Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afdoppen EGR

vragen over de T4
Plaats reactie
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Afdoppen EGR

Bericht door ossie38 »

Beste weetjewellers,

Wie kan mij vertellen wat ik allemaal nodig heb voor het afdoppen van de EGR. Is alleen dat plaatje voldoende, of heb je meer dingetjes nodig? Bij tips en trucs heb ik wel het een en ander gelezen en gezien maar daar ging het net om een ander type motor.

Ik heb een t4 uit 2001 150 pk. Wat zou ik allemaal nodig moeten hebben voor het afdoppen van de EGR?


Alvast hartelijk dank voor alle reacties....
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Afdoppen EGR

Bericht door Paulus »

Opzich vrij simpel,maar de meningen lopen uiteen.Ik heb het volgende gedaan,nl:Je kunt een blindplaatje monteren aan de kant van het spruitstuk,daarna je inlaat gedeelte loshalen en je EGR bypass klep eruit halen,(Bij sommige ACV is deze niet aanwezig) bij AXG wel,deze kun je loshalen door de puntlasjes te doorboren.Ook is het aan te raden je motor te laten chippen en wel om het volgende:bij stationair lopen meet je lmm nu een doorstroming en bij "open EGR" niet,dan loopt de motor puur op je uitlaatgassen en zal je lmm nagenoeg niets meten.Een goede chipper kent dit probleem en zal je software hier op aanpassen.


succes :wjw

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Afdoppen EGR

Bericht door frank884 »

Paulus schreef:Opzich vrij simpel,maar de meningen lopen uiteen.Ik heb het volgende gedaan,nl:Je kunt een blindplaatje monteren aan de kant van het spruitstuk,daarna je inlaat gedeelte loshalen en je EGR bypass klep eruit halen,(Bij sommige ACV is deze niet aanwezig) bij AXG wel,deze kun je loshalen door de puntlasjes te doorboren.Ook is het aan te raden je motor te laten chippen en wel om het volgende:bij stationair lopen meet je lmm nu een doorstroming en bij "open EGR" niet,dan loopt de motor puur op je uitlaatgassen en zal je lmm nagenoeg niets meten.Een goede chipper kent dit probleem en zal je software hier op aanpassen.


succes :wjw

Paulus
Hoi Paulus

Het blindplaatje met een pakking monteren tussen de flens in de pijp is toch voldoende
danis die dicht
(waarom "puntlasjes doorboren", motor chippen??,) :muur
als het plaatje ertussen zit zou ik niet weten hoe de moter dan op uitlaatgassen zou kunnen
lopen, de circulatie hiervan is nu net onderbroken door het plaatje
Chippen: Daar zullen de meningen ook wel over uiteen lopen, maar
als ik een ACV heb met 102 pk/250NM en ik laat eraan "klungelen" dat die meer vermogen heeft
dan betekend dat in mijn opinie ook een zwaardere thermische belasting voor het blok
en er meer kracht op de onderdelen wordt uitgeoefend,
zodat de moter het er echt niet langer van zal blijven doen dan als die origineel blijft.
(voor mij is 102 pk/250nm ruim voldoende zeker als ik voorheen 68 pk 140nmhad)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Afdoppen EGR

Bericht door Paulus »

klopt,ik schrijf ook bij open EGR,dus bij een motor in de originele uitvoering loopt deze stationair puur op je uitlaat gassen,pas bij 2800 tpm sluit je EGR helemaal.Dit wil niet zeggen dat de motor tot dit toerental alleen op de uitlaatgassen loopt.

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afdoppen EGR

Bericht door Pascal-141 »

Paulus schreef:klopt,ik schrijf ook bij open EGR,dus bij een motor in de originele uitvoering loopt deze stationair puur op je uitlaat gassen,pas bij 2800 tpm sluit je EGR helemaal.Dit wil niet zeggen dat de motor tot dit toerental alleen op de uitlaatgassen loopt.

Paulus
Stationair loopt de motor puur op de uitlaatgassen ?
Mooi verhaal , alleen is dat niet correct ...

Want in dat geval zou je dus bij stationair toerental gewoon je luchtaanzuig kunnen afsluiten en dan zou de motor moeten blijven draaien (volgens jou op uitlaatgassen) ? Nee hoor , echt niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Afdoppen EGR

Bericht door Paulus »

Oke' nagenoeg,dit hangt van het soort EGR systeem af, ik probeer alleen aan te geven als je je EGR afblind je lmm wel degelijk een andere waarde meet.

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Afdoppen EGR

Bericht door ossie38 »

Mannen bedankt voor alle reacties. Ik bener wel wijzer van geworden maar ben bang dat ik dit zelf niet aan kan. Sowieso moet ik ook een nieuwe LMM. Die is namelijk ook niet meer 100%. De waarde die die lmm dan meet, is die hoger lager? wat is het effect?
Gebruikersavatar
meerman
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mei 2008, 16:36

Re: Afdoppen EGR

Bericht door meerman »

ik heb ook de egr afgestopt puur om de reden dat uitlaatgas in de inlaat dan wel beter voor het millieu maar niet voor de prestaties is.
je eet toch ook niet je eigen poep op.
er wordt een intercooler op de motor gebouwd om koudere lucht te krijgen welke tot een bepaald toerental nu weer opgewarmt wordt door de uitlaat gassen. :nuts
K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Afdoppen EGR

Bericht door frank884 »

meerman schreef:ik heb ook de egr afgestopt puur om de reden dat uitlaatgas in de inlaat dan wel beter voor het millieu maar niet voor de prestaties is.
je eet toch ook niet je eigen poep op.
er wordt een intercooler op de motor gebouwd om koudere lucht te krijgen welke tot een bepaald toerental nu weer opgewarmt wordt door de uitlaat gassen. :nuts
Dat is heel eenvoudig gezegd wel waar het op neer komt.
ben ik het helemaal mee eens. :yes
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie