Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Riemwissel en de waterpomp

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Riemwissel en de waterpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

frank884 schreef:
De waterpomp mee vervangen dat geld alleen voor de motoren waarbij de waterpomp
"helaas"door de distributie riem is aangedreven
bij de 1.9 TD hoef je bij het vervangen van de D-Riem niet de waterpomp te vervangen
want die zit op de multiriem, en als die kapot gaat danis dat geen ramp.

Klopt 100% maar stijn heeft een 88pk TDI (dus met waterpomp op de distributieriem)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Motorolie

Bericht door frank884 »

Ok Roger,

dan klopt het idd,
maar op het forum weet niet iedereen welke motor stijn heeft, (ik ook niet) en als je het in algemeenheid toepast
op jezelf dan kan dat tot misverstanden leiden.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorolie

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, een onderschrift als het jouwe zou verplicht mogen zijn..... type, bouwjaar en motor.... dan weet je altijd wat iemand voor auto/motor heeft.

De vraag (en dus ook het antwoord) hoorde helemaal niet in dit topic thuis (MOD's kunnen jullie dat even een apart topicje geven??) vandaar dat mijn antwoord ook volledig op stijn en diens auto gericht was
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Riemwissel en de waterpomp

Bericht door stijnh »

sorry dat ik de vraag stelde in dat ander toppic

nu er toch een nieuw toppic is ga direct maar nog iets vragen
wij hebben er nu 200000 km opzitten en de eerste keer was de riem bij 120d vervangen en de tweede keer bij 200d omdat de dichting van de oliepomp lekte moest die vervangen worden(door een aluminiumen, de originele dichting is slecht en vw is daar van op de hoogte) en de distribute is dus mee vervangen maar de waterpomp is nog nooit vervangen

is het verstandig om die bij de volgende distributie wissel te vervangen of duurt dat nog te lang?

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Riemwissel en de waterpomp

Bericht door Roger B. (11)61 »

Nu is het werk een dure kostenpost om en goede waterpomp te gaan vervangen....

aan de andere kant ALS ie echt kapotloopt en je riem aan gort helpt is het nog duurder.........

Ik zou sowieso proberen goed in de gaten te houden of je niets van lekkage merkt (opgedroogde koelvloeistof ziet er als wit-roze (als je rode koelvloeistof hebt anders wit-groenig) poeder dat in een spoortje vanaf de lekkageplek naar beneden loopt.

Meestal (bij de T4 nooit bekeken) heeft een waterpomp een lekgaatje aan de onderkant van de lagerbok van de pomp waar eventueel lekkende koelvloeistof dan naar buiten komt...

Moeilijke overweging, misschien dat iemand weet hoe groot de kans op ECHT kapot lopen is, als die niet groot is zou ik lekker wachten of ie voortijdig gaat lekken, en als je dan weer 50.000 verder bent, dan neem je dan gewoon de riemen en dergelijke weer mee, kan ie er dan in elk geval weer een 100,000 tegenaan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Riemwissel en de waterpomp

Bericht door stijnh »

bedankt voor de tips
ik was ook al en die richting aan het denken om de riemen wat vroeger als normaal te laten vervangen , maar toch niet direct
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Riemwissel en de waterpomp

Bericht door Pascal-141 »

stijnh schreef:wij hebben er nu 200000 km opzitten en de eerste keer was de riem bij 120d vervangen en de tweede keer bij 200d omdat de dichting van de oliepomp lekte moest die vervangen worden(door een aluminiumen, de originele dichting is slecht en vw is daar van op de hoogte) en de distribute is dus mee vervangen maar de waterpomp is nog nooit vervangen

is het verstandig om die bij de volgende distributie wissel te vervangen of duurt dat nog te lang?

mvg
stijn
Aangezien je distributieriem net vervangen is , zou je om je waterpomp nu te vervangen , de riem terug moeten losmaken . Dus eigenlijk een nogal nutteloze kost ...
Anderzijds is er natuurlijk het feit dat , als je waterpomp kapot draait , je natuurlijk veel kans hebt op motorschade .
Maar ik heb bij mijn 2.5TDI ook nooit de waterpomp mee vervangen hoor. Nu bij de laatste riemwissel op +/-200.000km heb ik preventief de waterpomp mee laten vervangen , maar toen ik ze in de hand had heb ik ze eens goed gecontroleerd en vergeleken met de nieuwe , en er was nog geen slijtage te bespeuren (geen speling op het asje of zo) , dus eigenlijk kon ze nog blijven zitten , maar goed ... eens ze eraf is , moet je toch een nieuwe monteren . En een nieuwe kan nooit geen kwaad natuurlijk :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie