmatig het verschil voelen.ca 1 mnd terug vond ik hem er traag met optrekken, omdat de 240dkm er aan zat te komen dacht ik dat het door uitgerekteriemen kwam van de nokkenas / pomp aandrijving waardoor inspuitmoment wat verlaat.om te testen ben ik even volgas de topsnelheid wezen testen en dat hield op bij 140 !!  das bijn 20 km/uur minder!!even luchtmassa meter geleend bij de vw maar dat maakte niets uit.alles laten vernieuwen beide riemen, spanrollen waterpomp uitlaat filters apk kortom alle wat nodig was, en speciaal gevraagd te letten op inspuitmoment vanwege traagheid !! effin kosten 900 euro.had er het volste vertrouwen in dat dat de oorzaak zou zijn.hup de rijksweg op , shit trekt nog steeds niet, top nog steeds 140 km/ uur.ik dacht slim te zijn, hup naar tunex.nl  30 pk erbij voor 225 euro dan is dat probleem ook opgelost.helemaal naar tunex > duitsland gereden , nw software erin, rijksweg op, nog steeds 140 !!!garage gebeld probleem voorgelegd, volgens hun turbo die maar half werkt of inspuitdruk te laag, dan heeft tunen geen enkel nut.maanadg 7 juli afspraak voor controle turbo druk en inspuitdruk in mijnsherenland bij dieselspecialist terlouw.

of heeft iemand nog goede suggstie's over de mogelijke oorzaak ?

motor loopt verder als zonnetje, totaal geen carterdruk ECG ? al 4 jr. terug dicht gemaakt, dus schoon inlaatspruitstuk, geen olieverbruik op 30.000 km, maar zo lui als een 1,9 zonder turbo.

of zal ik die powerbox er eens tussenuit halen ?? :wjw

wie heeft suggestie's
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

:ie dit is geen goede reclame voor Tunex......

wil je zeggen dat je op je gechipte T4 ook nog een powerbox hebt zitten?? (en dat die er in zat toen ie getuned werd??)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Multivan Generation »

wat zal ik zeggen?
okee dan.... :bonk :bonk :bonk

niet willen luisteren naar de argumenten van anderen en nu met een probleem zitten en om raad vragen..
Tsja...





Goed om te beginnen, eerst die powerbox er van tussen.
De software weer origineel laten zetten (zou service moeten zijn)
Dan rijdend de auto uitlezen, en vooral letten op turbodruk, inspuitdruk en hoeveelheid diesel per slag, en de waarden voor de luchtmassameter.
Maximaal 140 km/u duidt op een technisch probleem en dat los je niet op met software verandering!!

Misschien zit de wastegate wat los, valt de inspuitdruk van de pomp terug, of zit er een obstructie in het uitlaatsysteem, bijvoorbeeld in de achterste demper waardoor de waarden voor de LMM ook een beetje traag naar boven gaan.

Misschien wil de dealer hem wel rijdend voor je uitlezen...?

Een powerbox die pas boven de 3000 rpm gaat werken daar heb je dus niets aan!
Met een bus rijd je op koppel en bijna niet op pk's :nuts

Kijk eens naar het artikel over motorische tuning:
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/tuningmo2.htm

Ik schrijf die artikelen zodat anderen er wat meer van kunnen begrijpen, misschien kun jij je voordeel hier ook mee doen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door robertTREBOR »

bij tunex wisten ze van de aanwezigheid van de powerbox
omdat ik hem van binnenuit kan in en uit schakelen kon die blijven zitten.
volgens hun zou ik er nog wat extra's pks mee uit kunnen halen omdat de inspuitdruk nog wat hoger zou zijn.
maar zou ook kunnen dat de inspuitdruk zo hoog zou worden dat hij in een noodprogramma zou vallen.
volgens mijn gevoel is er wat met de turbodruk aan de hand.

bij de vw dealer hebben ze pas over 3 wkn. tijd om even rijdend de gegevens uit te lezen, dat schiet
net zo hard op als die bus van mij die boven de 120 voor geen meter meer trekt.

ik laat van de week ff die box er tussen uit halen, misschien dat ik daar nog wat tegenkom, kapotte bedrading ofzo.

ik hoop dat er wat met de wastgate is een nieuwe turbo lijkt me een duur ding en de luchtmassa meter is het niet.


p.s verhaaltje staat er 2x op omdat ik het niet meer kon vinden maar moest op 2 drukken rechts onder later uitgevonden
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

Goed... Tunex valt in mijn ogen dan dus af als goed adres voor chiptuning......

Je gaat de betrouwbaarheid van jouw chiptuning toch niet onderhevig laten zijn van de (meestal niet zo bijzondere) kwaliteit van een powerbox................

Slechte zaak vind ik dat hoor......

Bovendien wordt de inspuitdruk volgens mij bepaald door de druk waarbij de verstuivernaald opengaat en die is VAST ingesteld door de veerkracht die de naald dichtdrukt.....(volledig mechanisch en vast ingesteld bepaald IN de verstuiver, daar wordt niets aan geregeld omdat er niets aan te regelen valt)...... Beetje gelul dus, lijkt me, dat je hogere inspuitdruk bereikt met je powerbox of zie ik ergens iets over het hoofd?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie